دنیای ماینکرفت (Minecraft) جهانی پر از شگفتی است. یکی از جذابترین جنبههای این بازی، تصادفی بودن بسیاری از عناصر آن است. از شکلگیری تصادفی زمینها بر اساس سید (Seed) گرفته تا نوع آیتمهایی (Item) که از بلاکها (Blocks) میافتند و مابهایی (Mob) که در نقاط مختلف اسپاون (Spawn) میشوند، همه و همه تحت تاثیر شانس و الگوریتمهای تولید اعداد تصادفی (RNG) هستند. این تصادفی بودن باعث میشود که برخی اتفاقات، مابها یا ساختارها به طرز باورنکردنی کمیاب باشند؛ آنقدر کمیاب که شاید اکثر بازیکنان در طول صدها ساعت بازی هم هرگز با آنها روبرو نشوند.
در این مطلب، قصد داریم سفری به اعماق دنیای ماینکرفت داشته باشیم و 10 مورد از کمیابترین اتفاقات و پدیدههایی را که ممکن است در این بازی رخ دهد، به شما معرفی کنیم. این لیست بر اساس احتمالات آماری و شرایط خاص لازم برای وقوع هر پدیده تهیه شده است. آمادهاید تا با نادرترینهای ماینکرفت آشنا شوید؟
فهرست مطلب
10. جاکیها (Jockeys)
شاید در گشت و گذارهای خود در دنیای ماینکرفت، با صحنههای عجیبی از سواری گرفتن یک ماب از ماب دیگر روبرو شده باشید. به این مابهای سوارکار، «جاکی» گفته میشود. سه نوع اصلی جاکی در ماینکرفت وجود دارد:
- جاکی عنکبوتی (Spider Jockey): یک اسکلتون (Skeleton) سوار بر یک عنکبوت.
- جاکی مرغی (Chicken Jockey): یک بچه زامبی یا سایر انواع بچه مابها (مانند بچه زامبی پیگمن) سوار بر یک مرغ.
- جاکی استری (Stray Jockey): این مورد کمی متفاوت است و معمولاً به اسکلتونهای یخی (Stray) سوار بر عنکبوت در بایومهای (Biome) سرد اشاره دارد، هرچند به طور رسمی همیشه جزو جاکیها دستهبندی نمیشود، اما ترکیب کمیابی است.
چیزی که جاکیها را در لیست ما قرار میدهد، احتمال نسبتاً پایین اسپاون شدن آنهاست. اگرچه احتمال دقیق بسته به نوع جاکی و شرایط کمی متفاوت است، اما به طور کلی شانس دیدن یک جاکی حدود 1% تخمین زده میشود. با اینکه 1% شاید خیلی کم به نظر نرسد، اما در مقایسه با اسپاون شدن عادی مابها، عدد قابل توجهی است. این جاکیها به دلیل ترکیب اندازه و نوع مابها، میتوانند در مکانهای غیرمنتظرهای ظاهر شوند و چالش جالبی را برای بازیکن ایجاد کنند. مبارزه با یک اسکلتون تیرانداز که روی یک عنکبوت سریع و جهنده قرار دارد، قطعاً دشوارتر از مقابله با هر کدام به تنهایی است!
9. گوسفند صورتی (Pink Sheep)
گوسفندان یکی از اولین مابهای هستند که بازیکنان در ماینکرفت با آنها برخورد میکنند. آنها در رنگهای مختلفی مانند سفید، سیاه، خاکستری، قهوهای و حتی صورتی یافت میشوند. اما صبر کنید، صورتی؟ بله! گوسفندان صورتی به طور طبیعی در دنیای ماینکرفت اسپاون میشوند، اما به شدت کمیاب هستند.
شانس اسپاون طبیعی یک گوسفند صورتی تنها 0.164% است! این یعنی از هر 1000 گوسفندی که به طور طبیعی در جهان بازی ظاهر میشود، به طور متوسط کمتر از 2 عدد از آنها صورتی خواهند بود. این احتمال بسیار پایینتر از شانس دیدن یک جاکی است و همین موضوع گوسفند صورتی را در رتبه نهم لیست ما قرار میدهد.
البته، بازیکنان میتوانند با استفاده از رنگ، گوسفندان سفید را صورتی کنند، اما پیدا کردن یک گوسفند صورتی طبیعی در طبیعت، اتفاقی بسیار نادر و هیجانانگیز است. شاید فکر کنید با ساختن یک فارم پشم (Wool Farm) و پرورش تعداد زیادی گوسفند، شانس دیدن گوسفند صورتی افزایش مییابد، اما این فقط تعداد برخورد شما با گوسفندان را زیاد میکند و احتمال اسپاون طبیعی آن همچنان همان 0.164% باقی میماند. دیدن یک لکه صورتی در میان گلهای از گوسفندان سفید و خاکستری، قطعاً لبخند را بر لبان هر بازیکن ماینکرفتی میآورد.
8. اکسولوتل آبی (Blue Axolotl)
اکسولوتل (Axolotl) مابهای آبی دوستداشتنی هستند. آنها در رنگهای مختلفی مانند صورتی، قهوهای، طلایی، فیروزهای و البته آبی یافت میشوند. در حالی که گوسفند صورتی نسبت به جاکیها کمیاب بود، اکسولوتل آبی کاری میکند که گوسفند صورتی یک پدیده رایج به نظر برسد!
شانس اسپاون طبیعی یک اکسولوتل آبی تنها 0.08% است! این یعنی از هر 1200 اکسولوتل که به طور طبیعی اسپاون میشوند، فقط یکی از آنها آبی خواهد بود. اما این تمام ماجرا نیست. اکسولوتلها خودشان مابهای نسبتاً کمیابی هستند و فقط به طور طبیعی در بایوم لاش کیوز (Lush Caves Biome) اسپاون میشوند. این بایومها نیز به ندرت یافت میشوند.
بنابراین، برای پیدا کردن یک اکسولوتل آبی طبیعی، شما نه تنها باید یک بایوم لاش کیوز پیدا کنید (که خود اتفاق نادری است)، بلکه باید آنقدر خوششانس باشید که در میان اکسولوتلهای آن، یک عدد آبی وجود داشته باشد. به همین دلیل، اکثر بازیکنانی که موفق به دیدن یا داشتن اکسولوتل آبی میشوند، آن را از طریق پرورش و زاد و ولد کنترلشده در فارمهای اکسولوتل (Axolotl Farms) به دست میآورند، نه با پیدا کردن آن در طبیعت. این رنگ خاص، نتیجه یک جهش ژنتیک در بازی است و به همین دلیل بسیار نادر است.
7. اسب اسکلتی (Skeleton Horse)
اسبهای اسکلتی یکی از مرموزترین و کمیابترین مرکبها در ماینکرفت هستند. آنها برخلاف اسبهای معمولی، به طور مستقیم در جهان اسپاون نمیشوند، بلکه حاصل یک رویداد خاص و خطرناک هستند: تله اسب اسکلتی (Skeleton Horse Trap).
این تله فقط در طول یک رعد و برق (Thunderstorm) فعال میشود که خود پدیدهای نسبتاً غیرمعمول در آب و هوای ماینکرفت است. در طول رعد و برق، هر برخورد صاعقه به زمین، شانس بسیار کمی برای ایجاد این تله دارد. این شانس در حالت سخت (Hard Difficulty) حداکثر 6.75% است و در درجات سختی پایینتر، کمتر هم میشود.
وقتی یک تله اسب اسکلتی فعال میشود، یک اسب اسکلتی تنها ظاهر میشود. اما به محض اینکه بازیکن به آن نزدیک شود، صاعقهای دیگر (بدون آسیب) به اسب برخورد کرده و آن را به چهار اسب اسکلتی تبدیل میکند که هر کدام یک سوار اسکلتی مجهز به کمان (و گاهی اوقات کلاه آهنی) بر پشت خود دارند. این کمانها ممکن است انچنت شده (Enchanted) باشند و سواران بسیار خطرناک هستند.
برای به دست آوردن اسبهای اسکلتی، بازیکن باید چالش سختی را پشت سر بگذارد: باید هر چهار سوار اسکلتی را شکست دهد، بدون اینکه به اسبهایشان آسیبی برساند. پس از کشتن سواران، اسبهای اسکلتی باقیمانده، حالت بیطرف (Neutral) پیدا کرده و بازیکن میتواند آنها را رام کرده و به عنوان مرکب خود استفاده کند. این فرآیند چند مرحلهای و وابسته به شانس (رعد و برق، برخورد صاعقه مناسب، زنده ماندن در نبرد و رام کردن اسبها) باعث میشود که اسبهای اسکلتی یکی از کمیابترین مابهای قابل دستیابی در بازی باشند.
6. تخم اسنیفر (Sniffer Egg)
اسنیفرها (Sniffers) مابهای غولپیکر و باستانی هستند که با رای بازیکنان به بازی اضافه شدند. آنها قابلیت پیدا کردن دانههای گیاهان باستانی را دارند. اما خود اسنیفرها به طور طبیعی در جهان اسپاون نمیشوند؛ بلکه بازیکنان باید ابتدا تخم آنها را پیدا کنند.
تخم اسنیفر (Sniffer Egg) آیتمی است که میتوان آن را به عنوان لوت (Loot) بالقوه در خرابههای اقیانوس گرم (Warm Ocean Ruins) پیدا کرد. این خرابهها ساختارهای زیرآبی هستند که در بایومهای اقیانوسی گرم یافت میشوند. در این خرابهها، بلاکهای مشکوکی به نام شن مشکوک (Suspicious Sand) وجود دارد. بازیکنان باید با استفاده از آیتم جدیدی به نام براش (Brush)، این بلاکها را تمیز کنند تا آیتمهای پنهان شده در آنها را به دست آورند.
تخم اسنیفر یکی از آیتمهایی است که شانس بسیار کمی برای ظاهر شدن از طریق براش کشیدن شن مشکوک در خرابههای اقیانوس گرم دارد. احتمال دقیق آن مشخص نیست اما بسیار پایین است. این کمیابی دوچندان میشود زیرا:
- پیدا کردن خرابههای اقیانوس گرم خود کار دشواری است و نیاز به گشت و گذار زیاد در اقیانوسها دارد.
- شانس دریافت تخم از شن مشکوک در این خرابهها بسیار پایین است.
بنابراین، بازیکنان ممکن است نیاز به صرف زمان بسیار زیادی برای کاوش اقیانوسها، پیدا کردن خرابهها و براش کشیدن شنهای مشکوک داشته باشند تا بتوانند اولین تخم اسنیفر خود را پیدا کنند. برای پرورش اسنیفرها و داشتن یک جفت مولد، حداقل به دو تخم نیاز است که این کار را حتی چالشبرانگیزتر هم میکند.
5. اندر مایت (Endermite)
اندرمایتها (Endermite) مابهای کوچک، بنفش و متخاصمی هستند که شبیه به سیلورفیشها (Silverfish) به نظر میرسند، اما مربوط به بُعد اِند (The End) هستند. نکته بسیار جالب و دلیل کمیابی شدید آنها این است که اندرمایتها هرگز به طور طبیعی در هیچ کجای بازی اسپاون نمیشوند.
تنها راهی که یک اندرمایت میتواند به وجود بیاید، از طریق شکستن یک اندر پرل (Ender Pearl) است که توسط بازیکن پرتاب شده باشد. هر بار که یک بازیکن اندر پرل پرتاب میکند و در مقصد فرود میآید (تلپورت میکند)، شانس بسیار کمی (حدود 5%) وجود دارد که یک اندرمایت در آن نقطه اسپاون شود.
این احتمال پایین، همراه با این واقعیت که بسیاری از بازیکنان از اندر پرلها به عنوان وسیله اصلی حمل و نقل استفاده نمیکنند (مگر در مراحل پایانی بازی یا برای اهداف خاص)، باعث میشود که دیدن یک اندرمایت اتفاق بسیار نادری باشد. جالب است بدانید که اندرمنها (Enderman) از اندرمایتها متنفرند و به آنها حمله میکنند. به همین دلیل، اولین اندرمایتی که یک بازیکن در طول بازی خود (معمولاً به صورت تصادفی) ایجاد میکند، اغلب برای ساخت فارمهای اندرمن (Enderman Farms) استفاده میشود، زیرا حضور اندرمایت، اندرمنها را به سمت خود جذب میکند.
4. کریپر شارژ شده (Charged Creeper)
کریپرها (Creeper) بدون شک یکی از نمادینترین و ترسناکترین مابهای ماینکرفت هستند. اما نوع بسیار خطرناکتر و به مراتب کمیابتری از آنها وجود دارد: کریپر شارژ شده (Charged Creeper).
کریپرهای شارژ شده نیز مانند اندرمایتها، به طور طبیعی اسپاون نمیشوند. آنها زمانی به وجود میآیند که یک کریپر معمولی توسط صاعقه در طول یک رعد و برق (Thunderstorm) مورد اصابت قرار گیرد. این اتفاق به شدت نادر است، زیرا:
- رعد و برق پدیدهای نسبتاً کمیاب است.
- صاعقه باید دقیقاً به یک کریپر برخورد کند.
- کریپر باید از برخورد صاعقه جان سالم به در ببرد (که معمولاً اینطور است).
کریپرهای شارژ شده با یک هاله آبی رنگ درخشان در اطرافشان قابل تشخیص هستند و قدرت انفجار آنها به مراتب بیشتر از کریپرهای معمولی است. انفجار آنها میتواند آسیب بسیار زیادی به بازیکن و محیط اطراف وارد کند.
اگرچه پیدا کردن یک کریپر شارژ شده به صورت طبیعی تقریباً غیرممکن است، اما بازیکنان میتوانند با استفاده از یک ترایدنت (Trident) که دارای انچنت (Channeling) است، در طول رعد و برق، صاعقه را به سمت کریپرها هدایت کرده و آنها را به کریپر شارژ شده تبدیل کنند. این روش برای فارم کردن سرهای مابها (Mob Heads) بسیار مفید است، زیرا اگر یک کریپر شارژ شده باعث کشته شدن یک زامبی، اسکلتون یا کریپر دیگر شود، آن ماب سر خود را دراپ میکند.
3. موشروم قهوهای (Brown Mooshroom)

موشرومها (Mooshroom) گاوهای قرمزرنگی هستند که روی بدنشان قارچهای قرمز رشد کرده و فقط در بایوم بسیار نادر جزیره قارچی (Mushroom Biome) یافت میشوند. اما آیا میدانستید که نوع دیگری از موشروم به رنگ قهوهای نیز وجود دارد؟
موشروم قهوهای (Brown Mooshroom) حتی از کریپر شارژ شده هم کمیابتر است. دلیل آن این است که موشرومهای قهوهای نیز به طور طبیعی اسپاون نمیشوند. آنها فقط زمانی به وجود میآیند که یک موشروم قرمز معمولی توسط صاعقه مورد اصابت قرار گیرد.
این شرط دقیقاً مانند شرط ایجاد کریپر شارژ شده است (نیاز به برخورد صاعقه در طول رعد و برق)، اما یک لایه دیگر از کمیابی به آن اضافه میشود: این اتفاق باید در بایوم جزیره قارچی رخ دهد، که خود یکی از نادرترین بایومهای بازی است و معمولاً جزایر دورافتادهای در اقیانوسها هستند.
بنابراین، برای به وجود آمدن یک موشروم قهوهای، باید:
- یک بایوم جزیره قارچی پیدا کنید (بسیار نادر).
- در آن بایوم رعد و برق رخ دهد (نادر).
- صاعقه دقیقاً به یک موشروم قرمز برخورد کند (بسیار نادر).
این ترکیب از شرایط بسیار بعید، موشروم قهوهای را به یکی از کمیابترین مابهای بازی تبدیل میکند. مانند کریپرهای شارژ شده، بازیکنان میتوانند با استفاده از نیزه سه شاخ با انچنت کانالزنی، موشرومهای قرمز را در جزیره قارچی به موشروم قهوهای تبدیل کنند. موشرومهای قهوهای را میتوان با کاسه دوشید و «سوپ مشکوک» (Suspicious Stew) دریافت کرد که افکتهای تصادفی به بازیکن میدهد.
2. کمیابترین زامبی ممکن (The Rarest Zombie)
زامبیها (Zombie) یکی از رایجترین مابهای متخاصم در ماینکرفت هستند. اما سیستم اسپاون شدن آنها میتواند ترکیبات بسیار پیچیده و فوقالعاده نادری را ایجاد کند. یکی از بهترین تغییراتی که در مورد زامبیها اعمال شد، این بود که آنها میتوانند با آرمور (Armor) و آیتمهای دیگر اسپاون شوند. این تغییر، ناخواسته منجر به ایجاد یکی از کمیابترین موجودات ممکن در کل بازی شد.
کمیابترین نوع زامبی که به طور تئوری میتواند به طور طبیعی اسپاون شود، ترکیبی دیوانهوار از چندین ویژگی نادر است:
- باید یک بچه زامبی (Baby Zombie) باشد (احتمال کم).
- این بچه زامبی باید سوار بر یک مرغ (Chicken) باشد (یعنی یک Chicken Jockey، احتمال کم).
- باید یک ست کامل آرمور دایمندی (Full Diamond Armor) پوشیده باشد (احتمال بسیار بسیار کم برای هر قطعه).
- تمام قطعات آرمور باید انچنت شده (Enchanted) باشند (احتمال کم برای هر قطعه).
- باید یک شمشیر (Sword) در دست داشته باشد (معمولاً شمشیر آهنی، اما احتمالاً شمشیر دایمندی هم ممکن است، احتمال کم).
- شمشیر نیز باید انچنت شده (Enchanted) باشد (احتمال کم).
هر کدام از این شرایط، خود به تنهایی شانس پایینی دارد (معمولاً بین 5% تا 15% یا حتی کمتر برای آرمور دایمندی). برای اینکه تمام این شرایط همزمان رخ دهند، باید زنجیرهای از تاسهای شانسی با احتمال بسیار پایین، پشت سر هم موفقیتآمیز باشند.
احتمال دقیق وقوع چنین ترکیبی به قدری نجومی پایین است که دیدن آن به طور طبیعی در یک بازی معمولی، عملاً شبیه به برنده شدن در لاتاری است. این ترکیب نهایت بدشانسی برای بازیکن و نهایت خوششانسی (از نظر آماری) برای بازی است!
1. پورتال اِند کامل طبیعی (Naturally Generated Full End Portal)
و اما میرسیم به رتبه اول لیست کمیابترین اتفاقات ماینکرفت: پیدا کردن یک پورتال اِند (End Portal) که به طور طبیعی و کاملاً فعال در یک استرانگ هولد (Stronghold) پیدا شود.
پورتالهای اند ساختارهایی هستند که در اتاقهای مخصوصی درون استرانگ هولدها قرار دارند و تنها راه رسیدن به بُعد اِند و مبارزه با اندر دراگون (Ender Dragon) هستند. هر پورتال از 12 بلاک قاب پورتال (End Portal Frame) تشکیل شده است. برای فعال کردن پورتال، بازیکن باید 12 عدد چشم اندر (Eye of Ender) را در این قابها قرار دهد.
اما نکته اینجاست که وقتی جهان ماینکرفت ساخته میشود، هر کدام از این 12 بلاک قاب پورتال، فقط 10% شانس دارد که به طور خودکار با یک چشم اندر پر شده باشد. این یعنی 90% احتمال دارد که یک قاب خالی باشد.
برای اینکه یک پورتال اند به طور طبیعی و کامل (یعنی با تمام 12 چشم اندر از قبل قرار داده شده) پیدا شود، باید هر 12 بلاک قاب پورتال، به طور مستقل، در آن 10% شانس موفق باشند. احتمال وقوع این رویداد چقدر است؟
(0.1) ^ 12 = 0.000000000001
این یعنی یک در تریلیون (1 in a trillion)!
این احتمال به قدری ناچیز است که عملاً صفر در نظر گرفته میشود. اگرچه بازیکنان و اسپیدرانرها (Speedrunners) با استفاده از ابزارهای خاص، میلیونها سید (Seed) را بررسی کرده و سیدهایی را پیدا کردهاند که پورتال اند کامل دارند (تا بتوانند سریعتر بازی را تمام کنند)، اما احتمال برخورد تصادفی با چنین پورتالی در یک دنیای بقا (Survival) که به صورت اتفاقی ساختهاید، تقریباً غیرممکن است.
پیدا کردن یک استرانگ هولد خود به اندازه کافی چالشبرانگیز است، اما تصور کنید وارد اتاق پورتال شوید و ببینید تمام چشمهای اندر از قبل در جای خود قرار دارند و پورتال آماده ورود است. این بدون شک کمیابترین اتفاقی است که میتواند در فرآیند تولید جهان ماینکرفت رخ دهد و تجربهای است که احتمالاً هیچ بازیکنی هرگز به طور طبیعی با آن روبرو نخواهد شد.
نتیجهگیری
دنیای ماینکرفت پر از راز و رمز و شگفتیهای آماری است. این لیست تنها 10 مورد از نادرترین پدیدههای شناخته شده را پوشش میدهد، اما موارد کمیاب دیگری نیز وجود دارند، مانند پاندای قهوهای (Brown Panda) که فقط در جنگلهای بامبوی متراکم (Dense Bamboo Jungles) یافت میشود یا ساختارهای بسیار نادری مانند فسیلها (Fossils) در اعماق زمین.
همیشه چشمان خود را باز نگه دارید و با دقت به اطراف خود در دنیای ماینکرفت نگاه کنید. شاید شما یکی از آن بازیکنان خوششانسی باشید که با یکی از این اتفاقات فوقالعاده نادر روبرو میشوید! گشت و گذار و کشف همین ناشناختههاست که ماینکرفت را به تجربهای بینظیر و تکرار نشدنی تبدیل میکند.