5 مکانیک دست کم گرفته شده ماینکرفت

بازی ماینکرفت (Minecraft) با گذشت بیش از 15 سال از انتشار اولیه و دریافت مداوم آپدیت‌های (Update) جدید، آنقدر مکانیک‌ها و ویژگی‌های مختلفی را در خود جای داده که پیگیری همه آن‌ها برای یک بازیکن تقریبا غیرممکن است. اگر ماینکرفت فقط یک ژانر محتوایی داشت، شاید به خاطر سپردن همه چیز آسان‌تر بود. اما شما در این دنیای پهناور می‌توانید سازه‌های عظیم بسازید، با رداستون (Redstone) دست به کارهای مهندسی بزنید، به یک کشاورز تبدیل شوید، در برابر دشمنان متخاصم زنده بمانید، دنیایی تقریبا بی‌پایان را کشف کنید و این لیست همچنان ادامه دارد.

در این میان، مکانیک‌های بازی بسیار زیادی در ماینکرفت وجود دارند که دست کم گرفته شده‌اند و نیاز به توجه و علاقه بیشتری از سوی طرفداران دارند. این مکانیک‌ها اغلب یا به دلیل سختی در دستیابی به آن‌ها، یا به دلیل عدم آگاهی کافی بازیکنان از پتانسیل کاملشان، نادیده گرفته می‌شوند. در این مقاله، ما برخی از مکانیک‌های بازی ماینکرفت را که احتمالا نادیده می‌گیرید و سزاوار بررسی دوباره هستند، به اشتراک گذاشته‌ایم.

1. قطب‌نمای بازیابی (Recovery Compass)

ساخت قطب‌نمای بازیابی

مردن و از دست دادن تمام آیتم‌ها (Item) یک تجربه رایج و تلخ در ماینکرفت است، مگر اینکه شما قانون بازی (gamerule) مربوط به keepinventory را روی true تنظیم کرده باشید. اما چیزی که واقعاً آزاردهنده است، تلاش برای بازگرداندن آیتم‌هایتان پس از مرگ است. اگر در مکانی ناآشنا و دور از نقطه اسپاون (Spawn) خود بمیرید و مختصات دقیق محل مرگ خود را ندانید، به احتمال زیاد باید با تمام وسایل با ارزش خود خداحافظی کنید. در چنین مواقعی، داشتن یک «قطب‌نمای بازیابی» (Recovery Compass) می‌تواند نجات‌دهنده باشد.

یک قطب‌نمای بازیابی، همانطور که از نامش پیداست، همیشه به سمت آخرین مکانی که بازیکن در آن مرده است، اشاره می‌کند. این ویژگی به بازیکنان کمک می‌کند تا به راحتی مسیر خود را پیدا کرده و آیتم‌های از دست رفته خود را پس بگیرند. با این حال، دلیل خوبی وجود دارد که چرا بسیاری از بازیکنان آن را نادیده می‌گیرند: ساخت آن بسیار دشوار است.

برای ساخت یک قطب‌نمای بازیابی به آیتم نادری به نام «خرده اکو» (Echo Shard) نیاز دارید که این خرده‌ها فقط در انشنت سیتی‌ها (Ancient Cities) یافت می‌شوند. انشنت سیتی‌ها نیز فقط در بایوم بسیار خطرناک دیپ دارک (Deep Dark) قرار دارند. بسیاری از بازیکنان ترجیح می‌دهند تا حد امکان از این بایوم دوری کنند، زیرا کاوش در آنجا خطر بیدار کردن واردن (Warden) را به همراه دارد.

بنابراین، کاوش در یک انشنت سیتی برای یافتن خرده‌های اکو عملاً از برنامه آن‌ها خارج است. اما اگر زمانی برای رویارویی با این چالش آماده شدید، جمع‌آوری خرده‌های اکو برای ساخت یک قطب‌نمای بازیابی قطعاً ثابت خواهد کرد که ارزش ریسک را داشته است.

2. لودستون‌ها (Lodestones)

مکانیک لود استون برای یافتن مناطق

افزوده شدن «لودستون» (Lodestone) در ندر اپدیت (Nether Update) یک ویژگی فوق‌العاده را به ماینکرفت اضافه کرد. در حالت عادی، قطب‌نماها در دنیای اورورلد (Overworld) همیشه به نقطه اسپاون جهانی اشاره می‌کنند و در دنیای ندر (Nether) یا اند (End) اصلاً کار نمی‌کنند. اما اگر از یک قطب‌نما روی یک بلاک لودستون استفاده کنید، آن قطب‌نما برای همیشه به سمت آن بلاک لودستون خاص اشاره خواهد کرد. این ویژگی در تمام دنیاها (Dimensions) کار می‌کند.

این بدان معناست که شما می‌توانید برای نقاط مورد علاقه مختلف در دنیای خود، مانند پایگاه اصلی، قلعه استرانگ‌هولد (Stronghold)، روستاها، فارم‌های مختلف یا پورتال‌های ندر، قطب‌نماهای اختصاصی ایجاد کنید. این کار مسیریابی در دنیاهای پیچیده و بزرگ ماینکرفت را بی‌نهایت آسان‌تر می‌کند.

با این حال، در ابتدا، یک مشکل بزرگ در مورد لودستون وجود داشت. برای ساخت یک بلاک لودستون، شما به یک شمش ندریت (Netherite) نیاز داشتید که یکی از کمیاب‌ترین آیتم‌های بازی است. این هزینه گزاف باعث می‌شد که استفاده از لودستون‌ها برای اکثر بازیکنان مقرون به صرفه نباشد و آن را به یک آیتم لوکس تبدیل کرده بود.

خوشبختانه، موجانگ (Mojang) در یکی از آپدیت‌ها (Spring to Life game drop) ساخت لودستون‌ها را ارزان‌تر کرد. اکنون برای ساخت یک بلاک لودستون به جای شمش ندرایت، فقط به یک شمش آهن نیاز است. این تغییر بسیار مهمی بود، اما متاسفانه برخی از بازیکنان ممکن است هنوز از این تغییر آگاه نباشند و به همین دلیل این ویژگی فوق‌العاده مفید را از دست بدهند.

3. بنرها (Banners) به عنوان نشانگر نقشه

بنرها به عنوان نشانگر نقشه

ساختن نقشه از دنیای خود یک کار بسیار رایج در ماینکرفت است، به خصوص اگر دوست دارید برای مدت طولانی در یک دنیا بازی کنید و مناطق وسیعی را کاوش کنید. یک نقشه می‌تواند نمای کاملی از بالا به پایین از هر چیزی که در سطح جهان ساخته‌اید به شما بدهد. اما آیا می‌دانستید که می‌توانید با استفاده از بنرها (Banners) برای قرار دادن نشانگر روی نقشه، آن را بسیار بهتر و کاربردی‌تر کنید؟

فرآیند کار بسیار ساده است. برای قرار دادن یک نشانگر روی نقشه، ابتدا یک بنر را در مکان مورد نظر خود روی زمین قرار دهید. سپس، در حالی که نقشه فعال خود را (که آن منطقه را پوشش می‌دهد) در دست دارید، با آن روی بنر کلیک راست کنید (یا معادل آن در کنسول). با این کار یک نشانگر کوچک روی نقشه شما ایجاد می‌شود. این نشانگر دقیقاً همرنگ بنری خواهد بود که استفاده کرده‌اید، به این معنی که می‌توانید نشانگرهای رنگی و کدگذاری شده داشته باشید. برای مثال، از بنر سبز برای مزارع، بنر قرمز برای مناطق خطرناک یا پورتال‌ها، و بنر آبی برای منابع آب یا پایگاه‌های زیر آب استفاده کنید.

اما قابلیت جذاب‌تر این است که شما می‌توانید با استفاده از یک انویل (Anvil)، نام بنر را قبل از قرار دادن آن تغییر دهید. هنگامی که نقشه را روی بنر نامگذاری شده استفاده می‌کنید، آن نام روی نقشه ظاهر می‌شود! این ویژگی برای علامت‌گذاری دقیق پایگاه‌ها، روستاها، معابد، یا هر نقطه مهم دیگری فوق‌العاده است. متأسفانه، این ویژگی (نمایش نام) در حال حاضر فقط در نسخه جاوا (Java Edition) موجود است و امیدواریم در آینده به نسخه بدراک (Bedrock) نیز اضافه شود، هرچند نشانگرهای رنگی در هر دو نسخه کار می‌کنند.

4. زنبورها و رشد محصولات کشاورزی

زنبورها و رشد محصولات کشاورزی

در اوایل بازی ماینکرفت، به نظر می‌رسد که قرن‌ها طول می‌کشد تا منتظر رشد کامل محصولات کشاورزی خود مانند گندم، هویج یا سیب‌زمینی بمانید. استفاده از بون میل (Bone Meal) یک راه حل است، اما منابع آن محدود است و استفاده مداوم از آن برای مزارع بزرگ خسته‌کننده می‌شود. خوشبختانه، یک ترفند رایج و طبیعی وجود دارد که می‌تواند به سرعت بخشیدن به این فرآیند کمک کند: زنبورها (Bees).

این ماب‌های (Mob) دوست‌داشتنی و زیبا می‌توانند محصولات کشاورزی را گرده‌افشانی (Pollinate) کنند و سرعت رشد آن‌ها را به طور قابل توجهی افزایش دهند. مکانیک آن به این صورت است که زنبورها از گل‌ها گرده جمع‌آوری می‌کنند (که پاهایشان پر از گرده می‌شود) و هنگامی که به کندو بازمی‌گردند، اگر از روی محصولات کشاورزی شما (مانند گندم، سیب‌زمینی، هویج، چغندر، هنداونه و کدو) عبور کنند، ذرات گرده روی آن‌ها می‌ریزد. این عمل گرده‌افشانی، معادل اعمال یک بون میل، باعث تسریع یک مرحله از رشد گیاه می‌شود.

راه‌اندازی این سیستم بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک کندوی زنبور عسل یا لانه زنبور (Beehive/Bee Nest) را که حاوی زنبور است، در یک طرف مزرعه محصولات خود قرار دهید و در طرف دیگر مزرعه، چند گل بکارید. زنبورها به طور طبیعی بین گل‌ها و کندو پرواز خواهند کرد و در این مسیر، از روی محصولات شما عبور کرده و آن‌ها را بارور می‌کنند. این یک راه عالی، خودکار و پایدار برای افزایش بهره‌وری مزارع شما بدون نیاز به منابع مصرفی است.

5. مکانیک تعامل با آیتم اَلِی (Allay)

مکانیک تعامل با آیتم اَلِی (Allay)

اَلِی (Allay) ممکن است یکی از نادیده‌ گرفته‌شده‌ترین ماب‌های ماینکرفت باشد، اما مکانیک‌های تعامل با آیتم آن‌ها، این موجودات را به طرز شگفت‌آوری مفید می‌سازد. اَلِی‌ها که در اپدیت 1.19 اضافه شدند، معمولاً در پیلیجر اوت‌پست‌ها (Pillager Outposts) یا وودلند منشن‌ها (Woodland Mansions) زندانی هستند و بازیکنان می‌توانند آن‌ها را آزاد کنند.

نحوه کار به این صورت است: وقتی شما یک آیتم به اَلِی می‌دهید (با کلیک راست روی آن)، او آن آیتم را در دست می‌گیرد و شروع به جستجوی منطقه اطراف (در شعاع 32 بلاک) برای یافتن آیتم‌های یکسان روی زمین می‌کند. سپس آیتم‌های پیدا شده را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به بازیکن تحویل می‌دهد. این قابلیت به تنهایی برای پاکسازی مناطق نبرد یا جمع‌آوری بلاک‌های شکسته شده پس از انفجار کریپر یا حفاری، عالی است.

اما جادوی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که اَلِی را به یک نوت بلاک (Note Block) متصل کنید. اگر یک نوت بلاک در نزدیکی اَلِی نواخته شود (و اَلِی آیتمی در دست نداشته باشد)، آن بلاک به نقطه تحویل مورد علاقه اَلِی تبدیل می‌شود و او تا 30 ثانیه پس از هر بار نواختن، به آن نوت بلاک وفادار می‌ماند. اگر به او آیتمی بدهید، او تمام آیتم‌های جمع‌آوری شده را به جای تحویل به بازیکن، در کنار آن نوت بلاک می‌ریزد. این ویژگی امکانات بی‌پایانی را برای اتوماسیون مزارع و سیستم‌های مرتب‌سازی باز می‌کند.

شما می‌توانید از اَلِی‌ها در کنار هاپرها (Hoppers) و نوت بلاک‌ها برای طراحی سیستم‌های جمع‌آوری آیتم ساده (مثلاً برای فارم‌های غیرقابل انباشت مانند کیک یا معجون) استفاده کنید که به رداستون پیچیده متکی نیستند. توانایی آن‌ها در جستجو و تحویل مداوم آیتم‌ها، لایه‌ای پویا به سیستم اتوماسیون ماینکرفت اضافه می‌کند که بسیاری از بازیکنان آن را نادیده می‌گیرند.

نتیجه‌گیری

ماینکرفت یک بازی با لایه‌های عمق بی‌پایان است. در حالی که ساخت و ساز و بقا هسته اصلی گیم‌پلی را تشکیل می‌دهند، مکانیک‌های کوچک و هوشمندانه‌ای مانند موارد ذکر شده در بالا وجود دارند که می‌توانند تجربه بازی شما را به طور کامل دگرگون کنند. از نجات آیتم‌های گرانبهای خود با قطب‌نمای بازیابی گرفته تا ایجاد سیستم‌های اتوماتیک هوشمند با اَلِی‌ها، این ویژگی‌های دست کم گرفته شده منتظرند تا کشف شوند.

منبع: Sportskeeda.com

مطالب مرتبط

دیگر مطالب مرتبط ما را بخوانید

فیلم و سریال

اخبار فیلم و سریال را با ما دنبال کنید

نظرات

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

مشاهده مطلب

برای مشاهده مطلب، لطفاً روی دکمه زیر کلیک کنید. با نمایش تنها یک تبلیغ، به نگهداری و ادامه فعالیت مگارنو کمک می‌کنید.

با موفقیت انجام شد

برای مشاهده مطلب، لطفاً روی دکمه زیر کلیک کنید. با نمایش تنها یک تبلیغ، به نگهداری و ادامه فعالیت مگارنو کمک می‌کنید.

به ما بپیوندید...

کلیک کنید