تفاوت ادونسمنت و اچیومنت در ماینکرفت

ماینکرفت، دنیای خلاقیت و ماجراجویی، تنها به ساخت و ساز و بقا خلاصه نمی‌شود. این بازی برای هدایت بازیکنان جدید و ارائه چالش‌های جذاب به بازیکنان باتجربه، از سیستم‌های پیشرفت داخلی بهره می‌برد. دو سیستم اصلی در این زمینه، “ادونسمنت‌ها” (Advancements) در جاوا (Java Edition) و “اچیومنت‌ها” (Achievements) در بدراک (Bedrock Edition) هستند. گرچه هدف هر دو سیستم مشابه است، اما تفاوت‌های کلیدی در نحوه عملکرد، ردیابی و پاداش‌های آن‌ها وجود دارد که دانستن آن‌ها برای هر بازیکنی ضروری است. در این مطلب جامع، به بررسی دقیق تفاوت ادونسمنت و اچیومنت در ماینکرفت می‌پردازیم تا با شناخت کامل این دو سیستم، تجربه بازی خود را بهبود بخشید.

ادونسمنت‌ها (Advancements) در ماینکرفت جاوا

تصویر ادونسمنت‌های ماینکرفت

ادونسمنت‌ها (Advancements) در نسخه جاوا ادیشن ماینکرفت، طراحی شده‌اند تا بازیکنان را به تدریج با جنبه‌های مختلف بازی آشنا کنند و چالش‌هایی را برای تکمیل پیش روی آن‌ها قرار دهند. این سیستم شبیه به سیستم اچیومنت‌ها در نسخه بدراک است اما ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد.

هدف و نحوه دستیابی به ادونسمنت‌ها

هدف اصلی ادونسمنت‌ها، راهنمایی بازیکنان در طول بازی و ارائه اهداف مشخص است. این پیشرفت‌ها در هر دنیای (world) بازی به صورت جداگانه ذخیره می‌شوند و بازیکنان می‌توانند در هر حالت بازی (game mode) آن‌ها را تکمیل کنند. همچنین، از طریق دستور /advancement می‌توان ادونسمنت‌ها را به بازیکن اعطا یا از او سلب کرد.

نکته جالب اینجاست که اگرچه ادونسمنت‌ها بازیکنان را در طول بازی راهنمایی می‌کنند، اما مستقل از یکدیگر هستند؛ یعنی یک ادونسمنت می‌تواند بدون تکمیل ادونسمنت‌های “پیشین” خود انجام شود. در مجموع ۱۲۲ ادونسمنت در نسخه ماینکرفت وجود دارد که در پنج تب دسته‌بندی می‌شوند:

  • ماینکرفت: شامل ۱۶ ادونسمنت؛ قلب و داستان بازی.
  • نِدِر (Nether): شامل ۲۳ ادونسمنت!
  • اِند (The End): شامل ۹ ادونسمنت!
  • ماجراجویی (Adventure): شامل ۴۵ ادونسمنت؛ برای کاوشگران و مبارزان.
  • دامپروری (Husbandry): شامل ۲۹ ادونسمنت!

اطلاع‌رسانی و اعلان‌ها

هنگامی که یک ادونسمنت به دست می‌آید، یک اعلان کشویی (sliding toast notification) در گوشه بالا سمت راست صفحه ظاهر می‌شود. اگر قاعده بازی announceAdvancements روی true (فعال) تنظیم شده باشد، هر اعلان با یک پیام در چت نیز همراه خواهد بود. رنگ متن عنوان در اعلان به نوع ادونسمنت بستگی دارد:

  • ادونسمنت‌های عادی (normal) و هدفی (goal): متن عنوان زرد رنگ و با پیام “!Advancement Made” (پیشرفت حاصل شد!) یا “!Goal Reached” (به هدف رسیدی!).
  • ادونسمنت‌های چالشی (challenge): متن عنوان صورتی رنگ و با پیام “!Challenge Complete” (چالش تکمیل شد!).

علاوه بر این، با تکمیل اکثر این ادونسمنت‌ها، موسیقی پخش شده و مقداری تجربه (XP) به بازیکن پاداش داده می‌شود. پنج ادونسمنت “ریشه” (root) در هر تب، که اولین ادونسمنت در سمت چپ تب خود هستند و همنام با تب خود می‌باشند، پیام چت یا اعلانی ایجاد نمی‌کنند.

رابط کاربری ادونسمنت‌ها

دکمه دسترسی به صفحه ادونسمنت‌ها در منوی توقف (pause menu) بازی قرار دارد. بازیکنان همچنین می‌توانند با فشار دادن کلید L این صفحه را باز کنند.

سیستم ادونسمنت شامل چندین درخت متشکل از ادونسمنت‌ها است که هر درخت با یک ادونسمنت ریشه شروع شده و چندین شاخه از آن منشعب می‌شود. با کلیک و کشیدن موس، بازیکن می‌تواند شاخه‌های مختلف یک درخت ادونسمنت را مشاهده کند. هر درخت در تب‌های مختلف دسته‌بندی می‌شود که توسط ادونسمنت‌های ریشه تعریف می‌شوند. تب‌ها تنها زمانی قابل مشاهده هستند که حداقل یک ادونسمنت در آن تب باز شده باشد. تب‌ها از چپ به راست بر اساس زمانی که اولین ادونسمنت در هر تب به دست آمده، مرتب می‌شوند.

هر تب دارای پس‌زمینه متفاوت با یک بافت تکرار شونده است:

  • ماینکرفت: پس‌زمینه (Cobblestone).
  • نِدِر: پس‌زمینه (Netherrack).
  • اِند: پس‌زمینه (End Stone).
  • ماجراجویی: پس‌زمینه ترکیبی از بلاک‌های مختلف.
  • دامپروری: پس‌زمینه (Grass Block).

آیکون‌های ادونسمنت هنگام نگه داشتن نشانگر موس روی آن‌ها، نام و توضیحات را نمایش می‌دهند. توضیحات ادونسمنت بسته به نوع آن رنگ منحصربه‌فردی دارند: توضیحات ادونسمنت‌های عادی و هدفی سبز رنگ و توضیحات ادونسمنت‌های چالشی بنفش رنگ هستند. با باز شدن ادونسمنت‌های بیشتر، موارد جدید قابل مشاهده می‌شوند و تا دو ادونسمنت جلوتر از یک ادونسمنت باز شده نمایش داده می‌شوند. ادونسمنت‌های باز شده تمام ادونسمنت‌های والد مستقیم خود را (ادونسمنت‌های بین ادونسمنت ریشه تب و خودش) نشان می‌دهند، حتی آن‌هایی که هنوز باز نشده‌اند (اما فقط تا ۲ ادونسمنت پایین‌دستی از ادونسمنت‌های قبلاً باز شده را نشان می‌دهند).

۹ ادونسمنت خاص به عنوان “ادونسمنت‌های پنهان” (hidden advancements) شناخته می‌شوند. این ادونسمنت‌ها تا زمانی که توسط بازیکن باز نشوند، قابل مشاهده نیستند، حتی اگر ادونسمنت(های) فرزند آن‌ها باز شده باشند. این ادونسمنت‌ها عبارتند از: “چگونه به اینجا رسیدیم؟” (How Did We Get Here?)، “تبعید داوطلبانه” (Voluntary Exile)، “قهرمان روستا” (Hero of the Village)، “آربالیستیک” (Arbalistic)، “تو یک دوست در من داری” (You’ve Got a Friend in Me)، “بوی جالبی میده” (Smells Interesting)، “آهنگ تولد” (Birthday Song)، “بوهای کوچک” (Little Sniffs) و “کاشتن گذشته” (Planting the Past).

اگر بازیکن هیچ ادونسمنتی را تکمیل نکرده باشد، رابط کاربری یک پس‌زمینه سیاه با متن سفید “There doesn’t seem to be anything here… :(” (به نظر چیزی اینجا نیست… :() را نشان می‌دهد. قاب آیکون ادونسمنت‌ها بسته به سختی و اینکه تکمیل شده‌اند یا نه، می‌تواند در ظاهر متفاوت باشد.

قابلیت سفارشی‌سازی

یکی از ویژگی‌های قدرتمند ادونسمنت‌ها در نسخه جاوا، قابلیت سفارشی‌سازی آن‌ها از طریق فایل‌های JSON و دیتا پک‌ها (data packs) است. این به سازندگان محتوا اجازه می‌دهد تا ادونسمنت‌ها و تب‌های اضافی خود را ایجاد کرده و تجربه‌ای کاملاً جدید را برای بازیکنان رقم بزنند.

اچیومنت‌ها (Achievements) در ماینکرفت بدراک

تصویر اچیومنت‌های ماینکرفت

اچیومنت‌ها (Achievements) که در کنسول پلی‌استیشن (PlayStation) با نام “تروفی‌ها” (trophies) شناخته می‌شوند، راهی برای هدایت تدریجی بازیکنان جدید به دنیای ماینکرفت و ارائه چالش‌هایی برای تکمیل هستند. این سیستم در نسخه بدراک پیاده‌سازی شده و جایگزین سیستم ادونسمنت‌ها در نسخه جاوا است.

هدف و نحوه دستیابی به اچیومنت‌ها

برای کسب اچیومنت در اکثر پلتفرم‌هایی که نسخه بدراک روی آن‌ها اجرا می‌شود، بازیکنان باید به حساب مایکروسافت (Microsoft account) خود وارد شده باشند. در پلی‌استیشن، اچیومنت‌های بدراک به عنوان تروفی به حساب کنسول بازیکن وارد می‌شوند و اگر به حساب شبکه پلی‌استیشن (PlayStation Network) وارد شده و آنلاین باشند، با شبکه پلی‌استیشن همگام‌سازی می‌شوند، اما نه با شبکه ایکس‌باکس (Xbox network)، حتی اگر به حساب مایکروسافت وارد شده باشند.

اچیومنت‌ها به منظور تشویق بازیکنان به کاوش و تجربه جنبه‌های مختلف بازی طراحی شده‌اند. برخلاف ادونسمنت‌ها که به هر دنیای بازی محدود می‌شوند، اچیومنت‌ها به حساب کاربری (user account) بازیکن گره خورده‌اند. این بدان معناست که اچیومنت‌های کسب شده در یک دنیا، در تمام دنیاهای دیگر با همان نسخه و همان حساب کاربری نیز اعمال می‌شوند. با این حال، اچیومنت‌ها به طور جداگانه در هر پلتفرم نسخه بدراک ردیابی می‌شوند و هنگام استفاده از یک حساب کاربری در پلتفرم‌های مختلف، منتقل نمی‌شوند.

استقلال و عدم قابلیت بازنشانی

اچیومنت‌ها مستقل از یکدیگر هستند و بازیکنان می‌توانند آن‌ها را به هر ترتیبی که مایلند به دست آورند. پس از کسب یک اچیومنت، دیگر نمی‌توان آن را بازنشانی (reset) کرد. این یکی از تفاوت‌های اساسی با ادونسمنت‌های جاوا است که با دستورات قابل سلب شدن هستند.

محدودیت‌های کسب اچیومنت

کسب هر اچیومنت تنها در حالت بقا (Survival mode) امکان‌پذیر است. اگر یک دنیا در حالت کریتیو (Creative mode) ذخیره شود یا اگر تقلب‌ها (cheats) در تنظیمات دنیا فعال شوند، قابلیت کسب اچیومنت یا تروفی در آن دنیا برای همیشه غیرفعال می‌شود. بازگشت به حالت بقا یا غیرفعال کردن تقلب‌ها، این قابلیت را دوباره فعال نخواهد کرد. همچنین، اچیومنت‌ها در دنیاهای صاف (Flat worlds) و نقشه‌هایی که از مارکت پلیس (marketplace) تهیه شده‌اند، غیرفعال هستند.

تعداد و پاداش‌ها

در نسخه بدراک ۱۳۰ اچیومنت (و ۱۳۳ تروفی در پلی‌استیشن) وجود دارد. اچیومنت‌ها به بازیکن در تمام پلتفرم‌ها به جز پلی‌استیشن، امتیاز بازیکن (gamerscore) اعطا می‌کنند که مجموعاً به ۲۹۳۰ امتیاز می‌رسد. برخلاف ادونسمنت‌های جاوا که آیکون‌هایشان معمولاً آیتم‌ها یا بلاک‌های درون بازی هستند، آیکون اچیومنت‌ها در بدراک اغلب شخصیت‌ها را نشان می‌دهند.

برخی از اچیومنت‌ها علاوه بر امتیاز، پاداش‌های دیگری نیز ارائه می‌دهند. این پاداش‌ها شامل شکلک‌ها (emotes) و آیتم‌های شخصی‌سازی کاراکتر (character creator items) می‌شوند. این جوایز تنها با تکمیل اچیومنت مربوطه قابل باز شدن هستند. ۹۷ اچیومنت وجود دارند که برای تکمیلشان پاداش ارائه می‌دهند.

نمونه‌هایی از نام‌گذاری خلاقانه اچیومنت‌ها

برخی از اچیومنت‌ها دارای نام‌های هوشمندانه یا ارجاعاتی به فرهنگ عامه هستند:

  • “Total Beelocation”: بازی با کلمات “total relocation” (جابجایی کامل).
  • “Sticky Situation”: ارجاع به اصطلاحی به همین نام به معنای “وضعیت بغرنج”.
  • “Hot Tourist Destination”: کلمه “hot” هم به معنای محبوبیت و هم دمای بالا است.
  • “Whatever Floats Your Goat”: ارجاع به اصطلاح “whatever floats your boat” (هرچه تو را خوشحال می‌کند).
  • “Wax on, Wax off”: ارجاع به عبارتی از فیلم “بچه کاراته‌کا” (The Karate Kid) محصول ۱۹۸۴.
  • “Caves and Cliffs”: ارجاع به آپدیت‌های (updates) ماینکرفت با همین نام.
  • “Sound of Music”: ارجاع به موزیکال “اشک‌ها و لبخندها” محصول ۱۹۶۵.
  • “Sneak 100”: دارای دو ارجاع است: آیکون آن که استیو (Steve) را در حال یواشکی راه رفتن با یک دستمال سر نشان می‌دهد، ارجاعی به سری بازی‌های “متال گیر” (Metal Gear) است و نام آن ارجاعی به مهارت‌ها در بازی “اسکایریم” (The Elder Scrolls V: Skyrim) محصول ۲۰۱۱ است.

تفاوت‌ های کلیدی ادونسمنت‌ها و اچیومنت‌ها

تصویر ادونسمنت‌های ماینکرفت

حالا که با هر دو سیستم ادونسمنت در جاوا و اچیومنت در بدراک ماینکرفت آشنا شدیم، بهتر است تفاوت‌های کلیدی آن‌ها را به صورت خلاصه مرور کنیم تا درک دقیق‌تری از نحوه عملکرد هر یک به دست آوریم:

  • نسخه بازی (Game Edition):
    • ادونسمنت‌ها: منحصراً در نسخه جاوا ماینکرفت وجود دارند.
    • اچیومنت‌ها: منحصراً در نسخه بدراک ماینکرفت (شامل ویندوز ۱۰/۱۱، موبایل، ایکس‌باکس، پلی‌استیشن، نینتندو سوییچ) یافت می‌شوند. در پلی‌استیشن با نام “تروفی” (Trophy) شناخته می‌شوند.
  • نحوه ردیابی (Tracking):
    • ادونسمنت‌ها: به ازای هر دنیای بازی (per-world) ذخیره و ردیابی می‌شوند. یعنی اگر در یک دنیا ادونسمنتی را کسب کنید، در دنیای دیگر باید مجدداً آن را به دست آورید.
    • اچیومنت‌ها: به حساب کاربری بازیکن (per-user account) متصل هستند. یک اچیومنت کسب شده در یک دنیا، برای همان حساب کاربری در تمام دنیاهای دیگر آن پلتفرم نیز معتبر است. اما بین پلتفرم‌های مختلف (مثلاً از ایکس‌باکس به پلی‌استیشن) منتقل نمی‌شوند.
  • قابلیت بازنشانی/سلب (Resetability/Revoking):
    • ادونسمنت‌ها: می‌توان با استفاده از دستور /advancement revoke آن‌ها را از بازیکن سلب کرد و به نوعی “بازنشانی” نمود.
    • اچیومنت‌ها: پس از کسب، قابل بازنشانی یا سلب نیستند و به طور دائمی به حساب کاربری در آن پلتفرم ضمیمه می‌شوند.
  • محدودیت حالت بازی (Game Mode Restriction):
    • ادونسمنت‌ها: در هر حالت بازی (Survival, Creative, Adventure, Spectator) قابل کسب هستند، اگرچه طبیعتاً بیشتر آن‌ها برای حالت بقا طراحی شده‌اند.
    • اچیومنت‌ها: فقط و فقط در حالت بقا و بدون فعال بودن تقلب‌ها یا ورود به حالت کریتیو در آن دنیا قابل کسب هستند.
  • تأثیر تقلب‌ها و حالت کریتیو (Impact of Cheats/Creative Mode):
    • ادونسمنت‌ها: استفاده از تقلب‌ها یا تغییر حالت بازی به کریتیو، تأثیری بر قابلیت کسب ادونسمنت‌ها در یک دنیا ندارد.
    • اچیومنت‌ها: اگر در یک دنیا حتی برای یک بار حالت کریتیو فعال شود یا از تقلب‌ها استفاده گردد، قابلیت کسب اچیومنت در آن دنیا برای همیشه غیرفعال می‌شود، حتی اگر به حالت بقا بازگردید و تقلب‌ها را غیرفعال کنید.
  • قابلیت سفارشی‌سازی (Customization):
    • ادونسمنت‌ها: به طور کامل از طریق فایل‌های JSON و دیتا پک‌ها (data packs) قابل سفارشی‌سازی هستند. سازندگان محتوا می‌توانند ادونسمنت‌های جدید، تب‌های جدید و حتی درخت‌های پیشرفت کاملاً متفاوتی ایجاد کنند.
    • اچیومنت‌ها: قابلیت سفارشی‌سازی توسط بازیکنان یا سازندگان محتوا را ندارند و توسط توسعه‌دهندگان بازی تعیین و مدیریت می‌شوند.
  • پاداش‌ها (Rewards):
    • ادونسمنت‌ها: تکمیل بیشتر ادونسمنت‌ها (به جز ادونسمنت‌های ریشه) مقداری امتیاز تجربه (XP) به بازیکن می‌دهد. برخی ادونسمنت‌های چالشی ممکن است پاداش خاصی نداشته باشند جز حس رضایت از تکمیل یک چالش سخت!
    • اچیومنت‌ها: به بازیکنان در اکثر پلتفرم‌ها امتیاز بازیکن (Gamerscore در ایکس‌باکس و ویندوز) تعلق می‌گیرد. علاوه بر این، ۹۷ اچیومنت خاص وجود دارند که پس از تکمیل، پاداش‌های درون‌بازی مانند شکلک‌ها (emotes) یا آیتم‌های تزئینی برای شخصیت بازیکن (character creator items) را باز می‌کنند.
  • اطلاع‌رسانی (Notifications):
    • ادونسمنت‌ها: دارای سیستم اطلاع‌رسانی بصری (toast notification) با رنگ‌بندی متفاوت برای انواع عادی، هدفی و چالشی هستند و پیام متنی نیز در چت نمایش داده می‌شود (اگر فعال باشد).
    • اچیومنت‌ها: معمولاً یک اعلان استاندارد پلتفرم (مانند اعلان ایکس‌باکس یا پلی‌استیشن) هنگام کسب اچیومنت نمایش داده می‌شود.
  • تعداد و دسته‌بندی:
    • ادونسمنت‌ها: ۱۲۲ ادونسمنت در ۵ تب (Minecraft, Nether, The End, Adventure, Husbandry).
    • اچیومنت‌ها: ۱۳۰ اچیومنت (۱۳۳ تروفی در پلی‌استیشن). دسته‌بندی مشخصی مانند تب‌های ادونسمنت ندارند اما در لیست اچیومنت‌های پلتفرم قابل مشاهده هستند.
  • هدف اصلی طراحی:
    • ادونسمنت‌ها: بیشتر بر راهنمایی بازیکن در طول خط داستانی و مکانیک‌های بازی تمرکز دارند و به نوعی “نقشه راه” بازی محسوب می‌شوند.
    • اچیومنت‌ها: ضمن راهنمایی، بر ارائه چالش‌ها و تشویق به کاوش و همچنین ارائه پاداش‌های ملموس‌تر (مانند آیتم‌های شخصی‌سازی) تمرکز بیشتری دارند.

این تفاوت‌ها نشان می‌دهد که اگرچه هر دو سیستم با هدف غنی‌سازی تجربه بازیکنان ماینکرفت طراحی شده‌اند، اما رویکردها و ویژگی‌های متمایزی را دنبال می‌کنند که هر کدام جذابیت‌های خاص خود را برای بازیکنان نسخه‌های جاوا و بدراک به ارمغان می‌آورند.

نکات جالب و دانستنی‌ها از ادونسمنت‌ها و اچیومنت‌ها

تصویر اچیومنت‌های ماینکرفت

دنیای ادونسمنت‌ها و اچیومنت‌ها در ماینکرفت تنها به تکمیل چالش‌ها و دریافت پاداش خلاصه نمی‌شود. نکات جالب و اطلاعات سرگرم‌کننده‌ای نیز در مورد این سیستم‌ها وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست:

  • ادونسمنت‌های مناسبتی و شوخی‌های اول آوریل: تیم توسعه‌دهنده ماینکرفت در نسخه جاوا گاهی به مناسبت اول آوریل، ادونسمنت‌های ویژه‌ای را به بازی اضافه می‌کند که جنبه طنز و سرگرمی دارند. این ادونسمنت‌ها معمولاً موقت هستند و تنها در نسخه‌های خاص اول آوریل قابل دسترسی می‌باشند. نمونه‌هایی از این ادونسمنت‌ها عبارتند از:
    • جاوا ادیشن 20w14∞: ادونسمنتی به نام “Almost there” (تقریباً رسیدی) که پس از یک میلیارد بار عبور از هر پورتال به دست می‌آمد! توضیحات درون بازی آن “Visited over billion dimensions” (از بیش از یک میلیارد بُعد بازدید کردی) بود. این ادونسمنت در تب “ماجراجویی” (Adventure) قرار داشت و آیکون آن یک فندک (flint and steel) بود.
    • جاوا ادیشن 22w13oneBlockAtATime: ادونسمنتی به نام “Ride The End” (بر اژدهای اند سوار شو) که هنگام سوار شدن بر اندر دراگون (Ender Dragon) به دست می‌آمد.
    • جاوا ادیشن 23w13a یا b: دو ادونسمنت جدید به نام‌های “!I Voted” (من رأی دادم!) و “Pro Voter” (رأی‌دهنده حرفه‌ای) که به ترتیب پس از اولین بار رأی دادن و ۲۵۶ بار رأی دادن توسط بازیکن کسب می‌شدند.
    • جاوا ادیشن 24w14potato: در این نسخه، یک تب کامل به نام “Poisonous Potato Saga” (حماسه سیب‌زمینی سمی) با ۲۴ ادونسمنت جدید اضافه شد، از جمله “Non Plus Ultra” برای اولین ورود به بُعد سیب‌زمینی.
  • ترجمه‌های خلاقانه ادونسمنت‌ها در جاوا ادیشن: در نسخه جاوا، ترجمه نام و توضیحات ادونسمنت‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و امکان تفسیرهای خلاقانه را فراهم می‌کند، زیرا آن‌ها بیشتر به عنوان یک ویژگی “فرا-بازی” (meta feature) در نظر گرفته می‌شوند. تا زمانی که ترجمه‌ها به هدف اصلی ادونسمنت وفادار بمانند، این خلاقیت‌ها مجاز هستند. به عنوان مثال، ادونسمنت “Free the End” (اِند را آزاد کن) در زبان انگلیسی دزدان دریایی (Pirate English) به “Rip th’ big bad bat” (آن خفاش بزرگ بدجنس را از بین ببر) ترجمه شده است.
  • موسیقی چالش تکمیل شده در Super Smash Bros. Ultimate: تم موسیقی که هنگام تکمیل یک ادونسمنت چالشی (challenge advancement) در ماینکرفت جاوا پخش می‌شود، به عنوان تم پیروزی شخصیت استیو (Steve) در بازی Super Smash Bros. Ultimate استفاده شده است. این نشان‌دهنده تأثیرگذاری و محبوبیت ماینکرفت در دنیای بازی‌های ویدیویی است.
  • ارجاعات فرهنگی در نام اچیومنت‌های بدراک: همانطور که پیشتر اشاره شد، بسیاری از اچیومنت‌ها در نسخه بدراک دارای نام‌هایی هستند که به اصطلاحات، فیلم‌ها، بازی‌ها یا مفاهیم فرهنگی دیگر ارجاع می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که کشف و تکمیل اچیومنت‌ها برای بازیکنانی که با این ارجاعات آشنا هستند، لذت‌بخش‌تر باشد. نمونه‌هایی مانند “Wax on, Wax off” از فیلم بچه کاراته‌کا یا “Sneak 100” با ارجاع به اسکایریم و متال گیر، از این دست هستند.
  • اهمیت حساب مایکروسافت (Microsoft Account) در بدراک: برای کسب اچیومنت در اکثر پلتفرم‌های نسخه بدراک، ورود به حساب مایکروسافت الزامی است. این سیستم نه تنها به ردیابی پیشرفت بازیکن کمک می‌کند، بلکه امکان همگام‌سازی داده‌ها (در برخی موارد محدود) و دسترسی به ویژگی‌های آنلاین را نیز فراهم می‌آورد. در پلی‌استیشن، این نقش توسط حساب شبکه پلی‌استیشن (PlayStation Network) ایفا می‌شود.

نتیجه‌گیری

پس از بررسی ادونسمنت‌ها و اچیومنت‌ها در ماینکرفت، واضح است که هر دو سیستم نقش حیاتی در هدایت بازیکنان و افزایش جذابیت بازی ایفا می‌کنند. اما سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که کدام سیستم “بهتر” است؟ پاسخ به این سوال تا حد زیادی به سلیقه شخصی و نوع تجربه بازیکن بستگی دارد.

ادونسمنت‌های نسخه جاوا با ساختار درختی، قابلیت سفارشی‌سازی بالا از طریق دیتا پک‌ها (data packs) و تمرکز بر راهنمایی بازیکن در طول خط داستانی و مکانیک‌های اصلی بازی، تجربه‌ای عمیق و قابل تنظیم را ارائه می‌دهند. این سیستم برای بازیکنانی که به دنبال درک کامل جنبه‌های مختلف بازی هستند و یا علاقه‌مند به ایجاد چالش‌های سفارشی برای خود یا دیگران می‌باشند، بسیار مناسب است. عدم وابستگی به حساب کاربری و ذخیره‌سازی در هر دنیا نیز به بازیکنان اجازه می‌دهد تا با هر بار شروع یک دنیای جدید، تجربه کسب ادونسمنت‌ها را از نو آغاز کنند.

از سوی دیگر، اچیومنت‌های نسخه بدراک با اتصال به حساب کاربری، ارائه پاداش‌های ملموس‌تری مانند امتیاز بازیکن (Gamerscore) و آیتم‌های شخصی‌سازی کاراکتر، و همچنین عدم قابلیت بازنشانی، حس دائمی بودن و پیشرفت مستمر را به بازیکن القا می‌کنند. محدودیت کسب اچیومنت‌ها تنها به حالت بقا و بدون تقلب، بر ارزش و اعتبار آن‌ها می‌افزاید و بازیکنان را به تجربه “خالص” بازی تشویق می‌کند. این سیستم برای بازیکنانی که به دنبال جمع‌آوری دستاوردها در پلتفرم‌های مختلف و نمایش پیشرفت خود هستند، جذابیت بیشتری دارد.

هر دو سیستم، اهداف مشترک را دنبال می‌کنند:

  • راهنمایی بازیکنان جدید: آشنا کردن آن‌ها با مکانیک‌ها، بایوم‌ها، ماب‌ها و آیتم‌های مختلف.
  • ارائه چالش: ایجاد اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت برای بازیکنان باتجربه.
  • افزایش حس پیشرفت: دادن احساس رضایت از تکمیل وظایف و دستیابی به نقاط عطف در بازی.
  • تشویق به کاوش: تحریک بازیکنان برای کشف تمام جنبه‌های دنیای وسیع ماینکرفت.

در نهایت، تفاوت ادونسمنت و اچیومنت در ماینکرفت نشان‌دهنده دو رویکرد متفاوت برای دستیابی به این اهداف مشترک است. هیچ‌کدام بر دیگری برتری ذاتی ندارند و انتخاب بین نسخه جاوا و بدراک (و در نتیجه سیستم پیشرفت آن‌ها) به اولویت‌های فردی بازیکنان بستگی دارد. مهم این است که هر دو سیستم به غنی‌تر شدن تجربه ماینکرفت کمک شایانی کرده و بازیکنان را برای ساعت‌ها درگیر ماجراجویی و خلاقیت می‌کنند. با درک این تفاوت‌ها، می‌توانید آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید که کدام نسخه و کدام سیستم پیشرفت برای شما لذت‌بخش‌تر خواهد بود و چگونه از آن‌ها برای بهبود مهارت‌ها و دانش خود در دنیای بی‌کران ماینکرفت بهره ببرید.

نظرات

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

به ما بپیوندید...

کلیک کنید