ماینکرفت، دنیای خلاقیت و ماجراجویی، پر از موجودات و ویژگیهای منحصربهفرد است. یکی از این موجودات که شاید کمتر به آن توجه شده باشد، خفاش (Bat) است. این ماب پرنده، بیشتر برای ایجاد اتمسفر و حس واقعگرایی به محیطهای تاریک بازی اضافه شده است. در این مطلب، به بررسی کامل خفاشها در ماینکرفت، از نحوه اسپاون (spawn) شدن و رفتار آنها گرفته تا نکات جالب و کمتر شنیدهشده، خواهیم پرداخت. اگر میخواهید همهچیز را درباره این موجودات کوچک و مرموز بدانید، با ما همراه باشید.
فهرست مطلب
معرفی خفاش
خفاش در ماینکرفت یک ماب محیطی (ambient mob) و غیرتهاجمی (passive) است. این به آن معناست که خفاشها به بازیکن حمله نمیکنند و بیشتر برای افزودن به فضای بازی، بهخصوص در مناطق تاریک و غارها، طراحی شدهاند. آنها موجودات کوچک با ظاهری نسبتاً ساده هستند که با پرواز نامنظم و صداهای خاص خود شناخته میشوند.
- میزان سلامتی: ۶ واحد سلامتی معادل ۳ قلب
- رفتار: غیرتهاجمی (Pasive)
- نوع ماب: محیطی (Ambient)
- اندازه هیتباکس (Hitbox size): ارتفاع: ۰.۹ بلاک عرض: ۰.۵ بلاک
اسپاون خفاش
خفاشها برای اسپاون شدن به شرایط خاصی نیاز دارند. درک این شرایط به شما کمک میکند تا بدانید در چه مکانهایی احتمال بیشتری برای یافتن آنها وجود دارد.
- شرایط نوری: مهمترین عامل برای اسپاون شدن خفاشها، سطح نور پایین است. آنها در مکانهایی با سطح نور ۳ یا کمتر در بلاکهای مجاور اسپاون میشوند. این بدان معناست که غارهای تاریک، معادن عمیق و سازههای بزرگ و بدون نور، مکانهای ایدهآلی برای زندگی خفاشها هستند.
- نکته ویژه در نسخه جاوا: در یک بازه زمانی خاص، یعنی بین ۲۰ اکتبر تا ۳ نوامبر (همزمان با رویداد هالووین)، خفاشها در سطح نور ۶ یا کمتر نیز میتوانند اسپاون شوند. این تغییر موقتی، باعث افزایش تعداد خفاشها در دنیای بازی طی این دوره میشود.
- مکان اسپاون: خفاشها در دنیای اصلی و در هر ارتفاعی میتوانند اسپاون شوند، به شرطی که شرایط نوری مهیا باشد. آنها روی بلاکهای سنگی مانند (stone)، (granite)، (diorite)، (andesite)، (tuff) یا (deepslate) که مستقیماً در معرض نور آسمان نباشند، اسپاون میشوند.
- فضای مورد نیاز: برای اسپاون شدن، خفاشها حداقل به ۱.۵ بلاک فضای خالی نیاز دارند.
- بایومها: خفاشها میتوانند تقریباً در تمام بایومهای دنیای اصلی اسپاون شوند، به جز بایوم دیپ دارک (Deep Dark). بایوم دیپ دارک، محل زندگی واردن (Warden) است و اتمسفر خاص خود را دارد که ظاهراً با حضور خفاشها سازگار نیست.
- تعداد در گروه: در نسخه جاوا خفاشها معمولاً در گروههای ۸ تایی اسپاون میشوند ام در نسخه بدراک خفاشها معمولاً در گروههای ۲ تایی اسپاون میشوند.
- عدم تاثیر بر محدودیت مابهای متخاصم: خفاشها جزو مابهای محیطی دستهبندی میشوند و بنابراین در شمارش محدودیت مابهای متخاصم (hostile mob cap) تاثیری ندارند. این بدان معناست که حضور آنها مانع از اسپاون شدن مابهای دیگر مانند زامبیها یا اسکلتونها نمیشود.
رفتار خفاش
- پرواز نامنظم: خفاشها اغلب بهصورت نامنظم و بدون هدف در محیط پرواز میکنند و بهطور تصادفی صداهای جیغمانند از خود درمیآورند. الگوی پرواز آنها تمایل به سمت شرق دارد. گاهی اوقات ممکن است بهاشتباه به سمت لاوا پرواز کرده و آتش بگیرند. این اتفاق بیشتر به دلیل ماهیت پرواز تصادفی آنهاست.
- آویزان شدن: هنگامی که خفاشها غیرفعال هستند یا در حال استراحت، بهصورت وارونه از سطح زیرین یک بلاک جامد آویزان میشوند. آنها نمیتوانند از بلاکهای شفاف (transparent) یا غیرجامد (non-solid) آویزان شوند. در این حالت، بسیار کمتر جیغ میزنند و گاهی اوقات سر خود را به جهات مختلف میچرخانند. آنها تا زمانی که مزاحمتی برایشان ایجاد نشود، در این حالت باقی میمانند.
- واکنش به بازیکن: اگر بازیکنی به خفاشی که آویزان است نزدیک شود، حتی اگر بازیکن نامرئی باشد، خفاش پرواز کرده و دور میشود. این اتفاق همچنین زمانی رخ میدهد که بازیکن بلاکی را که خفاش از آن آویزان است، بشکند.
- دیاسپاون شدن: خفاشها زمانی که بیش از حد از بازیکن دور شوند (بیش از ۳۲ بلاک فاصله)، دیاسپاون میشوند یا از بازی حذف میگردند. این مکانیسم برای بهینهسازی عملکرد بازی و جلوگیری از تجمع بیش از حد مابها در مناطق دور از دید بازیکن است.
- عدم برخورد (Collision): در نسخه جاوا، هیتباکس خفاشها با بازیکن تداخلی ندارد. این یعنی شما میتوانید از میان آنها عبور کنید و آنها نیز نمیتوانند مدارهای ردستونی را فعال کنند.
- عدم قابلیت حملونقل: خفاشها را نمیتوان با وسایل معمول حمل کرد. نمیتوان به آنها لید (lead) وصل کرد و همچنین نمیتوان آنها را در ماین کارت (minecart) یا قایق (boat) قرار داد. این محدودیت، کنترل و جابجایی آنها را دشوار میکند.
- گیر افتادن در تار عنکبوت: خفاشها میتوانند در تارهای عنکبوت (cobwebs) گیر کنند، که سرعت حرکتشان را بهشدت کاهش میدهد.
دراپ خفاش
یکی از نکات قابل توجه در مورد خفاشها این است که پس از کشته شدن، هیچ آیتم (item) یا تجربه (experience) ای دراپ نمیکنند. این ویژگی آنها را از بسیاری از مابهای دیگر متمایز میکند. در حالی که کشتن اکثر مابها حداقل مقداری تجربه به بازیکن میدهد یا آیتمهای خاصی را دراپ میکند، خفاشها از این قاعده مستثنا هستند.
این موضوع باعث شده تا خفاشها از نظر منابع و پیشرفت در بازی، تقریباً بیفایده باشند. بازیکنان معمولاً انگیزهای برای شکار و کشتن آنها ندارند، مگر اینکه صدای آنها آزاردهنده باشد یا بهطور تصادفی در مسیر مبارزه با مابهای دیگر قرار بگیرند. این طراحی احتمالاً به دلیل همان ماهیت “محیطی” بودن آنهاست؛ یعنی حضورشان بیشتر برای تکمیل اتمسفر بازی است تا اینکه منبعی برای بازیکن باشند.
نکات جالب خفاش
- ماب محیطی نمونه: به گفته ینس برگنستن (Jens Bergensten)، یکی از توسعهدهندگان اصلی ماینکرفت، خفاش نمونهای از یک ماب محیطی است “مابی که دائماً اسپاون میشود، شبیه به اسکویید (squid)، اما همچنین دائماً دیاسپاون میشود زیرا وقتی بازیکنی در اطراف نیست، هیچ هدفی را دنبال نمیکند.”
- طراحی و انیمیشن: تکسچر (texture) بهروز شده خفاش تقریباً در ۲ ساعت ایجاد شد.
نتیجهگیری
خفاشها در ماینکرفت شاید از نظر گیمپلی و منابع، مابهای چندان مهمی به نظر نرسند. آنها آیتمی دراپ نمیکنند، تجربهای نمیدهند و معمولاً تهدیدی برای بازیکن محسوب نمیشوند. با این حال، نقش آنها در ایجاد اتمسفر و حس واقعگرایی در محیطهای تاریک و زیرزمینی بازی انکارناپذیر است. پرواز نامنظم، صداهای خاص و حضور ناگهانی آنها در غارها و معادن، به دنیای ماینکرفت عمق و پویایی بیشتری میبخشد.
آنها یادآور این نکته هستند که ماینکرفت تنها یک بازی برای ساختوساز و مبارزه نیست، بلکه دنیایی زنده با اکوسیستم خاص خود است. دفعه بعدی که در یک غار تاریک صدای جیغ خفاشی را شنیدید، به یاد داشته باشید که این موجود کوچک، بخشی از جزئیات دقیقی است که دنیای ماینکرفت را اینچنین جذاب و فراگیر کرده است. چه در حال کاوش در یک غار عمیق باشید، چه در حال ساختن یک پایگاه زیرزمینی، حضور این پرندگان کوچک، تجربهی شما را کاملتر خواهد کرد.