ماینکرفت (Minecraft) یک بازی سندباکس محبوب است که به بازیکنان اجازه میدهد دنیای خود را بسازند و ماجراجویی کنند. در این دنیای پر جنب و جوش، موجودات مختلفی زندگی میکنند که هر کدام ویژگیها و رفتارهای خاص خود را دارند. یکی از این موجودات دوستداشتنی و در عین حال مفید، زنبور (Bee) است. زنبورها نقش مهمی در محیط زیست ماینکرفت ایفا میکنند و میتوانند منبع خوبی برای جمعآوری عسل و کندوی عسل (Honeycomb) باشند. در این مطلب، قصد داریم به طور کامل و جامع به هر آنچه که باید درباره زنبورها در ماینکرفت بدانید، بپردازیم. از نحوه اسپاون (Spawn) شدن آنها گرفته تا رفتارها، کاربردها و نکات مربوط به پرورش آنها.
فهرست مطلب
معرفی زنبور
زنبورها مابهای (Mob) پرندهی خنثی (Neutral Mob) هستند که در لانههای زنبور (Bee Nest) و کندوهای عسل (Beehive) زندگی میکنند. این موجودات سختکوش با گردهافشانی گلها به رشد محصولات کشاورزی کمک میکنند و عسل تولید میکنند. زنبورها رفتارهای جالبی دارند که آنها را از سایر مابها متمایز میکند. اگر به آنها حمله کنید یا کندویشان را بدون رعایت نکات ایمنی تخریب یا برداشت کنید، به صورت تهاجمی به شما حمله خواهند کرد. در این بخش، نگاهی دقیقتر به ویژگیهای عمومی زنبورها خواهیم داشت.
زنبورها در دو نسخه جاوا (Java Edition) و بدراک (Bedrock Edition) ماینکرفت وجود دارند. ظاهر آنها در هر دو نسخه تقریباً یکسان است و با رنگ زرد و مشکی راه راه و بالهای شفافشان به راحتی قابل شناسایی هستند. اندازه جعبه برخورد (Hitbox) آنها کوچک است، که باعث میشود هدف قرار دادنشان کمی دشوار باشد.
مشخصات زنبور
- سلامتی (Health Points): 10 ❤️ (5 قلب)
- رفتار (Behavior): خنثی (Neutral)
- نوع ماب (Mob Type): حیوان (Animal)، بندپا (Arthropod)
- قدرت حمله (Attack Strength):
- آسان (Easy): 2 قلب
- معمولی (Normal): 2 قلب
- سخت (Hard): 3 قلب
- زهر (Venom): 1 قلب در هر 1.25 ثانیه
- معمولی: مسمومیت (Poison) برای 10 ثانیه (❤️❤️❤️❤️)
- سخت: مسمومیت برای 18 ثانیه (❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️)
- اندازه جعبه برخورد (Hitbox Size):
- در جاوا ادیشن (Java Edition):
- بالغ (Adult): ارتفاع: 0.6 بلاک (Block)، عرض: 0.7 بلاک
- بچه (Baby): ارتفاع: 0.3 بلاک، عرض: 0.35 بلاک
- در بدراک ادیشن (Bedrock Edition):
- بالغ: ارتفاع: 0.5 بلاک، عرض: 0.55 بلاک
- بچه: ارتفاع: 0.25 بلاک، عرض: 0.275 بلاک
- در جاوا ادیشن (Java Edition):
- سرعت (Speed): 0.6
- اسپاون (Spawn): لانههای زنبور (Bee Nests) که به صورت طبیعی تولید شدهاند.
- آیتمهای (Item) قابل استفاده: گل (Flower)، پاجوش منگرو (Mangrove Propagule)، آزالیای گلدار (Flowering Azalea)، برگهای آزالیای گلدار (Flowering Azalea Leaves)، برگهای گیلاس (Cherry Leaves)، گلبرگهای صورتی (Pink Petals)، گلهای وحشی (Wildflowers)، گل هاگ (Spore Blossom)، گل کاکتوس (Cactus Flower)، گل کروس (Chorus Flower)، لید (Lead).
اسپاون شدن زنبورها
زنبورها تنها مابهای بندپا هستند که میتوانند در هر سطح دشواری، حتی در حالت صلحآمیز (Peaceful)، اسپاون شوند. این موضوع، آنها را به یکی از در دسترسترین منابع در بازی تبدیل میکند.
تولید طبیعی
- لانههای زنبور به صورت طبیعی با 3 زنبور در آنها اسپاون میشوند.
- درختان غان (Birch) یا بلوط (Oak) که به صورت طبیعی تولید میشوند، شانس برابری برای اسپاون شدن با یک لانه زنبور دارند، بسته به بایوم (Biome) مربوطه:
- چمنزار (Meadow): 100%
- دشت (Plains)، دشت آفتابگردان (Sunflower Plains)، مرداب منگرو (Mangrove Swamp): 5% (در بدراک ادیشن برای مرداب منگرو 4%)
- جنگل گل (Flower Forest): 2% (در بدراک ادیشن 3%)
- جنگل (Forest)، جنگل غان (Birch Forest)، جنگل غان کهن (Old Growth Birch Forest): 0.2% (در بدراک ادیشن 0.035%)
- جنگل گیلاس (Cherry Grove): 5%
نهالها (Saplings)
- درختان غان، گیلاس (Cherry) و بلوط که از نهالها رشد میکنند و در 2 بلاک (Block) از هر گل 1 یا 2 بلاکی، آزالیای گلدار، برگهای گیلاس، برگهای آزالیای گلدار، پاجوش منگرو، گل هاگ، گلبرگهای صورتی یا گل کروس قرار دارند، 5% شانس دارند که یک لانه زنبور حاوی 2 تا 3 زنبور داشته باشند.
- منگروهایی (Mangroves) که از پاجوشهای منگرو رشد میکنند، 1% شانس دارند که یک لانه زنبور حاوی 2 تا 3 زنبور داشته باشند. بر خلاف درختان غان، گیلاس و بلوط، برای تولید لانه زنبور نیازی به گل نیست.
محصولات زنبورها (Drops)
زمانی که زنبورها توسط یک بازیکن یا گرگ رام شده (Tamed Wolf) کشته شوند، آیتمهایی را از خود دراپ میکنند.
پس از مرگ:
- زنبورهای بالغ: 1 تا 3 تجربه (XP).
- زنبورهای بچه: هیچ تجربهای رها نمیکنند.
پس از جفتگیری:
- با موفقیت جفتگیری با هر گل: 1 تا 7 تجربه.
رفتار زنبورها
زنبورها رفتارهای منحصر به فردی دارند که آنها را از سایر مابهای پرنده متمایز میکند. آنها مانند گستها (Ghast) یا اندر دراگون (Ender Dragon) پرواز نمیکنند، بلکه مشابه خفاشها (Bat) و طوطیها (Parrot) چند بلاک بالاتر از زمین شناور میمانند.
نکات مهم رفتاری
- آسیبپذیری: زنبورها بندپا محسوب میشوند و از اینچنت “نفرین بندپایان” (Bane of Arthropods) آسیب بیشتری میبینند.
- آب: زنبورها با لمس آب آسیب میبینند.
- لید (Lead): میتوان زنبورها را حتی در حالت عصبانی به لید وصل کرد. آنها همچنان میتوانند در این حالت حمله کنند.
- محدوده پرواز: زنبورها معمولاً تا 22 بلاک از کندوی خود دور میشوند تا چیزی برای گردهافشانی پیدا کنند یا به کسی حمله کنند. در صورت لزوم، میتوانند بیشتر هم دور شوند.
- حرکت در سازهها: زنبورها میتوانند به صورت افقی و عمودی از طریق داربستها (Scaffolding) به بالا پرواز کنند، اما به پایین پرواز نمیکنند. آنها به تنهایی از طریق دربهای تله (Trapdoor) باز یا دربهای معمولی پرواز نمیکنند (میتوان زنبورها را با گل از درب عبور داد)، اما بچهها میتوانند از شکاف بالای دروازه حصار (Fence Gate) در یک ورودی 1×2 عبور کنند.
- تخم لاکپشت: با وجود اینکه مابهای پرنده هستند، زنبورها میتوانند تخمهای لاکپشت (Turtle Egg) را در صورت قرار گرفتن روی آنها از بین ببرند.
گردهافشانی و تولید عسل
یکی از مهمترین فعالیتهای زنبورها، گردهافشانی است. این فرآیند نه تنها به رشد محصولات کشاورزی کمک میکند، بلکه منجر به تولید عسل نیز میشود.
فرآیند گردهافشانی
- زنبورها در طول روز لانه خود را ترک میکنند. آنها در اطراف لانههای خود پرواز میکنند و به گلها (به جز گلبرگهای بسته چشم)، آزالیای گلدار، برگهای آزالیای گلدار، پاجوشهای منگرو، گلبرگهای صورتی، برگهای گیلاس، گلهای هاگ، گلهای کروس و گلهای وحشی جذب میشوند.
- زنبورها میتوانند گلهای پژمرده (Wither Rose) را گردهافشانی کنند، اما تحت تأثیر اثر پژمردگی (Wither Effect) قرار میگیرند و در نتیجه ممکن است بمیرند.
- آنها همچنین میتوانند گلبرگهای باز چشم را گردهافشانی کنند، اما در نتیجه مسموم میشوند. آنها نمیتوانند گلبرگهای بسته چشم را گردهافشانی کنند و کاملاً آنها را نادیده میگیرند. زنبورها همچنین گلهای داخل گلدانها (Flower Pot) را کاملاً نادیده میگیرند.
- پس از چرخش در اطراف یک گل برای بیش از 400 تیک (Tick)، زنبور گرده جمعآوری میکند. اگر زنبور آسیب ببیند، تلاش خود برای گردهافشانی را متوقف میکند.
- زنبوری که گرده حمل میکند، بافت خود را تغییر میدهد تا لکههای گرده روی شکمش نشان داده شود و ذرات گرده را برای بارور کردن گیاهان زیر زنبور رها میکند.
بارور کردن گیاهان
- زنبورهای دارای گرده میتوانند محصولات گندم (Wheat Crop)، سیبزمینی (Potato Crop)، هویج (Carrot Crop)، چغندر (Beetroot Crop)، ساقههای خربزه (Melon Stem)، بوتههای توت شیرین (Sweet Berry Bush)، ساقههای کدو تنبل (Pumpkin Stem)، تاکهای غار (Cave Vine)، محصولات گل مشعل (Torchflower Crop) و محصولات گل پارچ (Pitcher Crop) [فقط در بدراک ادیشن] را که از روی آنها پرواز میکنند، گردهافشانی کنند.
- وقتی یکی از این گیاهان گردهافشانی میشود، به مرحله رشد بعدی پیشرفت میکند، شبیه به استفاده از پودر استخوان (Bone Meal).
- برای گردهافشانی یک گیاه، زنبور باید 1 تا 2 بلاک مستقیماً بالای گیاه باشد و یک کندوی معتبر داشته باشد.
- یک زنبور میتواند هر بار که گرده دارد، 10 بار گیاهان را بارور کند. تقریباً 5% شانس در هر تیک برای تلاش برای بارور کردن وجود دارد.
تولید عسل
- پس از آن، زنبور به کندو/لانه خود پرواز میکند تا عسل بسازد. این کار حدود 2 دقیقه طول میکشد.
- وقتی یک زنبور دارای گرده وارد لانه یا کندویش میشود و سپس خارج میشود، سطح عسل لانه/کندو یک واحد افزایش مییابد؛ 1% شانس وجود دارد که دو واحد افزایش یابد.
- وقتی سطح عسل کندو به 5 رسید، بازیکن میتواند شانههای عسل یا بطریهای عسل (Honey Bottle) را برداشت کند.
- سطح عسل پس از برداشت یک شانه عسل یا بطری عسل به 0 بازنشانی میشود.
خانهسازی و مدیریت کندو
زنبورها در کلونیها زندگی میکنند و هر لانه زنبور یا کندوی عسل را که فضای کافی داشته باشد، خانه خود میدانند. یک لانه زنبور/کندو میتواند تا 3 زنبور را در خود جای دهد.
نکات مربوط به خانهسازی
- پیدا کردن خانه: زنبورهای بیخانمان با پرسه زدن به طور کلی در جهت شمال غربی، به دنبال کندوهای خالی میگردند.
- ورود و خروج: زنبورها میتوانند از هر سمتی وارد کندو شوند، اما فقط از جلو خارج میشوند. با استفاده از این مکانیک میتوان دروازههای یک طرفه زنبور ساخت.
- بازگشت به خانه: زنبورها در هنگام باران و در طول شب به لانه خود بازمیگردند. این رفتار حتی در بایومهایی که باران نمیبارد، مانند بیابان (Desert) نیز صدق میکند.
- ماندن در لانه: آنها حداقل 2400 تیک بازی (2 دقیقه) در لانه یا کندویشان میمانند قبل از اینکه دوباره بیرون بیایند.
- حفظ اطلاعات: زنبورهای داخل لانه/کندو اطلاعات خود (سلامتی، نام و غیره) را حفظ میکنند.
تخریب و جابجایی کندو
- تخریب یک لانه یا کندو بدون ابزار سیلک تاچ (Silk Touch) تمام زنبورهای موجود در آن را آزاد میکند.
- اگر لانه یا کندو با ابزاری که با سیلک تاچ طلسم شده است، برداشت شود، زنبورها در آیتم رها شده باقی میمانند و میتوانند هنگام قرار دادن مجدد لانه/کندو از آن خارج شوند.
- در ندر (Nether) و اند (End)، به دلیل عدم وجود چرخه روز و شب و آب و هوا، زنبورها بدون استراحت کار میکنند. این رفتار با رفتار روستاییان (Villager) متفاوت است، که فارغ از بعدی که در آن هستند، برنامه روزانه خود را طبق زمان در آورورلد (Overworld) دنبال میکنند.
حمله و دفاع زنبورها
زنبورها معمولاً موجوداتی خنثی هستند، اما در صورت تحریک شدن، میتوانند به شما حمله کنند.
عوامل تحریک کننده
- حمله به زنبور: تمام زنبورهای اطراف عصبانی میشوند وقتی به یک زنبور حمله شود (مگر اینکه زنبور مورد حمله در یک ضربه کشته شود).
- جمعآوری عسل یا شانهی عسل: جمعآوری عسل یا شانههای عسل از لانه (مگر اینکه یک کمپفایر (Campfire) زیر لانه قرار داده شود).
- تخریب لانه یا کندو: حتی تخریب کندوهای مصنوعی تازه قرار داده شده که ساکن ندارند، زنبورهای اطراف را عصبانی میکند.
- برخورد با کندو: ضربه زدن یا راه رفتن روی کندو باعث عصبانیت زنبورها نمیشود؛ فقط تخریب آن باعث عصبانیت آنها میشود.
- تخریب با سیلک تاچ: هنگام تخریب با ابزار سیلک تاچ، زنبورهای داخل کندو خنثی باقی میمانند، در حالی که زنبورهای خارج از کندو نیز خنثی میمانند.
نحوه حمله
- هنگامی که زنبورها عصبانی میشوند، چشمهایشان قرمز میشود و به صورت گروهی به بازیکن حمله میکنند.
- جمعآوری یک شانه عسل یا یک بطری عسل از لانه باعث میشود زنبورهایی که در حال حاضر در آن لانه هستند، خارج شوند و به بازیکن حمله کنند مگر اینکه یک کمپفایر زیر کندو قرار داده شود.
- زنبورها فقط یک بار حمله میکنند، شبیه به لاماها (Llama) و پانداهای (Panda) غیرتهاجمی.
- در دشواری صلحآمیز (Peaceful)، زنبورها هیچ آسیبی وارد نمیکنند و کاملاً غیرتهاجمی هستند. آنها از کندویشان خارج میشوند و به دنبال گلها میگردند.
- اگر بازیکن حمله زنبور را با سپر (Shield) منحرف کند، زنبور به حمله ادامه میدهد تا زمانی که موفق به ضربه زدن به بازیکن شود.
- وقتی حمله زنبور به بازیکن موفقیتآمیز باشد، بازیکن مسموم میشود. زنبور پس از یک حمله موفقیتآمیز، نیش خود را از دست میدهد، دیگر نمیتواند حمله کند و تقریباً یک دقیقه بعد میمیرد. این موضوع میتواند با افکتهای معجون (Potion Effect) (بازسازی (Regeneration)/مقاومت (Resistance)/جذب (Absorption)) که قدرت 255 دارند، به تأخیر بیفتد.
- در جاوا ادیشن، نیش زنبور به عنوان یک نقطه سیاه کوچک روی بازیکن پس از حمله موفقیتآمیز زنبور قابل مشاهده است.
نکات دفاعی
- قرار دادن یک کمپفایر (Campfire) یا آتشدان (Fire) زیر یک لانه زنبور یا کندو، زنبورها را هنگام برداشت عسل یا شانههای عسل آرام نگه میدارد. دود از کمپفایر، زنبورها را متقاعد میکند که ایمن هستید و به شما حمله نخواهند کرد.
- میتوانید به سرعت حداقل یک زنبور عصبانی را با زنبور دیگری جفتگیری دهید، حتی اگر نیش زده و نیش خود را از دست داده باشند. با این حال، آنها عصبانی باقی میمانند و بعداً به دلیل نداشتن نیش خواهند مرد.
- زنبورها همچنین به سایر مابها در صورت آسیب دیدن حمله میکنند، به عنوان مثال، اگر یک اسکلتون (Skeleton) به طور تصادفی به یک زنبور شلیک کند.
- زنبورها اگر نتوانند ظرف 25 ثانیه به هدف خود ضربه بزنند، خنثی میشوند.
پرورش زنبورها
پرورش زنبورها میتواند راهی عالی برای افزایش تولید عسل و شانههای عسل باشد.
نحوه پرورش
- زنبورها بازیکنانی را که هر گل 1 یا 2 بلاکی (به جز Closed Eyeblossom)، پاجوشهای منگرو، آزالیای گلدار، برگهای آزالیای گلدار، برگهای گیلاس، گلبرگهای صورتی، گلهای وحشی، گلهای هاگ، گلهای کاکتوس یا گلهای کروس در دست دارند، دنبال میکنند.
- اگر بازیکن ثابت بایستد و زنبورها او را دنبال کنند، زنبورها به سمت بازیکن میآیند، روبروی بازیکن قرار میگیرند و روی زمین مینشینند. آنها این کار را تا زمانی که بازیکن حرکت کند، انجام میدهند.
- اگر به زنبورها هر یک از بلاکهای ذکر شده در بالا (به جز گلبرگهای باز چشم و گلهای پژمرده) داده شود، آنها وارد حالت عشق (Love Mode) میشوند و برای ایجاد زنبورهای بچه جفت میشوند و به بازیکن 1-7 تجربه میدهند.
- زنبورهای والد (Parent Bee) قبل از اینکه بتوانند دوباره جفتگیری کنند، 5 دقیقه (6000 تیک) زمان بازیابی دارند.
- زنبورهای بچه 20 دقیقه (1 روز در بازی) طول میکشد تا بزرگ شوند. رشد زنبورهای بچه میتواند با استفاده از گلها تسریع شود؛ هر بار استفاده، زمان باقیمانده را 10% کاهش میدهد.
- با این حال، تایمر رشد زنبورها و زمان بازیابی جفتگیری آنها هنگام کار در کندو متوقف میشود؛ بنابراین، هنگام افزایش سریع جمعیت، ممکن است موقتاً کندوها را حذف کنید.
- گلهای پژمرده و Closed Eyeblossom نمیتوانند برای جفتگیری زنبورها یا رشد زنبورهای بچه استفاده شوند. تغذیه یک زنبور با گل پژمرده آن را به مدت 2 ثانیه (40 تیک بازی) تحت تأثیر اثر پژمردگی قرار میدهد، در حالی که تغذیه یک زنبور با گلبرگ باز چشم آن را به مدت 1.25 ثانیه (25 تیک بازی) مسموم میکند.
- Closed Eyeblossom نمیتوانند برای هدایت، جفتگیری یا رشد زنبورها استفاده شوند.
استفاده از محصولات زنبورها
عسل و شانههای عسل از محصولات مفید زنبورها هستند که کاربردهای مختلفی در ماینکرفت دارند.
عسل (Honey)
- کاربرد خوراکی: بطری عسل میتواند به عنوان یک آیتم غذایی مصرف شود و 6 واحد گرسنگی (Hunger) و 2.4 واحد اشباع (Saturation) را بازیابی میکند. همچنین بلافاصله تمام اثرات مسمومیت را حذف میکند.
- ساخت بلاک عسل (Honey Block): چهار بطری عسل را میتوان در یک میز کار (Crafting Table) قرار داد تا یک بلاک عسل ساخته شود. بلاکهای عسل دارای خواص منحصر به فردی هستند، از جمله کاهش سرعت حرکت بازیکنان روی آنها، کاهش سرعت سقوط و توانایی چسباندن مابها و آیتمها.
شانهی عسل (Honeycomb)
- ساخت کندوی عسل (Beehive): شش بلاک چوب (Wood Block) و سه شانه عسل را میتوان در یک میز کار قرار داد تا یک کندوی عسل ساخته شود. کندوهای عسل جایگزینهایی قابل ساخت برای لانههای زنبور طبیعی هستند و عملکرد مشابهی دارند.
- ساخت بلاک شانهی عسل (Honeycomb Block): چهار شانه عسل را میتوان در یک میز کار قرار داد تا یک بلاک شانه عسل ساخته شود. این بلاکها بیشتر جنبه تزئینی دارند.
- موم کردن (Waxing) بلاکهای مس (Copper Block): شانههای عسل را میتوان برای موم کردن بلاکهای مس استفاده کرد، که روند اکسیداسیون آنها را متوقف میکند. این کار باعث میشود بلاکهای مس رنگ خود را برای همیشه حفظ کنند.
- استفاده در انویل (Anvil): در بهروزرسانی (Update) آینده، احتمالا شانههای عسل کاربردهای جدیدی در ساخت و ساز و تعمیر آیتمها در انویل پیدا خواهند کرد.
سخن پایانی
زنبورها موجوداتی کوچک اما بسیار مفید و جذاب در دنیای ماینکرفت هستند. آنها نه تنها به زیبایی و پویایی محیط بازی اضافه میکنند، بلکه با تولید عسل و شانههای عسل، منابع ارزشمندی را در اختیار بازیکنان قرار میدهند. از جمعآوری عسل برای بهبود سلامتی و از بین بردن مسمومیت گرفته تا ساخت بلاکهای عسل و موم کردن مس، کاربردهای آنها بیشمار است.
با درک کامل رفتار زنبورها، نحوه اسپاون شدنشان و روشهای پرورش آنها، میتوانید به راحتی یک مزرعه عسل موفق در دنیای ماینکرفت خود راهاندازی کنید و از فواید این موجودات سختکوش بهرهمند شوید. امیدواریم این راهنمای جامع، تمامی سوالات شما را درباره زنبورها در ماینکرفت پاسخ داده باشد و به شما در تجربه بهتر این بازی محبوب کمک کند.
منبع: Minecraft.Wiki