ماینکرفت (Minecraft) یک دنیای بیپایان از ماجراجوییها و اکتشافات است. در این دنیای وسیع، موجودات مختلفی زندگی میکنند که هر کدام ویژگیهای خاصی دارند. یکی از جذابترین این موجودات، دلفینها (Dolphins) هستند. این مابهای آبزی که در اقیانوسها زندگی میکنند، میتوانند تجربهی بازی شما را به کلی تغییر دهند. در این مقاله جامع، هر آنچه که باید درباره دلفینها در ماینکرفت بدانید، از نحوه اسپاون (spawn) شدن تا رفتارها و تعاملات آنها را به طور کامل بررسی خواهیم کرد. اگر به دنبال تسلط بر دنیای آبی ماینکرفت هستید، با ما همراه باشید.
فهرست مطلب
معرفی دلفین
دلفینها مابهای آبزی و خنثی (Neutral) در ماینکرفت هستند. این بدان معناست که آنها به طور معمول به بازیکنان حمله نمیکنند، مگر اینکه توسط بازیکن یا یک ماب دیگر مورد حمله قرار گیرند. دلفینها به خاطر حرکات زیبا و سرعت بالایی که دارند، شناخته شدهاند. آنها میتوانند به بازیکنان در شنا کردن سرعت ببخشند و حتی آیتمها را برای بازیکنان پیدا کنند.
مشخصات دلفین
- نوع ماب (Mob type): حیوان، آبزی
- سلامتی (Health points): 10 قلب (10HP♥♥♥♥♥)
- رفتار (Behavior): خنثی (بزرگسال)، منفعل (Passive) (بچه)
- قدرت حمله (Attack strength):
- آسان (Easy): 2.5HP♥ × 1.25
- عادی (Normal): 3HP♥♥
- سخت (Hard): 4.5HP♥ × 2.25
- اندازه هیتباکس (Hitbox size):
- بزرگسال:
- ارتفاع: 0.6 بلاک
- عرض: 0.9 بلاک
- بچه:
- ارتفاع: 0.39 بلاک
- عرض: 0.585 بلاک
- بزرگسال:
- سرعت (Speed): 1.2
- آیتمهای قابل استفاده (Usable items): لید (Lead)، کاد خام (Raw Cod)، سالمون خام (Raw Salmon)، ماهی گرمسیری (Tropical Fish)، ماهی بادکنکی (Pufferfish)
اسپاون شدن دلفینها
دلفینها را میتوان در اکثر بایومهای (biome) اقیانوسی، به جز اقیانوسهای یخزده، پیدا کرد. آنها به طور معمول در گروههایی (که به آنها “پاد” – pod نیز گفته میشود) اسپاون میشوند.
- بایومهایی که دلفینها در آنها اسپاون میشوند:
- اقیانوس گرم (Warm Ocean)
- اقیانوس ولرم (Lukewarm Ocean)
- اقیانوس عمیق ولرم (Deep Lukewarm Ocean)
- اقیانوس (Ocean)
- اقیانوس عمیق (Deep Ocean)
- اقیانوس سرد (Cold Ocean) (فقط در نسخه بدراک – Bedrock Edition)
- اقیانوس عمیق سرد (Deep Cold Ocean) (فقط در نسخه بدراک – Bedrock Edition)
جزئیات اسپاون شدن دلفینها
- سطح اسپاون: دلفینها به طور انحصاری بین سطوح 50 تا 64 اسپاون میشوند.
- تعداد در گروه (Group size):
- نسخه جاوا (Java Edition): 1-2 دلفین
- نسخه بدراک (Bedrock Edition): 3-5 دلفین
- اسپاون مداوم: دلفینها تا زمانی که شرایط اسپاون آنها فراهم باشد، به طور مداوم اسپاون میشوند و اگر بازیکنی در نزدیکی آنها نباشد، به طور طبیعی ناپدید میشوند (دیسپاون – despawn)، شبیه به ماهی مرکب (squid).
- محدودیت مابهای آبزی (Mob cap): در نسخه جاوا، دلفینها و ماهیهای مرکب با هم محدودیت مابهای آبزی را تشکیل میدهند.
- شانس اسپاون بچه دلفین: دلفینها 10% شانس دارند که به صورت بچه (baby) اسپاون شوند.
جدول جزئیات اسپاون
دسته | نسخه جاوا | نسخه بدراک |
---|---|---|
محدوده اسپاون | وزن اسپاون / شانس اسپاون / اندازه گروه | وزن اسپاون / اندازه گروه |
اقیانوس | 1/2 (50%) / 1-2 | 7 / 3-5 |
اقیانوس عمیق | 1/2 (50%) / 1-2 | 7 / 3-5 |
اقیانوس عمیق ولرم | 2/10 (20%) / 1-2 | 7 / 3-5 |
اقیانوس گرم | 2/12 (16.67%) / 1-2 | 7 / 3-5 |
اقیانوس ولرم | 2/12 (16.67%) / 1-2 | 7 / 3-5 |
اقیانوس سرد | — | 7 / 3-5 |
اقیانوس عمیق سرد | — | 7 / 3-5 |
محصولات دلفین (Drops)
هنگام کشتن یک دلفین، آیتمهای خاصی از آن دراپ میشود. البته، کشتن بچه دلفینها هیچ آیتم یا تجربهای (XP) در پی ندارد.
دراپهای دلفین در نسخه جاوا
آیتم | مقدار / شانس (پیشفرض) | مقدار / شانس (لوتینگ I) | مقدار / شانس (لوتینگ II) | مقدار / شانس (لوتینگ III) |
---|---|---|---|---|
کاد خام [A] | 0-1 (50%) | 0-2 (75%) | 0-3 (87.5%) | 0-4 (91.67%) |
کاد پخته [B] | 0-1 (50%) | 0-2 (75%) | 0-3 (87.5%) | 0-4 (91.67%) |
- [A] فقط زمانی که دلفین در آتش نباشد و با سلاحی که انچنت (enchant) Fire Aspect ندارد کشته شود.
- [B] فقط زمانی که دلفین در آتش باشد یا با سلاحی که انچنت Fire Aspect دارد کشته شود.
دراپهای دلفین در نسخه بدراک
آیتم | مقدار / شانس (پیشفرض) | مقدار / شانس (لوتینگ I) | مقدار / شانس (لوتینگ II) | مقدار / شانس (لوتینگ III) |
---|---|---|---|---|
کاد خام [A] | 0-1 (50%) | 0-2 (50%) | 0-3 (50%) | 0-4 (50%) |
کاد پخته [B] | 0-1 (50%) | 0-2 (50%) | 0-3 (50%) | 0-4 (50%) |
- [A] فقط زمانی که دلفین در آتش نباشد.
- [B] فقط زمانی که دلفین در آتش باشد.
همچنین، در صورت کشته شدن توسط بازیکن، 1 تا 3 نقطه تجربه (XP) از دلفین دراپ میشود.
رفتارهای دلفینها
دلفینها موجودات بسیار پویا و تعاملپذیری هستند که رفتارهای جالبی از خود نشان میدهند.
- شنا و پرش: دلفینها به طور معمول در گروهها شنا میکنند و گاهی اوقات برای نفس کشیدن از آب بیرون میپرند.
- جابجایی بین آبها: آنها میتوانند از یک توده آب به توده آب دیگر بپرند.
- تعقیب قایقها: دلفینها قایقهای بازیکنان را تعقیب میکنند، اما در این حالت به بازیکن سرعت اضافه نمیکنند.
افزایش سرعت شنا (Dolphin’s Grace)
یکی از مهمترین قابلیتهای دلفینها، افزایش سرعت شنای بازیکن است. اگر بازیکن در شعاع 9 بلاکی یک دلفین به صورت اسپرینت (sprint-swim) شنا کند، برای 5 ثانیه سرعت شنای او افزایش مییابد. این اثر تا زمانی که بازیکن در شعاع 15 بلاکی دلفین به اسپرینت خود ادامه دهد، تمدید میشود.
- نسخه جاوا: این افزایش سرعت به عنوان اثر Dolphin’s Grace (لطف دلفین) نمایش داده میشود.
- نسخه بدراک: بازیکن بدون نمایش هیچ اثر وضعیتی، به سادگی سرعت را دریافت میکند.
- نامرئی بودن: نامرئی بودن (Invisibility) شعاع این اثر را کاهش میدهد، که این کاهش بر اساس میزان زره (armor) بازیکن است.
- تعقیب بازیکن: دلفین تا زمانی که بازیکن به اسپرینت شنا کردن ادامه دهد، او را دنبال میکند و این امکان را به بازیکن میدهد که برای مسافتهای طولانی با سرعت بالا شنا کند.
در نسخه جاوا، دلفینها به سمت آیتمهای افتاده در آب کشیده میشوند و آنها را به اطراف میاندازند. اگر دلفین نتواند مسیری به یک آیتم افتاده پیدا کند، ممکن است زیر آب بماند و غرق شود. با این حال، اگر دلفین در یک اسلب (slab) زیرین یا صندوق (chest) آب گرفته با یک بلاک هوا در بالای آن، یا در یک ستون حبابی (bubble column) باشد، از غرق شدن جلوگیری میشود.
اگر بازیکن یا ماب دیگری به یک دلفین حمله کند (مگر اینکه دلفین با یک ضربه کشته شود در نسخه جاوا)، تمام گروه دلفینها به صورت دستهجمعی حمله میکنند، شبیه به گرگها (wolves) و زامبیپیگلینها (zombified piglins). دلفینهای مهاجم حتی با تغذیه ماهی نیز خصومت خود را حفظ میکنند. دلفینهای مهاجم در نسخه بدراک بسیار خشنتر هستند.
- تغذیه و پیدا کردن گنج
- اعتماد سازی: تغذیه دلفینها با کاد خام (Raw Cod) یا سالمون خام (Raw Salmon)، “اعتماد” آنها و تعاملشان با بازیکن را بهبود میبخشد.
- یافتن ساختارها: هنگامی که دلفینها با کاد خام یا سالمون خام تغذیه میشوند، به نزدیکترین کشتی غرق شده (shipwreck) یا خرابههای اقیانوسی (ocean ruins) شنا میکنند. در نسخه جاوا، ساختارهایی که یک دلفین میتواند پیدا کند، در تگ (tag) dolphin_located تعریف شدهاند.
- اجتناب از نگهبانان: دلفینها از گاردینها (guardians) و اِلدر گاردینها (elder guardians) دوری میکنند.
بر خلاف اکثر مابهای “حیوان” دیگر، دلفینها قابل تولید مثل (breed) نیستند. بچه دلفینها فقط از طریق اسپاون طبیعی در طبیعت یافت میشوند. یک بچه دلفین پس از 24000 تیک (معادل 20 دقیقه) به یک بزرگسال تبدیل میشود. زمان رشد آن را میتوان با تغذیه ماهی، هر بار 10% تسریع کرد. یک بچه دلفین که هر ثانیه یک ماهی تغذیه شود، تقریباً در 48 ثانیه و با استفاده از 47 ماهی بزرگ میشود.
در سختی صلح آمیز (Peaceful difficulty)، دلفینها هیچ آسیبی وارد نمیکنند و کاملاً منفعل هستند.
نقاط ضعف دلفینها
با وجود جذابیتهایشان، دلفینها نیز مانند سایر موجودات، نقاط ضعف خاصی دارند که بقای آنها را به چالش میکشد.
- خارج از آب: اگر یک دلفین در آب و هوای خشک از آب خارج شود، پس از دو دقیقه شروع به گرفتن آسیب خفگی (suffocation damage) میکند و در نهایت میمیرد. در طول باران، خارج از آب هیچ آسیبی نمیبیند. فارغ از آب و هوا، یک دلفین روی خشکی به طور فعال به دنبال یک توده آب میگردد یا اگر در حالت تهاجمی باشد، هدف خود را دنبال میکند.
- غرق شدن: دلفینها نمیتوانند بدون هوا زنده بمانند، بنابراین اگر حدود چهار دقیقه زیر آب بمانند، شروع به غرق شدن میکنند. اثر نفسکشیدن در آب (water breathing) از غرق شدن آنها جلوگیری میکند.
- قایقها: مانند اکثر مابهای آبزی دیگر، دلفینها نمیتوانند سوار قایق شوند (فقط در نسخه بدراک).
- لید (Lead): دلفینها را میتوان با یک لید یدک کشید.
- اینچنت Impaling: از آنجایی که دلفین یک ماب آبزی است، تحت تأثیر انچنت Impaling (فقط در نسخه جاوا) قرار میگیرد. این انچنت به سلاحهای Melee در برابر موجودات آبزی آسیب بیشتری وارد میکند.
تولید مثل دلفینها (Breeding)
همانطور که قبلاً ذکر شد، دلفینها توسط بازیکن قابل تولید مثل نیستند. بچه دلفینها فقط از طریق اسپاون طبیعی در طبیعت یافت میشوند. این یکی از تفاوتهای اصلی دلفینها با بسیاری از مابهای حیوانی دیگر در ماینکرفت است. این ویژگی باعث میشود که یافتن و مشاهده بچه دلفینها کمی خاصتر باشد.
استفاده از دلفینها
با توجه به ویژگیها و رفتارهای دلفینها، میتوانید از آنها به روشهای مختلفی در ماینکرفت بهرهبرداری کنید:
- افزایش سرعت در آب: اگر قصد دارید مسافتهای طولانی را در اقیانوسها شنا کنید، همیشه به دنبال دلفینها باشید. سرعت اضافی آنها میتواند زمان شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
- پیدا کردن گنج: با تغذیه دلفینها، میتوانید از آنها برای یافتن کشتیهای غرق شده و خرابههای اقیانوسی استفاده کنید، که میتوانند حاوی لوت با ارزشی باشند. این یک راه عالی برای اکتشاف زیر آب و پیدا کردن آیتمهای کمیاب است.
- مراقب باشید! در صورت حمله به دلفینها، آماده مقابله با حمله دستهجمعی آنها باشید، مخصوصاً در نسخه بدراک که تهاجمیتر عمل میکنند.
- ساخت مزرعه: اگرچه نمیتوانید دلفینها را پرورش دهید، اما میتوانید از وجود طبیعی آنها در بایومهای اقیانوسی برای مزایای ذکر شده استفاده کنید.
نتیجهگیری
دلفینها بیش از یک ماب صرف در ماینکرفت هستند؛ آنها بخش جداییناپذیری از تجربه زیر آب در این بازی به شمار میآیند. با درک کامل رفتارهای آنها، از جمله نحوه اسپاون شدن، آیتمهای دراپ شده، و تواناییهای خاص آنها مانند افزایش سرعت شنا و یافتن گنج، میتوانید ماجراجوییهای خود را در اقیانوسهای ماینکرفت به سطح جدیدی ارتقا دهید. این موجودات باهوش و زیبا، دنیای آبی ماینکرفت را زنده و پر جنب و جوش نگه میدارند.
امیدواریم این مقاله جامع و سئو شده به شما در درک بهتر و تعامل موثرتر با دلفینها در ماینکرفت کمک کرده باشد. آیا تا به حال تجربه جالبی با دلفینها در بازی داشتهاید؟ کدام یک از قابلیتهای آنها برای شما جذابتر است؟
منبع: Minecraft.Wiki