ماینکرفت (Minecraft)، دنیایی بیکران و پر از ماجراجویی است که در هر گوشه آن، موجودات مختلفی با ویژگیها و رفتارهای خاص خود زندگی میکنند. در این میان، عنکبوتها (Spider) از دسته موجوداتی هستند که هم میتوانند بیخطر باشند و هم در لحظهای به دشمنی سرسخت تبدیل شوند. در این مقاله جامع و کامل، قصد داریم تا هر آنچه که باید درباره عنکبوتها در ماینکرفت بدانید را به تفصیل بررسی کنیم؛ از نحوه اسپاون (Spawn) شدنشان گرفته تا رفتارها، دراپها و حتی موارد نادری مانند عنکبوتسوار (Spider Jockey). با ما همراه باشید تا دیدی عمیقتر نسبت به این موجودات پرکاربرد در دنیای ماینکرفت پیدا کنید و در ماجراجوییهایتان از این اطلاعات بهره ببرید.
فهرست مطلب
معرفی عنکبوت
عنکبوت در ماینکرفت، یک ماب خنثی است که در مناطق تاریک یا در صورت تحریک شدن به بازیکن حمله میکند. عنکبوتها با جهش به سمت هدف خود و گاز گرفتن به آن حمله میکنند و همچنین میتوانند از دیوارها بالا بروند.
مشخصات کلی عنکبوت
- تصویر: Spider.png (تصویر اطلاعاتی برای موجودیت عنکبوت در ماینکرفت)
- تخم اسپاون (Spawn Egg): Invicon Spider Spawn Egg.png (تصویر تخم اسپاون عنکبوت در بازی)
- نوار سلامتی (Health points): ۱۶ HP (۸ قلب)
- رفتار (Behavior):
- خنثی (Neutral): اگر میزان نور ۱۲ یا بیشتر باشد.
- خصمانه (Hostile): اگر میزان نور ۱۱ یا کمتر باشد.
- نوع ماب (Mob type): بندپا (Arthropod)، هیولا (Monster)
- قدرت حمله (Attack strength):
- آسان (Easy): ۲ HP (۱ قلب)
- معمولی (Normal): ۲ HP (۱ قلب)
- سخت (Hard): ۳ HP (۱.۵ قلب)
- اندازه جعبه برخورد (Hitbox size):
- ارتفاع (Height): ۰.۹ بلاک (block)
- عرض (Width): ۱.۴ بلاک
- سرعت (Speed): ۰.۳
اسپاون شدن عنکبوتها
عنکبوتها میتوانند در مکانها و شرایط مختلفی در دنیای ماینکرفت اسپاون شوند. درک این مکانیزمها برای بازیکنان، بهویژه برای آنهایی که به دنبال فارم کردن دراپ های عنکبوت هستند، بسیار مهم است.
اسپاون طبیعی
چهار عنکبوت ممکن است در فضای ۳×۱×۳ بلاک (فضایی که روی یک بلاک مات قرار گرفته باشد) در دنیای اورورلد (Overworld) و در سطح نوری ۰ اسپاون شوند، به جز در بایوم (biome) های قارچی (Mushroom Fields) و تاریکی عمیق (Deep Dark).
در بدرک ادیشن (Bedrock Edition)، عنکبوتها همچنین در رودخانهها (Rivers)، رودخانههای یخزده (Frozen Rivers) و دشتهای برفی (Snowy Plains) نیز اسپاون نمیشوند.
در جاوا ادیشن (Java Edition)، بلاک بالای فضای اسپاون نمیتواند یک بلاک جامد کامل باشد، حتی بلاک های شفاف مانند برگها یا شیشه. اما بلاک های ناقص مانند شن روح (Soul Sand) یا اسلبها (Slabs) مجاز هستند. در بدرک ادیشن، عنکبوتها به صورت گروهی اسپاون نمیشوند.
اسپاون از اسپاونر هیولا (Monster Spawners)
عنکبوتها از اسپاونر های هیولا که در اتاقهای هیولا (Monster Rooms) یافت میشوند (۲۵% شانس) و همچنین در اتاقهای مخفی محاصره شده با تار عنکبوت در عمارتهای چوبی (Woodland Mansions) اسپاون میشوند. این اسپاونر ها میتوانند منبع خوبی برای فارم کردن عنکبوتها باشند.
اسپاون از اسپاونر های ترایل چمبر (Trial Chambers)
عنکبوتها شانس ۱/۳ را برای انتخاب شدن به عنوان ماب “مبارزه نزدیک” برای اسپاونر های ترایل چمبر در ترایل چمبر ها دارند. این اسپاونر ها بخشی از اپدیت (Update) های جدید بازی هستند و چالشهای جدیدی را برای بازیکنان به ارمغان میآورند.
افکتهای وضعیت (Status Effects)
این ویژگی منحصر به جاوا ادیشن است. عنکبوتها گاهی اوقات در درجه سختی سخت (Hard) با افکتهای وضعیت اسپاون میشوند. برای هر اسپاون گروهی، احتمال (۱۰×درصد سختی منطقه) برای اعمال یک افکت وضعیت توسط بازی وجود دارد. این شامل غار عنکبوت (Cave Spider) ها نمیشود. این عنکبوتها میتوانند با افکتهای زیر اسپاون شوند:
- سرعت (Speed): ۴۰% شانس
- قدرت (Strength): ۲۰% شانس
- بازسازی (Regeneration): ۲۰% شانس
- نامرئی (Invisibility): ۲۰% شانس
افکت سپس به تمام موجودات درون گروه اعمال میشود و برای همیشه ماندگار است. اگر افکت وضعیت نامرئی به یک عنکبوت اعمال شود، چشمهای آن همچنان قابل مشاهده باقی میمانند. این ویژگی میتواند عنکبوتها را در درجه سختی سخت به دشمنانی بسیار خطرناکتر تبدیل کند.
عنکبوتسوار (Spider Jockey)
عنکبوتسوار یکی از پدیدههای نادر و جالب در ماینکرفت است. تنها ۱% شانس وجود دارد که یک عنکبوت با یک اسکلتون (Skeleton) که روی آن سوار است، اسپاون شود و یک عنکبوتسوار را تشکیل دهد. در جاوا ادیشن، یک عنکبوتسوار را میتوان با استفاده از دستور /summon spider ~ ~ ~ {Passengers: [{id:skeleton}]}
نیز اسپاون کرد.
اسکلتون کنترل حرکت هر دو ماب را بر عهده دارد. عنکبوت همچنان میتواند از دیوارها بالا برود، اما اسکلتون در صورتی که عنکبوت به سقف برخورد کند، خفه میشود. اسکلتون و عنکبوت نمیتوانند به یکدیگر آسیب برسانند. این ترکیب، عنکبوتسوار را به دشمنی سرسختتر و غیرقابل پیشبینیتر تبدیل میکند، زیرا تواناییهای دو ماب مختلف را با هم ترکیب میکند.
دراپ های عنکبوت
عنکبوتها پس از مرگ، ایتم (item) های خاصی را رها میکنند که برای بازیکنان بسیار مفید هستند. این ایتم ها در ساخت و ساز و پیشرفت در بازی کاربرد دارند.
- در هنگام مرگ
جاوا ادیشن (Java Edition)
ایتم (Item) | مقدار / شانس / میانگین (Default) | غارت I (Looting I) | غارت II (Looting II) | غارت III (Looting III) |
---|---|---|---|---|
ریسمان (String) | ۰-۲ / ۶۶.۶۷% / ۱.۰۰ | ۰-۳ / ۸۳.۳۳% / ۱.۵۰ | ۰-۴ / ۹۱.۶۷% / ۲.۰۰ | ۰-۵ / ۹۴.۴۴% / ۲.۵۰ |
چشم عنکبوت (Spider Eye) | ۰-۱ / ۳۳.۳۳% / ۰.۳۳ | ۰-۲ / ۶۶.۶۷% / ۰.۸۳ | ۰-۳ / ۸۳.۳۳% / ۱.۳۳ | ۰-۴ / ۸۸.۸۹% / ۱.۸۳ |
- فقط زمانی که توسط یک بازیکن یا گرگ رام شده کشته شود.
بدرک ادیشن (Bedrock Edition)
ایتم | مقدار / شانس / میانگین (Default) | غارت I (Looting I) | غارت II (Looting II) | غارت III (Looting III) |
---|---|---|---|---|
ریسمان | ۰-۲ / ۶۶.۶۷% / ۱.۰۰ | ۰-۳ / ۶۶.۶۷% / ۱.۳۳ | ۰-۴ / ۶۶.۶۷% / ۱.۶۷ | ۰-۵ / ۶۶.۶۷% / ۲.۰۰ |
چشم عنکبوت | ۰-۱ / ۵۰.۰۰% / ۰.۵۰ | ۰-۲ / ۵۰.۰۰% / ۰.۷۵ | ۰-۳ / ۵۰.۰۰% / ۱.۰۰ | ۰-۴ / ۵۰.۰۰% / ۱.۲۵ |
- فقط زمانی که توسط یک بازیکن کشته شود.
عنکبوت ها هنگام کشته شدن توسط بازیکن یا گرگ رام شده، ۵ اورب (Orb) تجربه (XP) نیز رها میکنند.
نخ (String) یکی از ایتم های اساسی برای ساخت کمان، قلاب ماهیگیری، پشم و بستههایی (Bundles) است. چشم عنکبوت (Spider Eye) نیز برای ساخت معجونهای سم (Poison Potions) و برخی غذاهای خاص کاربرد دارد.
رفتار عنکبوت
رفتار عنکبوتها در ماینکرفت، یکی از جنبههای کلیدی برای درک نحوه تعامل با آنها است. این رفتارها بر اساس سطح نور و واکنش به حملات بازیکنان تغییر میکنند.
یک عنکبوت تا زمانی که سطح نور اطرافش ۱۱ یا کمتر باشد، نسبت به بازیکن یا غول آهنی (Iron Golem) خصمانه باقی میماند؛ در غیر این صورت، حمله نمیکند مگر اینکه ابتدا مورد حمله قرار گیرد. اگر یک عنکبوت هدف خود را به منطقهای تعقیب کند که سطح نور اطرافش بالای ۱۱ باشد، به حالت خنثی بازمیگردد.
با این حال، عنکبوتها بدون توجه به سطح نور، در پاسخ به یک حمله، اهداف خود را تعقیب میکنند. عنکبوتها بلافاصله در سطوح نور کم نسبت به بازیکن خصمانه نمیشوند، اگر بازیکن برای مدت طولانی در محدوده آنها بماند، نسبت به بازیکن خصمانه میشوند. (فقط بدرک ادیشن)
عنکبوت های خصمانه تا ۱۶ بلاک را میبینند و در فاصله نزدیک به سمت هدف خود خیز برمیدارند.
عنکبوتها میتوانند از بلاک های جامد بالا بروند (به جز بلاک های مگما در بدرک ادیشن)، اما از سطوح زیرین بالا نمیروند. یک عنکبوت که بازیکنی را تعقیب میکند، میتواند بازیکن را از طریق بلاک ها شناسایی کند. اگر یک عنکبوت به دلیل وجود دیوار نتواند مسیر ایدهآلی به بازیکن پیدا کند، تا حد امکان به موقعیت بازیکن نزدیک میشود و شروع به بالا رفتن عمودی از دیوار میکند تا به بالای آن برسد، حتی اگر پرخاشگری خود را نسبت به بازیکن از دست بدهد.
هنگامی که یک عنکبوت پرخاشگری خود را از دست میدهد، برای ۲ ثانیه کورکورانه به حرکت خود ادامه میدهد؛ این رفتار باعث میشود که عنکبوت از هر دیواری که در مسیرش قرار دارد بالا برود.
عنکبوتها از آرمادیلو (Armadillo) هایی که در حالت جمع شده نیستند، فرار میکنند.
اگر یک عنکبوت سعی کند از مرز جهان (World Border) عبور کند، به جای آن شروع به بالا رفتن از مرز جهان میکند. (فقط جاوا ادیشن)
عنکبوتها همچنین میتوانند از قایقهای کامل، قایقهای کامل با صندوق و شالکرها (Shulkers) بالا بروند.
مقاومتها و ضعفها
با اینکه عنکبوتها معمولی افکت وضعیت سم (Poison) را اعمال نمیکنند، اما خودشان در برابر آن مقاوم هستند. آنها همچنین در برابر کاهش سرعتی که بر اکثر ماب ها هنگام راه رفتن در تار عنکبوت (Cobwebs) اعمال میشود، مقاوم هستند. این مقاومت به عنکبوتها اجازه میدهد تا به راحتی در مناطق پر از تار عنکبوت حرکت کنند، که این موضوع میتواند آنها را در برخی شرایط خطرناکتر کند.
عنکبوتها هنگام مردن بر خلاف اکثر ماب های دیگر که به پهلو میافتند، به پشت میافتند. این یک انیمیشن کوچک اما متمایز است که عنکبوتها را از سایر ماب ها جدا میکند.
اینچنت بین آف ارتروپادز (Bane of Arthropods)، افکت کندی IV (Slowness IV) را اعمال میکند و آسیب بیشتری به عنکبوتها وارد میکند. این انچنت برای بازیکنانی که قصد مبارزه با تعداد زیادی عنکبوت یا غار عنکبوت را دارند، بسیار مفید است و میتواند به آنها کمک کند تا به راحتی از پس این موجودات برآیند.
نتیجهگیری
عنکبوتها در ماینکرفت، با وجود سادگی ظاهریشان، موجوداتی پیچیده و چندوجهی هستند که نقش مهمی در پویایی دنیای بازی ایفا میکنند. از تغییر رفتار آنها بر اساس نور تا توانایی بالا رفتن از دیوارها، هر یک از این ویژگیها به چالشها و فرصتهای جدیدی برای بازیکنان منجر میشود. درک دقیق نحوه اسپاون شدن، افکتهای وضعیتی که میتوانند داشته باشند، و دراپ های ارزشمندشان، به شما کمک میکند تا هم در مواجهه با آنها موفقتر باشید و هم از ایتم هایی که رها میکنند نهایت استفاده را ببرید.
چه در حال کاوش در اعماق ترایل چمبر ها باشید، چه در حال ساخت فارمهای اتوماتیک، یا صرفاً در حال بقا در یک شب تاریک و پرخطر در اورورلد (Overworld)، دانش شما درباره عنکبوتها میتواند تفاوت بین مرگ و زندگی را رقم بزند. عنکبوتها نه تنها منبع ریسمان و چشم عنکبوت هستند، بلکه با اسپاون های نادر مانند عنکبوتسوار، هیجان و چالش غیرمنتظرهای به بازی اضافه میکنند.
امیدواریم که این مقاله جامع، تمامی سوالات شما را درباره این موجودات مرموز و مفید در دنیای پیکسلی ماینکرفت پاسخ داده باشد و شما را برای ماجراجوییهای بعدیتان آمادهتر کرده باشد. دنیای ماینکرفت پر از شگفتیهاست، و هر چه بیشتر در مورد ساکنان آن بدانیم، تجربه ما از این بازی غنیتر خواهد شد. حالا که با تمام جزئیات مربوط به عنکبوتها آشنا شدید، آیا برای مواجهه با آنها در دنیای ماینکرفت آمادهاید؟
منبع: Minecraft.Wiki