همه چیز‌ درباره استرانگ هولد در ماینکرفت

همه چیز‌ درباره استرانگ هولد در ماینکرفت

استرانگ هولد (Stronghold) یکی از مهم‌ترین و اسرارآمیز ترین استراکچر‌های دنیای ماینکرفت است. این قلعه‌های زیرزمینی، نه تنها چالش‌های جدیدی را پیش روی بازیکنان قرار می‌دهند، بلکه کلید ورود به دنیای پایانی بازی، یعنی “اِند (The End)” را در خود جای داده‌اند. اگر شما هم از علاقه‌مندان به ماینکرفت هستید و می‌خواهید همه چیز را درباره این استراکچر‌های باستانی بدانید، با ما همراه باشید. در این مطلب، به بررسی دقیق این استراکچر، نحوه پیدا کردن آن، اتاق‌های مختلف، غنيمت های ارزشمند و خطرات احتمالی استرانگ هولدها خواهیم پرداخت.

تصویر استرانگ هولد در ماینکرفت

استرانگ هولد چیست؟

استرانگ هولد یک سازه زیرزمینی عظیم و پیچیده است که به طور طبیعی در دنیای اصلی یا اورورلد (Overworld) ماینکرفت تولید می‌شود. اهمیت اصلی این سازه در وجود “پورتال اند (End Portal)” در یکی از اتاق‌های آن است. پورتال اند تنها راه ورود به بُعد اِند و مبارزه با اندر دراگون (Ender Dragon)، باس آخر بازی، محسوب می‌شود. علاوه بر این، استرانگ هولدها گنجینه‌ای از آیتم‌های (item) ارزشمند و همچنین خطراتی مانند ماب‌های (mob) متخاصم، به ویژه سیلورفیش (Silverfish)، را در خود جای داده‌اند.

پیدا کردن یک استرانگ هولد، نقطه عطفی در ماجراجویی هر بازیکن ماینکرفت به شمار می‌رود و نشانه‌ای از پیشرفت قابل توجه در بازی است.

نحوه پیدا کردن استرانگ هولد

همانطور که اشاره شد، استرانگ هولدها در اعماق زمین پنهان شده‌اند و پیدا کردن آن‌ها بدون ابزار مناسب تقریبا غیرممکن است. کلید اصلی ردیابی این قلعه‌های باستانی، آیتمی به نام آی آو اندر (Eye of Ender) است. برای پیدا کردن یک استرانگ هولد، شما باید چهار مرحله را پشت‌سر بگذارید:

مرحله اول، ساخت آی آو اندر: برای ساخت چشم اندر، به دو ماده اولیه نیاز دارید:

  • اندر پرل (Ender Pearl): این آیتم از کشته شدن اندرمن‌ها (Endermen) به دست می‌آید. اندرمن‌ها ماب‌های بلند قامت و سیاهی هستند که معمولا در شب یا در مکان‌های تاریک اسپاون (spawn) می‌شوند.
  • بلیز پاودر (Blaze Powder): این پودر از شکستن بلیز راد (Blaze Rod) به دست می‌آید. بلیز رادها نیز از کشته شدن ماب‌هایی به نام بلیز (Blaze) در ندر فورترس‌ (Nether Fortress) به دست می‌آیند.

با قرار دادن یک اندر پرل و یک بلیز پاودر در هر کجای کرفتینگ تیبل (Crafting Table)، می‌توانید یک آی آو اندر بسازید.

مرحله دوم، پرتاب آی آو اندر: پس از ساختن تعدادی آی آو اندر (معمولا ۱۲ تا ۱۵ عدد برای شروع کافی است، اما بیشتر هم ممکن است لازم شود)، یکی از آن‌ها را در دست بگیرید و با کلیک راست آن را به هوا پرتاب کنید.

آی آو اندر مسافتی کوتاه را در جهت نزدیک‌ترین استرانگ هولد پرواز کرده و سپس به آرامی روی زمین می‌افتد و می‌توانید دوباره آن را بردارید. البته شانس کمی (حدود ۲۰٪) وجود دارد که آی آو اندر پس از پرتاب بشکند و از بین برود. سپس مسیر حرکت آی آو اندر را دنبال کنید. هر چند صدها بلاک، بارها و بارها یک آی آو اندر پرتاب کنید تا مسیر دقیق‌تر شود.

مرحله سوم، رسیدن به مقصد: وقتی آی آو اندر به جای پرواز به یک جهت، مستقیم به سمت پایین حرکت کرد یا در هوا معلق ماند و به سمت زمین رفت، به این معنی است که شما دقیقا بالای استرانگ هولد یا در نزدیکی آن قرار دارید.

مرحله چهارم، حفاری: پس از مشخص شدن محل دقیق، شروع به حفاری به سمت پایین کنید. استرانگ هولدها معمولا در اعماق زمین قرار دارند، پس صبور باشید و با احتیاط حفاری کنید تا ناگهان وارد یک غار یا اتاق پر از ماب نشوید.

نحوه تولید استرانگ هولد

نحوه تولید استرانگ هولدها در نسخه‌های مختلف ماینکرفت (جاوا ادیشن و بدراک ادیشن) کمی متفاوت است.

  • مکان یابی: استرانگ هولدها در هر سطح Y (ارتفاع) تولید می‌شوند، اما عمدتاً زیرزمینی هستند. آن‌ها ترجیح می‌دهند در بایوم‌هایی بالاتر از سطح دریا تولید شوند، اما در صورت لزوم زیر آب نیز ایجاد می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است استرانگ هولدها در سطح بدراک (Bedrock) نیز تولید شده و حتی آن را قطع کنند.
  • تداخل با استراکچر‌های دیگر: بیشتر بخش‌های استرانگ هولد می‌توانند توسط غارها، اوشن مانیومنت (Ocean Monuments)، ماین شفت (Abandoned Mineshafts)، فسیل‌ها، ژئودهای آمتیست (Amethyst Geodes) و مانستر روم‌ها (Monster Rooms) بازنویسی شوند. با این حال، جایگزینی پورتال اِند بسیار نادر است. اگر چنین اتفاقی بیفتد، بازیکن مجبور است یکی دیگر از استرانگ هولدهای موجود در جهان را پیدا کند، زیرا یک پورتال تنها با حضور تمام ۱۲ قاب پورتال اِند (End Portal Frame) قابل فعال‌سازی است. روین‌ها (Ravines) استرانگ هولدها را بازنویسی نمی‌کنند؛ بلکه گاهی اوقات یک استرانگ هولد ممکن است توسط یک روین نمایان شود.

نسخه بدراک (Bedrock Edition):

  • استرانگ هولدها حداقل ۱۶۰ بلاک از مبدأ جهان (نقطه X=0, Z=0) فاصله دارند.
  • محدودیتی برای تعداد استرانگ هولدهایی که می‌توانند تولید شوند وجود ندارد.
  • سه استرانگ هولد اضافی نیز در فاصله‌ای حداقل ۴۵۳ بلاکی از مبدأ جهان وجود دارند.
  • از آنجایی که تولید استرانگ هولد در نسخه بدراک با یک اتاق پلکان مارپیچ شروع می‌شود، نادر اما ممکن است که هیچ اتاق پورتالی در استرانگ هولد پیدا نشود. در این صورت باید به دنبال استرانگ هولد دیگری باشید.

نسخه جاوا (Java Edition):

  • تمام استرانگ هولدها در مختصات تصادفی درون حلقه‌هایی در تمام بایوم‌ها قرار دارند، که هر حلقه شعاع مشخصی از مرکز جهان (X=0, Z=0) دارد.
  • برای یک حلقه معین، استرانگ هولدها با زوایای تقریباً مساوی از نقطه مرکزی جهان تولید می‌شوند. به عنوان مثال، هر استرانگ هولد در یک حلقه ۳ تایی، در منطقه‌ای با زاویه ۱۲۰ درجه نسبت به سایرین (اندازه‌گیری شده از مبدأ) قرار دارد.
  • بازی یک استرانگ هولد را به صورت نیمه‌کاره در بالای سطح زمین تولید نمی‌کند؛ هر بخشی که بالاتر از سطح دریا باشد با هوا جایگزین شده و یک برش ایجاد می‌کند. اگر یک استرانگ هولد در اقیانوس تولید شود، با زمینی که روی آن را پوشانده است، ایجاد می‌شود.
  • در مجموع هشت حلقه وجود دارد که شامل ۱۲۸ استرانگ هولد می‌شوند:
    • حلقه اول: ۳ استرانگ هولد در فاصله ۱۲۸۰ تا ۲۸۱۶ بلاکی از مبدأ.
    • حلقه دوم: ۶ استرانگ هولد در فاصله ۴۳۵۲ تا ۵۸۸۸ بلاکی از مبدأ.
    • حلقه سوم: ۱۰ استرانگ هولد در فاصله ۷۴۲۴ تا ۸۹۶۰ بلاکی از مبدأ.
    • حلقه چهارم: ۱۵ استرانگ هولد در فاصله ۱۰۴۹۶ تا ۱۲۰۳۲ بلاکی از مبدأ.
    • حلقه پنجم: ۲۱ استرانگ هولد در فاصله ۱۳۵۶۸ تا ۱۵۱۰۴ بلاکی از مبدأ.
    • حلقه ششم: ۲۸ استرانگ هولد در فاصله ۱۶۶۴۰ تا ۱۸۱۷۶ بلاکی از مبدأ.
    • حلقه هفتم: ۳۶ استرانگ هولد در فاصله ۱۹۷۱۲ تا ۲۱۲۴۸ بلاکی از مبدأ.
    • حلقه هشتم و بیرونی‌ترین حلقه: ۹ استرانگ هولد در فاصله ۲۲۷۸۴ تا ۲۴۳۲۰ بلاکی از مبدأ.

معماری و ساختار استرانگ هولد

استرانگ هولدها از نظر اندازه متفاوت هستند و از اتاق‌هایی تشکیل شده‌اند که عمدتاً از (Stone Bricks) (۴۵٪)، (Mossy Stone Bricks) (۳۰٪)، (Cracked Stone Bricks) (۲۰٪) و (Infested Stone Bricks) (۵٪) ساخته شده‌اند.

  • روشنایی و اسپاون ماب‌ها: استرانگ هولدها با تعداد کافی مشعل (Torch) روشن شده‌اند تا در بیشتر مناطق دید کافی وجود داشته باشد، اما این روشنایی برای جلوگیری کامل از اسپاون شدن ماب‌ها کافی نیست. بنابراین، همیشه آماده مواجهه با ماب‌های متخاصم باشید.
  • پلکان‌ها: پلکان‌هایی که در این سازه‌ها تولید می‌شوند شامل پلکان‌های آجری سنگی و سنگفرشی (Cobblestone Stairs) هستند، اما انواع خزه ای آن‌ها وجود ندارد.
  • چست‌های لوت: در راهروها و انباری‌های تولید شده، چست‌های پراکنده‌ای حاوی انواع لوت یافت می‌شوند که در ادامه به جزئیات آن‌ها خواهیم پرداخت.

اتاق‌های مختلف در استرانگ هولد

استرانگ هولدها دارای انواع مختلفی از اتاق‌های اصلی هستند. هر اتاق یک ورودی دارد که می‌تواند یک دهانه ساده ۳×۳، دیواری با درب چوبی بلوط (Oak Wooden Door)، دیواری با درب آهنی (Iron Door) با یک دکمه سنگی (Stone Button) در هر طرف (فقط در نسخه جاوا) یا یک دهانه ۳×۳ با دروازه‌ای از میله‌های آهنی (Iron Bars) در بالا و کناره‌ها باشد. اتاق‌ها ممکن است خروجی‌هایی به سایر بخش‌های اتاق یا خروجی‌های بن‌بست به داخل سنگ داشته باشند.

  • منطق تولید اتاق‌ها: تولید استرانگ هولد با یک اتاق پلکان مارپیچ (Spiral Staircase Room) شروع می‌شود که در پایین آن یک تقاطع پنج‌طرفه (Five-way Crossing) قرار دارد. اتاق‌های اضافی از خروجی‌های اتاق‌های قبلی تا حداکثر فاصله ۵۰ اتاق و ۱۱۲ بلاک به صورت افقی تولید می‌شوند. اگر اتاق پورتال تولید نشود، تولید مجدداً انجام می‌شود.
  • جهت‌گیری درها: درهای چوبی و آهنی (در نسخه جاوا) همیشه رو به جهتی هستند که استرانگ هولد به سمت آن تولید می‌شود. این بدان معناست که دری که با دیوار هم‌سطح است، همیشه از پلکان اولیه دور می‌شود و دری که در دیوار فرورفته است، به سمت پلکان اولیه منتهی می‌شود.

در ادامه به معرفی مهم‌ترین اتاق‌های یک استرانگ هولد می‌پردازیم:

تصویر اتاق پورتال اند در استرانگ هولد ماینکرفت
  • اتاق پورتال اِند (End Portal Room):
    • این اتاق مهم‌ترین بخش هر استرانگ هولد است. حاوی یک پورتال اِند (End Portal) و یک اسپاونر سیلورفیش (Silverfish Spawner) است.
    • دو حوضچه سه منبعی از لاوا (Lava) در طرفین جلوی اتاق و یک حوضچه لاوا بزرگتر (۹ بلاکی) در زیر پورتال اِند وجود دارد.
    • ۱۶ پنجره ۲ بلاکی نیز در اتاق تعبیه شده و ورودی آن همیشه یک دروازه از میله‌های آهنی است.
    • در بیشتر موارد، این اتاق نمی‌تواند توسط استراکچر‌های دیگری که در اطراف آن تولید می‌شوند، بازنویسی شود.
    • در هر استرانگ هولد فقط یک اتاق پورتال تولید می‌شود و هرگز در فاصله ۵ اتاق از پلکان اولیه قرار نمی‌گیرد، اگرچه احتمال تولید آن دورتر از پلکان اولیه کمتر است.
    • هر قاب پورتال (End Portal Frame) ۱۰٪ شانس دارد که با یک آی آو اندر از قبل پر شده تولید شود. میانگین تعداد قاب‌های پورتال که از قبل پر شده پیدا می‌شوند ۱.۲ عدد است. شانس اینکه پورتال به طور کامل از قبل پر شده باشد، یک در تریلیون (1:1,000,000,000,000 یا 10^{-12}) است.
    • در نسخه جاوا، تمام سیدهای (seed) نسخه ۱.۱۶ که دارای پورتال اِند از قبل فعال شده در حلقه اول هستند، پیدا شده‌اند.
    • همانطور که قبلا ذکر شد، در نسخه بدراک، برخی از استرانگ هولدها بدون اتاق پورتال اِند تولید می‌شوند.
تصویر اتاق کتابخانه دوبلکس در استرانگ هولد ماینکرفت
  • کتابخانه (Library):
    • در هر استرانگ هولد ۰ تا ۲ کتابخانه وجود دارد و هرگز در فاصله ۴ اتاق از پلکان اولیه قرار نمی‌گیرند.
    • کتابخانه‌ها در دو اندازه وجود دارند: کتابخانه‌های کوچک (Small Libraries) و کتابخانه‌های دوبلکس (Duplex Libraries).
    • تمام کتابخانه‌ها حاوی قفسه کتاب (Bookshelf)، تخته‌های چوب بلوط (Oak Planks) و یک (در نوع تک سطحی) یا دو (در نوع دوبلکس) چست (Chest) هستند و تار عنکبوت (Cobweb) نیز در آن‌ها پراکنده است.
    • کتابخانه‌های کوچک معمولاً زمانی تولید می‌شوند که سطح دوم کتابخانه توسط بخش دیگری از استرانگ هولد مسدود شده باشد. اگر مانعی وجود نداشته باشد، معمولاً کتابخانه‌های بزرگ تولید می‌شوند.
    • کتابخانه‌های بزرگ دارای سطح دومی هستند که شامل یک بالکن احاطه‌کننده با نرده‌های بلوط (Oak Fences) به عنوان حفاظ و نرده‌ها و مشعل‌هایی است که مانند یک لوستر در مرکز اتاق چیده شده‌اند. دو سطح توسط یک نردبان (Ladder) روی دیواری که دورترین فاصله را از ورودی دارد، به هم متصل می‌شوند. در سطح دوم هیچ تار عنکبوتی تولید نمی‌شود.
    • کتابخانه‌ها روشن‌ترین اتاق‌های استرانگ هولد هستند و به اندازه‌ای مشعل دارند که به طور کامل از اسپاون شدن ماب‌ها در داخل آن‌ها جلوگیری می‌کنند. این اتاق‌ها منبع بسیار خوبی برای جمع‌آوری کتاب و چوب هستند.
  • اتاق بزرگ (Large Room):
    • اتاقی با سه خروجی (با احتساب ورودی، چهار خروجی). مرکز اتاق ممکن است تزئینات مختلفی داشته باشد. در هر استرانگ هولد ۰ تا ۶ اتاق از این نوع وجود دارد.
  • اتاق خالی (Empty Room):
    • همانطور که از نامش پیداست، هیچ تزئیناتی ندارد.
تصویر اتاق ستون سنگی در استرانگ هولد ماینکرفت
  • اتاق ستون سنگی (Stone Pillar Room):
    • دارای یک ستون از آجر سنگی و اسلب سنگی (Stone Slab) با مشعل‌هایی روی آن است.
تصویر اتاق فواره در استرانگ هولد ماینکرفت
  • اتاق فواره (Fountain Room):
    • حاوی یک فواره در مرکز است که از یک حلقه آجر سنگی و ستونی با یک بلاک منبع آب (Water) در بالای ستون تشکیل شده است.
تصویر اتاق انباری در استرانگ هولد ماینکرفت
  • انباری (Storeroom):
    • یک اتاق دو طبقه که هر طبقه ۲ بلاک ارتفاع دارد و یک سازه مرکزی از سنگفرش (Cobblestone) این دو را به هم متصل می‌کند. یک مشعل تنها در داخل سازه قرار دارد. یک نردبان از دیوار کناری برای دسترسی به طبقه دوم بالا می‌رود که یک اتاقک ساخته شده از تخته‌های چوب بلوط حاوی یک چست لوت است.
  • تقاطع پنج‌طرفه (Five-way Crossing):
    • تا پنج خروجی (با احتساب ورودی، شش خروجی) دارد: یکی روبروی ورودی از طریق یک راه پله کوتاه ساخته شده از اسلب‌های سنگ صاف (Smooth Stone Slabs) و بلاک‌های آجر سنگی، یکی در سمت چپ و راست ورودی، یکی در سمت چپ طبقه بالا که با یک راه پله کوتاه از اسلب‌های سنگ صاف و بلاک‌های آجر سنگی قابل دسترسی است، و یکی در سمت راست طبقه بالا از طریق یک پل از اسلب‌های سنگ صاف و اسلب‌های دوتایی سنگ صاف روی پله‌های رو به پایین. یک مشعل تنها در کنار پل قرار دارد.
    • در نسخه بدراک، معمولاً ۱ تا ۴ ورودی آن مسدود است. همیشه یک تقاطع در هر استرانگ هولد به عنوان بخشی از نقطه شروع وجود دارد، در حالی که ۰ تا ۴ تقاطع اضافی نیز ممکن است تولید شوند.
  • سلول‌های زندان خالی (Empty Prison Cells):
    • راهرویی با یک دیوار که بخشی از آن از میله‌های آهنی ساخته شده و دو درب آهنی (در حالت “باز”، بدون دکمه) دارد. پشت هر درب آهنی، سلول‌هایی با دیواری از میله‌های آهنی بین آن‌ها قرار دارد. یک خروجی روبروی ورودی است. در هر استرانگ هولد ۰ تا ۵ اتاق از این نوع وجود دارد. در نسخه بدراک، هیچ درب آهنی تولید نمی‌شود.
  • پلکان مارپیچ (Spiral Staircase):
    • یک پلکان مارپیچ ۳×۳ ساخته شده از آجرهای سنگی و اسلب‌های سنگ صاف که به سمت پایین می‌رود و یک خروجی در پایین آن قرار دارد. مانند تقاطع‌های پنج‌طرفه، همیشه یک پلکان در هر استرانگ هولد به عنوان بخشی از نقطه شروع وجود دارد، در حالی که ۰ تا ۵ پلکان اضافی نیز ممکن است تولید شوند.
  • پلکان مستقیم (Straight Staircase):
    • یک پلکان به عرض ۳ بلاک از پله‌های سنگفرشی که به سمت پایین می‌رود و یک خروجی در پایین پله‌ها قرار دارد. همچنین یک طاقچه خالی زیر پله‌ها وجود دارد. در هر استرانگ هولد ۰ تا ۵ پلکان از این نوع وجود دارد.
  • راهرو (Corridor):
    • یک راهروی خالی با حداکثر ۳ خروجی: یکی مستقیم به جلو، و خروجی‌های اختیاری به چپ و راست.
  • راهروی چست‌دار (Chest Corridor):
    • راهرویی با یک محراب کوچک ساخته شده از اسلب‌های آجر سنگی که یک چست لوت روی محراب قرار دارد. یک خروجی در طرف مقابل ورودی است. در هر استرانگ هولد ۰ تا ۴ راهرو از این نوع وجود دارد. این چست‌ها به چست‌های محراب (Altar Chests) معروفند.
  • پیچ راهرو (Corridor Turn):
    • یک راهروی خالی با یک خروجی، به چپ یا راست. اگر هم ورودی و هم ورودی اتاق بعدی درب داشته باشند، ممکن است شبیه یک اتاق کوچک به نظر برسد.
  • راهروی بن‌بست (Dead-end Corridor):
    • یک راهروی خالی بدون خروجی، اگرچه احتمال دارد با اتاق‌های دیگر تلاقی داشته باشد. این نوع اتاق هرگز درب یا دروازه‌ای در ورودی ندارد.

بلاک‌های موجود در استرانگ هولد

در استرانگ هولدها از بلاک‌های متنوعی استفاده شده است که شناخت آن‌ها می‌تواند در جهت‌یابی و بهره‌برداری بهتر از منابع مفید باشد:

  • آجرهای سنگی (Stone Bricks)
  • آجرهای سنگی ترک‌خورده (Cracked Stone Bricks)
  • آجرهای سنگی خزه‌ای (Mossy Stone Bricks)
  • آجرهای سنگی آلوده (Infested Stone Bricks) (هم به صورت طبیعی تولید شده و هم در صورتی که سیلورفیش وارد آجرهای سنگی شود)
  • آجرهای سنگی خزه‌ای آلوده (Infested Mossy Stone Bricks) (اگر سیلورفیش وارد آجرهای سنگی خزه‌ای شود)
  • آجرهای سنگی ترک‌خورده آلوده (Infested Cracked Stone Bricks) (اگر سیلورفیش وارد آجرهای سنگی ترک‌خورده شود)
  • سنگفرش آلوده (Infested Cobblestone) (اگر سیلورفیش وارد سنگفرش شود)
  • آب (Water)
  • اسپاونر سیلورفیش (Silverfish monster spawner)
  • میله‌های آهنی (Iron Bars)
  • لاوا (Lava)
  • قاب پورتال اِند (End Portal Frame)
  • بلاک پورتال اِند (End Portal Block) (پس از فعال‌سازی پورتال)
  • مشعل (Torch)
  • نرده بلوط (Oak Fence)
  • چست (Chest)
  • اسلب آجر سنگی (Stone Brick Slab)
  • سنگفرش (Cobblestone)
  • پلکان آجر سنگی (Stone Brick Stairs)
  • تخته‌های چوب بلوط (Oak Planks)
  • نردبان (Ladder)
  • اسلب سنگ صاف (Smooth Stone Slab)
  • دکمه سنگی (Stone Button) [فقط نسخه جاوا]
  • درب آهنی (Iron Door) [فقط نسخه جاوا]
  • درب چوبی بلوط (Oak Door)
  • پلکان سنگفرشی (Cobblestone Stairs)
  • قفسه کتاب (Bookshelf)
  • تار عنکبوت (Cobweb)

غنيمت های استرانگ هولد

یکی از جذابیت‌های اصلی کاوش در استرانگ هولدها، پیدا کردن چست‌های حاوی لوت‌های ارزشمند است. لوت‌ها در سه نوع چست اصلی یافت می‌شوند: چست‌های محراب (Altar Chests)، چست‌های انباری (Storeroom Chests) و چست‌های کتابخانه (Library Chests). محتویات این چست‌ها در نسخه‌های جاوا و بدراک کمی متفاوت است.

چست‌های محراب (Altar Chests):

این چست‌ها در راهروهای چست‌دار یافت می‌شوند.

  • در نسخه جاوا (Java Edition): هر چست محراب شامل آیتم‌هایی از ۲ استخر لوت است. این آیتم‌های قابل توجه عبارتند از:
    • سیب (Apple)، نان (Bread)، شمش آهن (Iron Ingot)، اندر پرل (Ender Pearl)، ردستون داست (Redstone Dust)، شمش طلا (Gold Ingot)
    • ابزار و زره آهنی
    • آرمور تریم طرح چشم (Eye Armor Trim Smithing Template) (۱۰٪ شانس)
    • دایمند (Diamond) (۷.۳٪ شانس)
    • دیسک موسیقی (otherside) (Music Disc (otherside)) (۲.۵٪ شانس)
    • اینچنت (Enchanted Book) (۲.۵٪ شانس)
    • زین (Saddle)، زره اسب آهنی/طلایی/الماسی، سیب طلایی (Golden Apple)
  • در نسخه بدراک (Bedrock Edition): آیتم‌ها کمی متفاوت است، اما شامل موارد مشابهی مانند سیب، نان، شمش آهن، اندر پرل، و همچنین:
    • امرالد (Emerald) (۷.۱٪ شانس به جای دایمند در برخی موارد)
    • آرمور تریم طرح چشم (Eye Armor Trim Smithing Template) (۱۰٪ شانس)
    • احتمال یافتن اینچنت، دیسک موسیقی و آیتم‌های مرتبط با اسب کمی بیشتر است.

چست‌های انباری (Storeroom Chests):

این چست‌ها در اتاق‌های انباری دو طبقه قرار دارند.

  • در نسخه جاوا (Java Edition): هر چست انباری شامل ۱ تا ۴ دسته آیتم است. آیتم‌های رایج شامل:
    • سیب، نان، زغال سنگ (Coal)، شمش آهن، ردستون داست، شمش طلا
    • اینچنت (۴.۰٪ شانس)، کلنگ آهنی (۴.۰٪ شانس)
  • در نسخه بدراک (Bedrock Edition): آیتم‌های مشابهی یافت می‌شود، با اضافه شدن کیسه جوهر (Ink Sac) و تفاوت‌های جزئی در شانس‌ها.

چست‌های کتابخانه (Library Chests):

این چست‌ها در کتابخانه‌های کوچک و بزرگ یافت می‌شوند.

  • در نسخه جاوا (Java Edition): هر چست کتابخانه شامل آیتم‌هایی از ۲ استخر لوت است:
    • آرمور تریم طرح چشم (Eye Armor Trim Smithing Template) (۱۰۰٪ شانس برای یافتن ۱ عدد!)
    • کاغذ (Paper) (۸۹.۲٪ شانس، ۲-۷ عدد)
    • کتاب (Book) (۸۹.۲٪ شانس، ۱-۳ عدد)
    • اینچنت (Enchanted Book) (۶۷.۸٪ شانس)
    • قطب‌نما (Compass) (۱۰.۹٪ شانس)
    • نقشه خالی (Empty Map) (۱۰.۹٪ شانس)
  • در نسخه بدراک (Bedrock Edition): مشابه نسخه جاوا، با شانس‌های کمی متفاوت:
    • آرمور تریم طرح چشم (Eye Armor Trim Smithing Template) (۱۰۰٪ شانس)
    • کاغذ (Paper) (۸۸.۳٪ شانس، ۲-۷ عدد)
    • کتاب (Book) (۸۸.۳٪ شانس، ۱-۳ عدد)
    • اینچنت (Enchanted Book) (۷۲.۹٪ شانس)
    • قطب‌نما (Compass) (۱۰.۵٪ شانس)
    • نقشه (Map) (۱۰.۵٪ شانس، به عنوان “نقشه ناشناخته” نامگذاری شده اما به نقشه ۰ تغییر می‌کند، مقیاس ۱:۴)

توجه: کتاب های اینچنت‌ (Enchanted Books) که در استرانگ هولدها یافت می‌شوند، دارای اینچنت‌های با احتمال مشابه اینچنتینگ تیبل (Enchantment Table) سطح ۳۰ هستند که می‌تواند اینچنت‌های گنجینه‌ای (Treasure Enchantments) را نیز اعمال کند (به جز Soul Speed و Swift Sneak) و شانس اینچنت‌های چندگانه کاهش نمی‌یابد.

ماب های استرانگ هولد

تصویر سیلورفیش های ماینکرفت

کاوش در استرانگ هولد خالی از خطر نیست. علاوه بر تاریکی نسبی که امکان اسپاون شدن ماب‌های معمول مانند زامبی (Zombie)، اسکلتون (Skeleton)، کریپر (Creeper) و اسپایدر (Spider) را فراهم می‌کند، دشمن اصلی و نمادین استرانگ هولدها، سیلورفیش (Silverfish) است.

  • سیلورفیش‌ها: این ماب‌های کوچک و نقره‌ای رنگ، در بلاک‌های آلوده (Infested Blocks) پنهان شده‌اند. شکستن این بلاک‌ها یا نزدیک شدن بیش از حد به اسپاونر سیلورفیش (که در اتاق پورتال اِند قرار دارد) باعث بیرون آمدن آن‌ها و حمله به بازیکن می‌شود. سیلورفیش‌ها به صورت گروهی حمله می‌کنند و می‌توانند به سرعت بازیکن را محاصره و از پای درآورند. بهترین راه مقابله با آن‌ها استفاده از شمشیر با اینچنت Bane of Arthropods یا دور ماندن از بلاک‌های مشکوک است.
  • گم شدن: استرانگ هولدها ساختارهای پیچیده‌ای هستند. گم شدن در راهروهای آن‌ها بسیار محتمل است. همیشه مسیر خود را با مشعل یا بلاک‌های رنگی مشخص کنید.
  • تله‌ها و خطرات محیطی: مراقب لاوا موجود در اتاق پورتال و سایر نقاط باشید. همچنین، سقوط از ارتفاع در اتاق‌های چند طبقه یا پلکان‌ها نیز می‌تواند خطرناک باشد.

نکات مهم و استراتژی‌ های استرانگ هولد

  • تجهیزات کامل: قبل از ورود به استرانگ هولد، مطمئن شوید که زره، شمشیر، کلنگ، تبر و به مقدار کافی غذا و مشعل همراه دارید.
  • آی آو اندر اضافی: تعدادی آی آو اندر برای فعال کردن پورتال اِند نیاز خواهید داشت (حداکثر ۱۲ عدد، بسته به تعداد قاب‌های از قبل پر شده).
  • علامت‌گذاری مسیر: همانطور که گفته شد، از مشعل‌ها یا بلاک‌های خاص برای علامت‌گذاری مسیر بازگشت و اتاق‌های کاوش شده استفاده کنید.
  • استفاده از سطل آب: یک سطل آب می‌تواند برای خاموش کردن لاوا یا پایین آمدن ایمن از ارتفاعات مفید باشد.
  • مبارزه هوشمندانه با سیلورفیش: سعی کنید بلاک‌های آلوده را از فاصله دور شناسایی و از شکستن آن‌ها خودداری کنید. اگر با اسپاونر سیلورفیش مواجه شدید، ابتدا آن را با مشعل غیرفعال کرده و سپس نابود کنید.
  • جمع‌آوری کتاب‌ها: کتابخانه‌ها منبع عظیمی از کتاب هستند. با استفاده از کلنگ اینچنت سیلک تاچ (Silk Touch) می‌توانید خود قفسه‌های کتاب را بردارید، در غیر این صورت با شکستن آن‌ها ۳ کتاب به دست خواهید آورد.
  • کاوش دقیق: تمام اتاق‌ها و راهروها را به دقت بررسی کنید تا هیچ چست یا آیتم ارزشمندی را از دست ندهید.

دانستنی های استرانگ هولد

  • دقیقا ۲۳۳ قفسه کتاب در یک کتابخانه بزرگ وجود دارد که اگر بدون اینچنت سیلک تاچ (Silk Touch) استخراج شوند، ۶۹۹ کتاب به دست می‌آید (۱۰ دسته کامل به اضافه ۵۹ عدد باقی‌مانده).
  • اگرچه استرانگ هولدها در بالای سطح زمین تولید نمی‌شوند، اما می‌توانند از طریق مانستر روم‌ها روی سطح زمین یا روین‌ها نمایان شوند.
  • گاهی اوقات، اگر در زمینی نزدیک به اقیانوس تولید شوند یا توسط یک روین زیر آب نمایان شوند، می‌توانند در زیر آب نیز قابل مشاهده باشند.
  • هنگام تولید در یک (Buffet World)، بسیاری از اتاق‌ها لایه دیوار بیرونی را ندارند و باعث می‌شوند استرانگ هولد به جز اتاق پورتال، تکه‌تکه به نظر برسد.

نتیجه‌گیری

استرانگ هولدها بدون شک یکی از هیجان‌انگیزترین و مهم‌ترین استراکچر‌های موجود در ماینکرفت هستند. آن‌ها نه تنها راهی به سوی پایان بازی و مبارزه با اندر دراگون محسوب می‌شوند، بلکه با گنجینه‌ها، چالش‌ها و رازهای خود، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای هر بازیکن رقم می‌زنند. با استفاده از اطلاعات این مطلب، شما اکنون آماده‌اید تا با آی آو اندر خود به دل زمین سفر کرده، این قلعه‌های باستانی را کشف کنید و ماجراجویی خود را در دنیای ماینکرفت به مرحله بعدی ببرید. موفق باشید، ماجراجویان!

منبع: minecraft.wiki

نظرات

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

به ما بپیوندید...

کلیک کنید