همه چیز درباره ندر فورترس ماینکرفت

همه چیز درباره ندر فورترس در ماینکرفت

جهنم سوزان و خطرناک ماینکرفت، که به آن ندر (Nether) گفته می‌شود، میزبان ساختارهای متعدد و چالش‌برانگیزی است. یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین این ساختارها، ندر فورترس یا قلعه ندر (Nether Fortress) است. این دژهای آجری تیره، نه تنها از نظر معماری چشمگیر هستند، بلکه منابع و دشمنان منحصر به فردی را در خود جای داده‌اند که آن‌ها را به مقصدی ضروری برای بازیکنان ماجراجو تبدیل می‌کند. در این مطلب، به تمامی جنبه‌های ندر فورترس، از نحوه پیدا کردن و ساختار آن گرفته تا ماب‌های (Mobs) خطرناک و لوت‌های (Loots) ارزشمندش، خواهیم پرداخت.

تصویر ندر فورترس ماینکرفت

ندر فورترس چیست؟

تصویر ندر فورترس در ماینکرفت

ندر فورترس یک سازه عظیم و اغلب پیچیده است که به صورت طبیعی در سراسر دنیای ندر پدیدار می‌شود. این قلعه‌ها عمدتاً از ندر بریک (Nether Bricks) و مشتقات آن ساخته شده‌اند و شامل شبکه‌ای از پل‌ها، راهروهای سرپوشیده، برج‌ها و اتاق‌های مختلف هستند. اهمیت اصلی ندر فورترس‌ها در این است که تنها مکان برای اسپاون (Spawn) شدن طبیعی دو ماب کلیدی هستند: بلیز (Blaze) و ویدر اسکلتون (Wither Skeleton). علاوه بر این، ندر فورترس تنها منبع طبیعی برای دریافت ندر وارت (Nether Wart) هست که ماده اصلی بسیاری از پوشن‌ها در بازی است.

چگونه ندر فورترس را پیدا کنیم؟

بایوم‌ها:

ندر فورترس‌ می‌تواند در تمامی بایوم‌های (Biomes) ندر اسپاون شود. این شامل بایوم‌های شناخته‌شده‌ای مانند: (Nether Wastes)، (Crimson Forest)، (Warped Forest)، (Soul Sand Valley) و (Basalt Deltas) می‌شود.

مکانیسم تولید:

بازی ماینکرفت برای تولید استراکچر‌هایی مانند ندر فورترس و بسشن (Bastion)، دنیای ندر را به مناطق یا ریجن‌های (regions) مشخصی تقسیم می‌کند.

  • در ماینکرفت جاوا ادیشن، این مناطق ابعادی معادل ۴۳۲×۴۳۲ بلاک دارند.
  • در ماینکرفت بدراک ادیشن، این مناطق کمی بزرگتر و با ابعاد ۴۸۰×۴۸۰ بلاک هستند.

در هر یک از این مناطق، تنها یک ندر فورترس یا یک بسشن می‌تواند ایجاد شود. یک حاشیه ۴ چانکی (chunk) در مرزهای جنوبی و شرقی هر منطقه وجود دارد که در آن هیچ‌یک از این دو سازه نمی‌توانند تولید شوند. این امر باعث می‌شود فضای واقعی برای تولید استراکچر در جاوا ادیشن به ۳۶۸×۳۶۸ بلاک و در بدراک ادیشن به ۴۱۶×۴۱۶ بلاک کاهش یابد.

دو استراکچر هرگز در یک منطقه تولید نمی‌شوند، اما اگر در نزدیک مرزهای مشترک مناطق همجوار ایجاد شوند، ممکن است با یکدیگر برخورد کنند و استراکچر‌های بسیار بزرگ و پیچیده‌ای را به وجود آورند.

شانس تولید:

  • در جاوا ادیشن، شانس اینکه بازی به جای بسشن، یک ندر فورترس را برای تولید انتخاب کند، ۲/۵ یا ۴۰٪ است.
  • در بدراک ادیشن، این شانس ۱/۳ یا تقریباً ۳۳.۳٪ است.

یک استثنای جالب وجود دارد: اگر بازی تلاش کند یک بسشن را در بایوم (Basalt Deltas) ایجاد کند، به جای آن یک ندر فورترس تولید خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود که ندر فورترس‌ در این بایوم فراوان‌تر از سایر بایوم‌ها باشد.

ویژگی‌های ظاهری در هنگام تولید:

ندر فورترس‌ گاهی اوقات می‌تواند به طور کامل یا بخشی از آن‌، در داخل (Netherrack)، بلاک اصلی تشکیل‌دهنده ندر، ایجاد شود. در چنین حالتی، فضای داخلی ندر فورترس‌ از این بلاک پر نمی‌شود و تمام راهروها و مسیرها، به جز مسیرهای پیاده‌روی باز و پل‌ها، خالی و قابل عبور باقی می‌مانند. همچنین، امکان دارد گلو استون (Glowstone) یا قارچ‌های غول‌پیکر کریمسون و وارپد در مسیرهای داخلی ندر فورترس رشد کنند.

معماری و ساختار ندر فورترس

ندر فورترس‌ها از اجزای مختلف تشکیل شده‌اند که به صورت اتفاقی به یکدیگر متصل می‌شوند و ساختاری منحصر به فرد را برای هر استراکچر ایجاد می‌کنند. اجزای اصلی ندر فورترس‌ها عبارتند از:

پل‌ها و راهروهای مستقیم: مسیرهای طولانی و اغلب بدون سقف که بخش‌های مختلف ندر فورترس را به هم متصل می‌کنند.

تصویر پل‌ها و راهروهای مستقیم ندر فورترس

تقاطع‌های چهارراه: تا پنج تقاطع چهارراه می‌تواند در یک ندر فورترس وجود داشته باشد. این تقاطع‌ها نقاط مهمی برای جهت‌یابی هستند.

تصویر تقاطع‌های چهارراه ندر فورترس

پیچ‌های راهرو: تا ۲۰ پیچ راهرو می‌تواند در یک ندر فورترس ایجاد شود. هر پیچ با احتمال ۱/۳ دارای یک چست (Chest) در گوشه خود است.

پله‌های رو به پایین: تا سه پله ساخته شده از بلاک‌های پله (Stair blocks).

تقاطع‌های سه‌راه با بالکن: تا دو تقاطع سه‌راه که دارای یک بالکن کوچک بیرونی هستند.

پله های رو به بالا با باغچه ندر وارت: تا دو پله که به سمت بالا و به یک باغچه کوچک از سول سند (Soul Sand) و ندر وارت (Nether Wart) در پای پله‌ها منتهی می‌شوند. معمولاً یک راهرو از بالای این پله‌ها و یک راهرو دیگر از پشت آن ادامه پیدا می‌کند. اگر این اتاق در داخل بلاک‌ها مدفون شده باشد، تنها یک بلاک بالاتر از سطح بالایی پله‌ها خالی می‌شود.

تصویر پله های رو به بالا با باغچه ندر وارت ندر فورترس

اتاق چاه لاوا (Lava Well Room): یک اتاق با یک چاه مرکزی پر از لاوا. گاهی اوقات یک خروجی در زیر این چاه لاوا وجود دارد که با یک بلاک مشخص شده و لاوا از آنجا به بیرون پخش می‌شود.

تصویر اتاق چاه لاوا ندر فورترس

بلاک های اصلی:

  • آجر ندر (Nether Bricks)
  • نرده آجری ندر (Nether Brick Fence)
  • پله آجری ندر (Nether Brick Stairs)
  • سول سند (Soul Sand)
  • ندر وارت (Nether Wart)
  • چست (Chest)
  • اسپاونر بلیز (Blaze Monster Spawner)
  • لاوا (Lava)

محدوده های مرزی (Bounding Boxes):

محدوده مرزی استراکچر برای یک تقاطع چهارراه، حجمی به ابعاد ۱۹×۱۱×۱۹ است که در مرکز بلاک کف تقاطع قرار دارد. این محدوده برای اهداف اسپاون شدن ماب‌ها اهمیت دارد. جالب اینجاست که ستون‌های نگهدارنده ندر فورترس که اغلب تا پایین و حتی درون اقیانوس‌های لاوا امتداد دارند، برای اهداف اسپاون، بخشی از ندر فورترس محسوب نمی‌شوند. یک محدوده مرزی کلی‌تر نیز وجود دارد که کل ندر فورترس (به جز ستون‌های نگهدارنده) را در بر می‌گیرد.

ماب‌ های ندر فورترس

تصویر ندر فورترس در ماینکرفت

ندر فورترس‌ها لیست منحصربه‌فردی از ماب‌ها را برای اسپاون شدن دارند که مستقل از بایومی است که ندر فورترس‌ در آن ایجاد شده است. این ماب‌ها عبارتند از:

  • بلیز (Blaze): ماب‌های پرنده و آتشین که بلیز راد‌ها (Blaze Rods) را دراپ می‌کنند. این بلیز راد‌ها برای ساخت پوشن‌ها و آی آو اندر (Eye of Ender) ضروری هستند. بلیزها اغلب در نزدیکی اسپاونرهای بلیز (Blaze Spawners) یافت می‌شوند.
  • ویدر اسکلتون (Wither Skeleton): اسکلتون‌های سیاه‌رنگ و بلندقامت که شمشیر سنگی حمل می‌کنند و ضرباتشان افکت ویدر (Wither effect) را اعمال می‌کند. آن‌ها جمجمه‌های ویدر اسکلتون (Wither Skeleton Skulls) را دراپ می‌کنند که برای اسپاون ویدر (Wither boss) لازم است.
  • اسکلتون (Skeleton): اسکلتون‌های معمولی که با تیر و کمان حمله می‌کنند.
  • ماگما کیوب (Magma Cube): مکعب‌های جهنده و آتشین که در اندازه‌های مختلف ظاهر می‌شوند.
  • زامبی پیگلین (Zombified Piglin): ماب‌های خنثی که در صورت تحریک شدن، به صورت گروهی حمله می‌کنند.

نرخ اسپاون:

در جاوا ادیشن، اگر ندر فورترس توسط بایوم‌های سول سند ولی (Soul Sand Valley) یا وارپد فارست (Warped Forest) احاطه شده باشد، نرخ اسپاون ماب‌های متخاصم در ندر فورترس‌ به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. دلیل این امر آن است که در این بایوم‌ها، ماب‌های متخاصم به ندرت اسپاون می‌شوند و این امکان را فراهم می‌کند که سهمیه اسپاون ماب‌های متخاصم بیشتر به ندر فورترس اختصاص یابد.

مکانیسم اسپاون:

جاوا ادیشن (Java Edition):

الگوریتم اسپاون در جاوا ادیشن دو بررسی انجام می‌دهد:

  • بررسی می‌کند که آیا مختصات اسپاون در داخل “محدوده مرزی استراکچر” (structure bounding box) یک قطعه از ندر فورترس (مانند راهرو یا مسیر پیاده‌روی) قرار دارد یا خیر. در این حالت، نوع بلاک سطح زمین اهمیتی ندارد.
  • بررسی می‌کند که آیا مختصات اسپاون در داخل “محدوده مرزی منطقه” (area bounding box) ندر فورترس قرار دارد و آیا سطح زمین از بلاک‌های ندر ساخته شده است یا خیر.

اگر هر یک از این بررسی‌ها مثبت باشد، بازی از لیست ماب‌های مخصوص ندر فورترس به جای لیست ماب‌های بایوم برای انتخاب ماب استفاده می‌کند.

  • وزن اسپاون ماب‌ها در جاوا ادیشن:
    • بلیز: ۱۰/۲۸ (گروه ۲-۳ تایی)
    • ویدر اسکلتون: ۸/۲۸ (گروه ۵ تایی)
    • زامبی پیگلین: ۵/۲۸ (گروه ۴ تایی)
    • ماگما کیوب: ۳/۲۸ (گروه ۴ تایی)
    • اسکلتون: ۲/۲۸ (گروه ۵ تایی)

بدراک ادیشن (Bedrock Edition):

در بدراک ادیشن، به جای اسپاون شدن در هر نقطه از محدوده مرزی استراکچر، بیشتر ماب‌ها تنها در مکان‌های اسپاون مشخصی در طول خطوطی با طول‌های متغیر که با فاصله ۴ تا ۱۱ بلاک از هم در سراسر ندر فورترس قرار دارند، اسپاون می‌شوند. این مکان‌ها به ارتفاع Y خاصی محدود نیستند (فقط “داخل استراکچر” باشند) و در واقع ستون‌هایی به ارتفاع چندین بلاک هستند. آن‌ها به نوع خاصی از بلاک برای اسپاون نیاز ندارند و هر بلاک قابل اسپاون معمولی کافی است.

  • وزن اسپاون ماب‌ها در بدراک ادیشن:
    • بلیز: ۱۰/۲۸ (گروه ۱-۲ تایی)
    • ویدر اسکلتون: ۸/۲۸ (گروه ۲-۳ تایی)
    • زامبی پیگلین: ۵/۲۸ (گروه ۱ تایی)
    • ماگما کیوب: ۳/۲۸ (گروه ۲-۳ تایی)
    • اسکلتون: ۲/۲۸ (گروه ۲-۳ تایی)

غنیمت های ندر فورترس

تصویر ندر فورترس در ماینکرفت

چست‌های لوت در ندر فورترس‌ها در بخش‌های داخلی و معمولاً در پیچ‌های راهروها یافت می‌شوند. این چست‌ها حاوی آیتم‌هایی هستند که از دو استخر لوت استخراج می‌شوند:

  • (Gold Ingot): ۱ تا ۳ عدد (تقریباً ۴۹٪ شانس)
  • (Saddle): ۱ عدد (تقریباً ۳۵٪ شانس)
  • (Golden Horse Armor): ۱ عدد (تقریباً ۲۹٪ شانس)
  • (Nether Wart): ۳ تا ۷ عدد (تقریباً ۱۹٪ شانس)
  • (Iron Ingot): ۱ تا ۵ عدد (تقریباً ۱۹٪ شانس)
  • (Diamond): ۱ تا ۳ عدد (تقریباً ۱۹٪ شانس)
  • (Flint and Steel): ۱ عدد (تقریباً ۱۹٪ شانس)
  • (Iron Horse Armor): ۱ عدد (تقریباً ۱۹٪ شانس)
  • (Golden Sword): ۱ عدد (تقریباً ۱۹٪ شانس)
  • (Golden Chestplate): ۱ عدد (تقریباً ۱۹٪ شانس)
  • (Diamond Horse Armor): ۱ عدد (تقریباً ۱۲٪ شانس)
  • (Obsidian): ۲ تا ۴ عدد (تقریباً ۸٪ شانس)
  • (Rib Armor Trim Smithing Template): عدد (تقریباً ۶.۷٪ شانس)

نکات مهم و استراتژی‌ های ندر فورترس

  • آمادگی: قبل از ورود به ندر فورترس، حتماً خود را با زره مناسب (ترجیحاً با اینچنت‌های محافظت در برابر آتش – Fire Protection)، سلاح‌های قدرتمند، پوشن‌های مقاومت در برابر آتش (Potion of Fire Resistance)، غذا و مشعل یا سایر منابع نور تجهیز کنید.
  • جهت‌یابی: ندر فورترس‌ها می‌توانند بسیار پیچیده و گیج‌کننده باشند. از مشعل، بلاک‌های رنگی یا سایر روش‌ها برای علامت‌گذاری مسیر خود استفاده کنید تا گم نشوید.
  • مقابله با بلیزها: بلیزها از فاصله دور گلوله‌های آتشین پرتاب می‌کنند. از سپر برای دفاع استفاده کنید و با تیر و کمان یا در حملات نزدیک سریع آن‌ها را از بین ببرید. پوشن مقاومت در برابر آتش در این مبارزات بسیار حیاتی است.
  • مقابله با ویدر اسکلتون‌ها: این اسکلتون‌ها خطرناک هستند و افکت ویدر آن‌ها می‌تواند به سرعت سلامتی شما را کاهش دهد. سعی کنید از ضرباتشان جاخالی دهید و با سلاح‌های قدرتمند به آن‌ها حمله کنید. شیر (Milk) می‌تواند افکت ویدر را خنثی کند.
  • اسپاونرهای بلیز: اگر یک اسپاونر بلیز پیدا کردید، می‌توانید با قرار دادن مشعل روی اسپوانر و اطراف آن، از اسپاون شدن بیشتر بلیزها جلوگیری کنید تا بتوانید با خیال راحت‌تر به کاوش بپردازید یا یک فارم بلیز بسازید.
  • ندر وارت: حتماً تمام ندر وارت‌‌هایی را که پیدا می‌کنید، جمع‌آوری کنید. آن‌ها برای ساخت پوشن‌ها ضروری هستند.
  • مراقب لاوا باشید: در بسیاری از نقاط ندر فورترس، به ویژه در پل‌ها، خطر سقوط در لاوا وجود دارد. با احتیاط حرکت کنید.

دانستنی های ندر فورترس

  • در موارد نادر، یک ندر فورترس ممکن است هیچ اتاق داخلی به جز یک اتاق چاه لاوا نداشته باشد. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از قسمت بیرونی ندر فورترس، خروجی به بخش داخلی اتاق چاه لاوا را مسدود کند.
  • گاهی اوقات، دو یا چند ندر فورترس می‌توانند نزدیک به هم یا حتی در داخل یکدیگر ایجاد شوند و یک استراکچر تجمعی بزرگتر را تشکیل دهند.

نتیجه‌گیری

ندر فورترس‌ها یکی از چالش‌برانگیزترین و در عین حال خطرناک‌ترین استراکچر‌های ماینکرفت هستند. کاوش در این دژهای تاریک و خطرناک، نیازمند آمادگی، مهارت و شجاعت است، اما پاداش منحصربه‌فرد آن مانند بلیز راد، جمجمه‌های ویدر اسکلتون، ندر وارت و لوت‌های ارزشمند دیگر برای پیشرفت در بازی، به ویژه برای ساخت پوشن‌ها و مقابله با ویدر، ضروری هستند. پس خود را مجهز کنید، مسیر خود را با دقت انتخاب کنید و برای ماجراجویی در اعماق آتشین ندر فورترس آماده شوید!

منبع: minecraft.wiki

نظرات

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

به ما بپیوندید...

کلیک کنید