در دنیای جذاب مارول، نه قلمرو (Nine Realms) جایگاه ویژهای دارند. این مجموعهی کیهانی، نه تنها خانهی نژادها و فرهنگهای گوناگون است، بلکه محور بسیاری از رویدادهای مهم و داستانهای حماسی در دنیای سینمایی مارول (MCU) نیز به شمار میرود. از شکوه و جلال آزگارد (Asgard) تا سرمای بیپایان یوتونهایم (Jotunheim) و زمین خاکی خودمان که میدگارد (Midgard) نامیده میشود، هر یک از این قلمروها، جهانی منحصر به فرد با ویژگیها و ساکنان خاص خود را ارائه میدهند.
در این مطلب، قصد داریم به اعماق این نه قلمرو سفر کرده و هر آنچه که باید دربارهی آنها بدانید را برای شما بازگو کنیم. از تاریخچه و جغرافیای هر قلمرو گرفته تا ساکنان، حکمرانان و رویدادهای کلیدی که در آنها رخ داده است، همهچیز را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید تا پرده از رازهای نه قلمرو در دنیای مارول برداریم.
فهرست مطلب
ایگدراسیل: پیوند دهنده نه قلمرو

نه قلمرو، مجموعهای از اجرام آسمانی بسیار دور از هم هستند که از طریق محور کیهانی ایگدراسیل (Yggdrasil) به یکدیگر متصل شدهاند. ایگدراسیل درخت عظیم و اساطیری است که در مرکز جهان قرار دارد و شاخههای آن، قلمروهای نه گانه را به هم پیوند میدهد. این درخت نه تنها یک رابط فیزیکی، بلکه یک پیوند فرهنگی و تاریخی نیز بین ساکنان این قلمروها ایجاد کرده است. ایگدراسیل به عنوان یک گذرگاه کیهانی، امکان سفر و ارتباط بین قلمروها را فراهم میکند، هرچند که این سفرها همواره آسان و بیخطر نبودهاند.
موجودات ساکن در این نه قلمرو، اغلب ارتباط نزدیکتری با یکدیگر دارند تا با نژادهای پیشرفتهی دیگری که خارج از این محدوده سکونت دارند. زمین، سیارهی محل سکونت انسانها، یکی از این نه قلمرو است، اما ساکنان آن از نظر دیگر نژادهای پیشرفته، بسیار ابتدایی و توسعه نیافته به نظر میرسند و به همین دلیل، ارتباط چندانی با آنها برقرار نمیکنند.
1. آزگارد: تاج نه قلمرو
آزگارد، قلمرویی باشکوه و سرسبز، به عنوان سرآمد و مرکز نه قلمرو شناخته میشود. ساکنان آزگارد، آزگاردیان (Asgardians)، نژادی قدرتمند و با طول عمر زیاد هستند که به شجاعت، افتخار و پاسداری از صلح در کهکشان شهرت دارند. آزگارد برای قرنها توسط خاندان اودین (Odin) حکمرانی میشد و اودین و سپاهیانش، نقش حافظان نه قلمرو و مناطق دیگر فضا را ایفا میکردند. آنها به عنوان نیروی پلیس کیهانی، تلاش میکردند تا نظم و آرامش را در سراسر قلمروهای تحت نظارت خود برقرار سازند.
آزگاردیان، نژادی خواهر به نام ونیر (Vanir) را به وجود آوردند که در سیارهی وانهیم (Vanaheim) ساکن شدند. رابطه قوی و دوستانهای بین آزگارد و نژاد ونیر وجود دارد. همچنین، نیودالیر (Nidavellir)، خانهی دورفها (Dwarves)، در نزدیکی آزگارد قرار دارد و رابطهی مستحکمی بین این دو قلمرو برقرار است. دنیای آلفایم (Alfheim) نیز در همسایگی آزگارد واقع شده است.
متاسفانه، آزگارد در رویداد راگناروک (Ragnarök) که در فیلم “ثور: راگناروک” (Thor: Ragnarok) به تصویر کشیده شد، توسط سورتور (Surtur) نابود شد. با این حال، بازماندگان آزگاردی به رهبری ثور (Thor) و والکری (Valkyrie) به زمین مهاجرت کرده و در نروژ، نیو آزگارد (New Asgard) را بنا نهادند.
2. میدگارد: سیارهی انسانها
میدگارد، نامی که دیگر نژادهای نه قلمرو به زمین میدهند، سومین سیارهی منظومهی شمسی ما و محل سکونت انسانها و اینهیومنزها (Inhumans) است. زمین، با تمام زیباییها و تمدن بشریاش، یکی از نه قلمرو محسوب میشود. ساکنان دیگر قلمروها، اغلب از انسانها با نام “میدگاردیان” یاد میکنند. در حالی که ساکنان خارج از نه قلمرو، زمین را “ترا” (Terra) مینامند و امپراتوری کری (Kree Empire) آن را به عنوان “سیارهی C-53” طبقهبندی کرده است.
زمین به دور یک خورشید واحد میچرخد و تنها یک قمر طبیعی دائمی به نام لونا (Luna) دارد که معمولاً به سادگی “ماه” (Moon) نامیده میشود. با وجود عدم پیشرفتگی ظاهری انسانها نسبت به دیگر نژادهای کیهانی، زمین همواره مورد توجه بوده و رویدادهای مهمی در آن رخ داده است که سرنوشت نه قلمرو و حتی کل کیهان را تحت تاثیر قرار داده است.
3. یوتونهایم: سرزمین غول های یخی
یوتونهایم، قلمرو سرد و یخزده، خانهی غولهای یخی یا یوتونها (Jotuns) است. این سیاره به دلیل کمبود جادوی یخی که از صندوقچه زمستانهای باستان (Casket of Ancient Winters) سرچشمه میگیرد، رو به نابودی است. یوتونهایم، سرزمینی پهناور و بیرحم است که ساکنانش، نژادی جنگجو و خشن هستند. غولهای یخی بارها تلاش کردهاند تا دیگر قلمروها را به تصرف خود درآورند، اما هر بار توسط آزگاردیانها شکست خوردهاند.
4. سوارتالفهایم: دنیای تاریک
سوارتالفهایم، که توسط آزگاردیان و دیگر ساکنان نه قلمرو “دنیای تاریک” (Dark World) نامیده میشود و توسط الفهای تاریک “هارودهین” (Harudheen) خوانده میشود، خانهی الفهای تاریک (Dark Elves) است. این قلمرو در یک سیستم ستارهای واقع شده است که تقریباً به طور کامل با ماده تاریک فرسوده شده است. به همین دلیل، هم سوارتالفهایم و هم الفهای تاریک ساکن آن، تحت یک جدول عناصر متنوعتر توسعه یافتهاند. تنها منبع نور مرئی برای این جهان، یک سیاهچاله است. الفهای تاریک نژادی باستانی و قدرتمند هستند که در گذشته جنگهای خونینی با آزگاردیان داشتهاند.
5. وانهیم: سرزمین ونیرها
وانهیم، یکی دیگر از نه قلمرو، خانهی ونیرها است. ونیرها، نژادی مرتبط با آزگاردیانها هستند و از نظر ظاهری و فرهنگی شباهتهای زیادی با آنها دارند. اطلاعات دقیقی در مورد حاکمان و تاریخچه وانهیم در دنیای سینمایی مارول ارائه نشده است، اما به نظر میرسد که این قلمرو، رابطهی دوستانه و نزدیکی با آزگارد داشته است.
6. نیودالیر: قلمرو دورفها
نیودالیر، قلمرو صنعتی و پیشرفته، خانهی دورفها است. دورفها، نژادی ماهر در آهنگری و ساخت سلاحها و ابزارهای قدرتمند هستند. آنها به دلیل مهارت بینظیرشان در ساخت سلاحهای افسانهای مانند استورمبریکر (Stormbreaker) و مولنیر (Mjolnir) شهرت دارند. رابطهی تجاری و دوستانهی قوی بین نیودالیر و آزگارد وجود دارد.
7. نیفلهایم: سرزمین مه و سایه
نیفلهایم، یکی از نه قلمرو که اطلاعات کمی در مورد آن ارائه شده است. این قلمرو به عنوان مکانی مه آلود و سایه مانند توصیف شده است. در دنیای اساطیری نورس، نیفلهایم به عنوان سرزمین سرما و تاریکی و یکی از نه جهان اصلی شناخته میشود. در دنیای سینمایی مارول، نیفلهایم به عنوان محل هل (Hel) نیز شناخته میشود، منطقهای سایه مانند که آزگاردیان معتقدند روح کسانی که در نه قلمرو جان خود را از دست دادهاند، به آنجا میرود.
8. موسپلهایم: سرزمین آتش و شیاطین
موسپلهایم، قلمرو مملو از آتش و گدازه، خانهی شیاطین آتشین (Fire Demons) و اژدهایان آتشین (Fire Dragons) است. این جهان کاملاً در شعلههای آتش غوطهور است و موجودات ساکن آن، نژادی وحشی و خطرناک هستند. سورتور، غول آتشین، حاکم موسپلهایم است و نقش مهمی در رویداد راگناروک ایفا کرد.
9. آلفایم: سرزمین الفهای روشنایی
آلفایم، قلمرویی روشن و زیبا، خانهی الفهای روشنایی (Light Elves) است. مانند وانهیم، اطلاعات دقیقی در مورد آلفایم و ساکنان آن در دنیای سینمایی مارول ارائه نشده است. با این حال، نام “الفهای روشنایی” نشان میدهد که این قلمرو احتمالاً مکانی سرسبز و پر از نور و زیبایی بوده است.
همگرایی: پیوند قلمروها
هر پنج هزار سال یکبار، رویدادی به نام همگرایی (Convergence) در ایگدراسیل رخ میدهد. در این زمان، مرزهای فضایی بین نه قلمرو به تدریج کاهش مییابد تا تقریباً از بین برود. این امر منجر به شکلگیری پورتالها و دروازههایی بین جهانها میشود. همگرایی، فرصتی برای سفر و تبادل بین قلمروها فراهم میکند، اما میتواند خطراتی نیز به همراه داشته باشد، زیرا در این زمان، تعادل بین قلمروها به هم میخورد و احتمال بروز جنگ و آشوب افزایش مییابد.
راگناروک: پایان آزگارد
هزاران سال پیش، هلا، الهه مرگ و وارث تاج و تخت آزگارد، پس از تلاش برای تصاحب تاج و تخت در زمان صلحطلبی اودین، توسط او در هل زندانی شد. زندان او به زندگی اودین گره خورده بود و تا زمانی که او زنده بود، هلا در هل باقی میماند. با این حال، اودین سرانجام به پایان عمر خود رسید و پس از وداع احساسی با پسرانش، از دنیا رفت. مرگ او باعث آزادی هلا شد، که به سرعت به آزگارد بازگشت و ارتش آنجا را قتل عام کرد.
هلا برای کمک به تسخیر مجدد نه قلمرو، یک ارتش نامیرا از برزرکرها (Berserkers) را احیا کرد، اما متوجه شد که هافاند (Hofund)، شمشیری که بیفراست (Bifrost) را کنترل میکند، گم شده است. او مردم آزگارد را مجازات کرد تا اینکه یکی از آنها جلو آمد و محل هافاند را به او داد. با این حال، هایمدال (Heimdall) موفق شد به همراه جمعیت باقی مانده آزگاردی از دست او فرار کند.
هلا ارتش خود را به دنبال آنها فرستاد، اما ثور و لوکی (Loki) برای خنثی کردن نقشههای او بازگشتند. آنها با موفقیت آزگاردیانها را به سفینه استیتسمن (Statesman) منتقل کردند و سورتور را آزاد کردند و باعث پایان آزگارد شدند. هلا در این نابودی کشته شد و آزگاردیان بازمانده به زمین مهاجرت کردند تا در آنجا مستقر شوند و نیو آزگارد را بسازند.
هایمدال: نگهبان نه قلمرو
هایمدال، نگهبان تیزبین آزگارد، مسئولیت نظارت بر نه قلمرو و مناطق دیگر فضا را بر عهده دارد. او از جایگاه خود در رصدخانه میتواند نه قلمرو و ده تریلیون روح را ببیند. این عدد، تخمین تقریبی از جمعیت ساکن در نه قلمرو یا در منطقه فضایی تحت نظارت آزگاردیان است. آزگاردیان نه تنها بر نه قلمرو، بلکه بر سیارات دیگر نیز نظارت دارند. به همین دلیل، بسیاری از گونههای نه قلمرو با گونهها و تمدنهای خارج از نه قلمرو ارتباط تاریخی داشتهاند.
نتیجهگیری
نه قلمرو در دنیای مارول، مجموعهای شگفتانگیز و متنوع از جهانها هستند که هر یک دارای تاریخچه، فرهنگ و ساکنان خاص خود میباشند. این قلمروها نه تنها بستری برای داستانهای هیجانانگیز و رویدادهای حماسی در دنیای سینمایی مارول فراهم میکنند، بلکه به عنوان نمادی از گستردگی، تنوع و پیچیدگی جهان هستی نیز عمل میکنند. از آزگارد باشکوه تا میدگارد خاکی، هر یک از این نه قلمرو، گوهری در تاج کیهان مارول هستند.
منبع: MCU