در دنیای همیشه در حال تحول ماینکرفت، استراکچرهای جدید و چالشبرانگیزی به طور مداوم به بازی اضافه میشوند تا تجربه بازیکنان را غنیتر کنند. یکی از این استراکچرهای جذاب و نسبتاً جدید، ترایل چمبر (trial chambers) یا همان «اتاقهای آزمایش» است. این مکانهای زیرزمینی که بیشتر از بلاک های مس (copper blocks) و آجر های تاف (tuff bricks) ساخته شدهاند، به عنوان یک چالش برای بازیکنان عمل میکنند و تنها جایی هستند که ترایل اسپاونرها (trial spawners) و والتها (vaults) به طور طبیعی در آنجا تولید میشوند.
اگر شما هم از طرفداران ماینکرفت هستید و میخواهید همه چیز را در مورد ترایل چمبرها بدانید، این مطلب برای شما نوشته شده است. ما در این مطلب به بررسی دقیق استراکچر، نحوه تولید، محل قرارگیری، ماب های (mob) موجود، لوت های (loot) ارزشمند و هر آنچه که برای موفقیت در این چالشهای هیجانانگیز نیاز دارید، خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید تا سفری به اعماق زمین و دل ترایل چمبرها داشته باشیم!
فهرست مطلب
ترایل چمبر چیست؟
ترایل چمبر یک استراکچر است که به منظور ارائه یک چالش رزمی در ماینکرفت طراحی شده است. این استراکچرها عمدتاً از بلاک های مس (copper blocks) و آجر های تاف (tuff bricks) تشکیل شدهاند و به طور انحصاری محل تولید طبیعی ترایل اسپاونرها (trial spawners) و والتها (vaults) هستند. علاوه بر این، ترایل چمبرها تنها مکانی هستند که ماب جدیدی به نام بریز (breeze) در آن اسپاون میشود. بریز راد (breeze rods) که از این ماب به دست میآید، برای ساخت آیتم جدیدی به نام (wind charges) ضروری است.
یکی از جذابترین جنبههای ترایل چمبرها، لوت ارزشمندی است که در والتها یافت میشود. آیتم های منحصربهفردی مانند (heavy cores) و تریمها (certain armor trims) تنها با باز کردن والتها در این استراکچرها قابل دستیابی هستند. از آنجایی که بریز راد و (heavy cores) منابع اصلی برای ساخت گرز (mace) هستند، ترایل چمبرها به مکانی حیاتی برای به دست آوردن این سلاح قدرتمند تبدیل شدهاند.
همچنین، امکان انجام «آزمایشهای شوم» (ominous trials) در این مکانها وجود دارد. اگر بازیکن تحت تأثیر اثر «شوم» (Bad Omen) قرار داشته باشد، با ورود به ترایل چمبر، اثر «آزمایش شوم» (Trial Omen) فعال میشود. این امر باعث میشود تمام ترایل اسپاونرها به اسپاونر های شوم (ominous spawners) تبدیل شوند که چالش سختتری را ارائه میدهند اما در عوض، جوایز بهتری نیز به همراه دارند.
محل قرارگیری ترایل چمبر
ترایل چمبرها در زیر زمین و در هر بایوم (biome) دنیای اورورلد (Overworld) تولید میشوند. با این حال، نکته قابل توجه این است که این استراکچرها نمیتوانند در بایوم دیپ دارک (deep dark biome) به وجود بیایند.
از نظر ارتفاع، اتاق شروع ترایل چمبر معمولاً در ارتفاع بین Y=-40 تا Y=-20 تولید میشود، اما کل استراکچر اصلا به محدوده Y محدود نیست و بیشتر اتاقهای آن بین Y=-20 تا Y=0 قرار دارند.
یکی از نکات مهم در مورد تولید ترایل چمبرها این است که این استراکچرها در چانک های (chunks) که قبل از انتشار نسخه 1.21 برای جاوا ادیشن (Java Edition) و نسخه 1.21.0 برای بدراک ادیشن (Bedrock Edition) وجود داشتهاند، تولید نمیشوند. به عبارت دیگر، برای یافتن ترایل چمبرها، باید به مناطق جدیدی از دنیای خود سفر کنید که پس از بروزرسانی تولید شدهاند.
تولید ترایل چمبرها از یک الگوی شبکهای پیروی میکند. این شبکه شامل مناطقی به ابعاد 34×34 چانک است که مرکز آن در مبدأ (X=0, Z=0) قرار دارد. در هر یک از این مناطق، همیشه یک استراکچر ترایل چمبر در یک مکان تصادفی تولید میشود.
اگرچه نقطه شروع استراکچر (معمولاً انتهای یک راهرو) نمیتواند در بایوم دیپ دارک تولید شود، اما سایر قسمتهای آن ممکن است با این بایوم تداخل پیدا کنند.
پیدا کردن ترایل چمبر
یافتن ترایل چمبرها میتواند یک چالش باشد، اما روشهای مختلفی برای این کار وجود دارد. یکی از مطمئنترین راهها استفاده از نقشه های کاوشگر ترایل (trial explorer maps) است. این نقشهها توسط ویلیجرهای نقشهکش (cartographer villagers) در سطح «کارآموز» (journeyman) به قیمت 12 امرالد (emeralds) و یک قطب نما (compass) به فروش میرسند.
این نقشهها همیشه به نزدیکترین ترایل چمبر نسبت به ویلیجر نقشهکش اشاره میکنند که هنوز نقشه کاوشگر ترایل برای آن وجود نداشته باشد. در جاوا ادیشن، یک ویلیجر خاص همیشه یک نقشه یکسان را معامله میکند که نوع آن هنگام باز شدن معامله تعیین میشود.
ساختار ترایل چمبر
ترایل چمبرها ساختارهای پیچیدهای دارند که از اتاقها و راهروهای متعددی تشکیل شدهاند. در اینجا به بررسی اجزای اصلی این ساختار میپردازیم:
- ورودی ها (Entrances): ترایل چمبرها معمولاً با یک اتاق ورودی (entrance chamber) شروع میشوند که دارای چندین سطح است. این اتاق همیشه شامل یک درگاه 3×3 است که از انواع مس اکسید شده حکاکی شده (chiseled copper)، مس بریده شده (cut copper) و بلاک های مس (copper blocks) ساخته شده است. در پشت این درگاه، یک فضای خالی 3×3×1 وجود دارد. در قسمت بالای اتاق ورودی، یک والت و همچنین چندین چست در پشت پایههای مسی و مس حکاکی شده قرار دارند. بیشتر اتاقهای ورودی دارای یک سکوی پوشیده از گیاهان در مرکز خود هستند.
- راهرو ها، دهلیز ها و انتها ها (Corridors, Atriums, and Ends): ترایل چمبرها دارای دو نوع راهرو (corridor/straight) هستند. یک نوع از آنها به اتاق شروع (corridor/end) متصل میشود و نوع دیگر به دهلیز (corridor/atrium_1) میرسد که در نهایت به اتاق ورودی (corridor/entrance) منتهی میشود. این راهروها توسط یک تقاطع (intersection) به شکل L به هم متصل میشوند. در طول راهروها ممکن است تزئیناتی مانند گلدان های تزئینی (decorated pots)، گلدان های گل (flower pots)، شمع ها (candles)، تله ها (tripwire traps)، دیسپنسر ها (dispensers)، لوستر ها (chandeliers)، پله ها (stairs)، سکو ها (platforms)، والت ها (vaults) و ترایل اسپاونرها (trial spawners) وجود داشته باشند. ترایل اسپاونرهای موجود در راهروها میتوانند از نوع نزدیک زن (melee)، نزدیک زن کوچک (small melee) یا دور زن (ranged) باشند، اما هرگز اسپاونر بریز (breeze spawner) در راهروها یافت نمیشود. برخی از راهروها دارای درهای مسی هستند که ممکن است به یک دیوار سنگی، یک اتاق یا یک راهروی دیگر منتهی شوند.
- راهرو ها (Hallways): راهروها فضاهای باریکتری هستند که ممکن است بین اتاقها و سایر قسمتهای ترایل چمبر قرار بگیرند.
- برخورد ها (Encounters) [فقط در جاوا ادیشن]: اتاقهای برخورد (encounter rooms) فضاهای کوچکتری هستند که معمولاً شامل یک ترایل اسپاونر (trial spawner) میشوند و به عنوان یک چالش رزمی سریع عمل میکنند.
- تقاطع ها (Intersections): تقاطع ها (intersections) اتاقهایی هستند که دو راهرو را به هم متصل میکنند. این اتاقها معمولاً دارای یک منطقه امن با تخت و یک ورودی به یک اتاق دیگر هستند.
- اتاق ها (Chambers): اتاق ها (chambers) بزرگترین فضاهای رزمی در ترایل چمبرها هستند و میتوانند شامل چندین ترایل اسپاونر و والت و حداقل یک والت شوم باشند. چندین ورودی احتمالی ممکن است در یک اتاق وجود داشته باشد که برخی از آنها مسدود شدهاند، اما فقط یکی از این ورودیهای احتمالی به سایر قسمتهای استراکچر متصل میشود، مانند راهرو ها، تقاطع ها یا انتهای راهرو ها. بیشتر اتاقها دارای یک ساختار پایه هستند که شامل تزئیناتی مانند (copper grate hanging platforms and obstacles)، (corner and side structures)، (dispenser traps) و گلدان های راهرو میشود. هر ورودی احتمالی، از جمله ورودیهای مسدود شده، دارای یک سیستم تخلیه است که از یک هاپر (hopper) قرار گرفته بالای یک بشکه (barrel) تشکیل شده است و به بازیکن اجازه میدهد تا موجودی خود را مرتب کند.
اجزای ترایل چمبر

علاوه بر اتاقها و راهروهای اصلی، ترایل چمبرها شامل اجزای دیگری نیز میشوند:
- تزئینات (Decor): بیشتر تزئینات را میتوان در راهروها یافت. تختها (beds) معمولاً در تقاطع ها (intersections) قرار دارند و سیستم تخلیه در نزدیکی ورودی اتاقها واقع شده است.
- دیسپنسر ها (Dispensers): برخی از اتاقها ممکن است دارای تلههای دیسپنسر (dispenser traps) باشند که شامل دیسپنسر هایی (dispensers) با تلههای تصادفی (مانند تیرها، سطل آب و پوشنها) و دکمههای متصل به آنها هستند.
- ترایل اسپاونرها (Trial Spawners): ترایل اسپاونرها (trial spawners) در مرکز راهروها در سه ارتفاع مختلف، در اتاقهای برخورد (encounters) و به صورت چندگانه در اتاقها (chambers) تولید میشوند.
ماب های ترایل چمبر
اسپاون طبیعی ماب های هاستایل در داخل ترایل چمبرها غیرفعال است. مابها فقط از ترایل اسپاونرها اسپاون میشوند و تعداد ماب های اسپاون شده با تعداد بازیکنان در محدوده هر اسپاونر متناسب است. ماب بریز نسبت به سایر مابها با تعداد کمتری در هر اسپاونر و برای هر بازیکن اسپاون میشود.
- بریز (Breeze)
- نزدیک زن (Melee): زامبی (zombie)، هاسک (husk)، عنکبوت (spider)
- نزدیک زن کوچک (Small melee): اسلایم (slime)، سیلور فیش (silverfish)، بیبی زامبی (baby zombie)، عنکبوت غار (cave spider)
- دور زن (Ranged): استری (stray)، اسکلتون (skeleton)، باگد (bogged)
غنیمت های ترایل چمبر
پاداش ارزشمندی در ترایل چمبرها در انتظار بازیکنان است. این پاداش را میتوان از والتها، چستها، بشکهها، دیسپنسرها و گلدان های تزئینی که در سراسر استراکچر پراکنده شدهاند، به دست آورد. بازیکنانی که با موفقیت یک ترایل اسپاونر را شکست میدهند، هر کدام جوایزی دریافت میکنند که میزان آن بسته به تعداد افرادی که در شکست دادن اسپاونر شرکت داشتهاند، افزایش مییابد.
- والتها: والتها ساختار های مکعبی شکلی هستند که معمولاً روی یک پایه قرار دارند. والتها حاوی آیتم های ارزشمندی هستند که از سه گروه مختلف انتخاب میشوند. احتمال و نوع پاداش در جاوا ادیشن و بدراک ادیشن کمی متفاوت است، اما به طور کلی شامل آیتم هایی مانند (emeralds)، (arrows)، (tipped arrows)، (iron ingots)، (wind charges)، (honey bottles)، (ominous bottles)، (shields)، (bows)، (diamonds)، (golden apples)، (golden carrots)، (enchanted books)، (enchanted crossbows)، (enchanted iron axes)، (enchanted iron chestplates)، (armor trim smithing templates)، (music discs) و (tridents) میشود.
- والت های شوم: والت های شوم ساختار های مشابه با والت های معمولی دارند اما معمولاً روی یک ساختار محراب مانند قرار میگیرند. پاداش موجود در والت های شوم معمولاً ارزشمندتر است و شامل آیتم هایی مانند (emeralds)، (wind charges)، (arrows of slowness)، (diamonds)، (flow armor trim smithing template)، (enchanted golden apples)، (banner patterns)، (ominous bottles III-V)، (blocks of emerald)، (blocks of iron)، (enchanted crossbows)، (enchanted diamond axes)، (enchanted diamond chestplates)، (music disc)، (heavy core) و (blocks of diamond) میشود.
دانستی های ترایل چمبر
- ایده ترایل چمبرها از یک جلسه طوفان فکری در مورد بازنگری (monster rooms) شکل گرفت.
- طراحی ترایل چمبرها از معماری تمدنهای آمریکای میانه الهام گرفته شده است که طرحهای هندسی آنها به خوبی با سبک ماینکرفت همخوانی دارد. این طراحی ترکیبی از زیباییشناسی تمدنهای باستانی و حس و حال آیندهنگرانه است.
- یک طرح اولیه و کنار گذاشته شده از ترایل چمبر در دو ویدیوی یوتیوب که به نمایش ترایل چمبرها و ترایل اسپاونرها میپردازند، دیده شده است. این طرح شامل یک ترایل اسپاونر، دو چست و دو رد استون با اهرم در بالای آنها بوده است.
- یکی از توسعهدهندگان ماینکرفت، معتقد است که هر کسی که ترایل چمبرها را در دنیای بازی ایجاد کرده، احتمالاً فردی «بسیار فنی و اهل دستکاری» بوده است.
منبع: minecraft.wiki