همه چیز درباره ویلیجرها در ماینکرفت

همه چیز‌ درباره ویلیجر در ماینکرفت

در دل دشت‌های سرسبز، بیابان‌های سوزان، کوهستان‌های سر به فلک کشیده و حتی تایگاهای برفی دنیای پهناور ماینکرفت (Minecraft)، موجوداتی صلح‌جو و پرتلاش زندگی می‌کنند که نبض تپنده‌ی روستاها هستند: ویلیجرها. این ماب‌های غیرتهاجمی (Passive mobs) با ظاهر ساده اما رفتارهای پیچیده‌ی خود، بخش جدایی‌ناپذیری از تجربه‌ی بازیکنان در حالت بقا (Survival) را تشکیل می‌دهند. آن‌ها نه تنها با کار و تلاش در ویلیج‌ها به زندگی ادامه می‌دهند، بلکه امکان معامله و دستیابی به آیتم‌های کمیاب را نیز برای بازیکنان فراهم می‌کنند.

ویلیجرها با لباس‌های متنوعی که نشان‌دهنده‌ی شغل و محل زندگی آن‌هاست، به دنیای ماینکرفت جان می‌بخشند. تعامل با آن‌ها، محافظت از ویلیج‌ها و شرکت در سیستم اقتصادی آن‌ها، لایه‌های عمیقی به گیم‌پلی اضافه می‌کند. درک رفتار، برنامه‌های روزانه، نحوه تولید مثل و مشاغل مختلف ویلیجرها، می‌تواند به شما کمک کند تا از پتانسیل کامل این ماب‌های دوست‌داشتنی بهره ببرید و امپراتوری خود را در ماینکرفت بسازید.

در این راهنمای جامع و کامل، قصد داریم تا شما را با تمام جزئیات مربوط به ویلیجرها در ماینکرفت آشنا کنیم. از ویژگی‌های پایه‌ای و محل اسپاون آن‌ها گرفته تا پیچیدگی‌های سیستم معامله، تولید مثل، و تعاملات آن‌ها با محیط و سایر ماب‌ها. پس با ما همراه شوید تا نگاهی دقیق‌تر به زندگی و نقش ویلیجرها در دنیای ماینکرفت داشته باشیم!

معرفی ویلیجرها

ویلیجرها در ماینکرفت

ویلیجرها ماب‌های ساکن (NPC) هستند که در روستاها زندگی می‌کنند و بخش مهمی از اکوسیستم ماینکرفت را تشکیل می‌دهند. آن‌ها هوش مصنوعی نسبتاً پیشرفته‌ای دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد کارهایی مانند کار کردن، تعامل با یکدیگر، تولید مثل و واکنش به خطرات را انجام دهند.

مشخصات کلی ویلیجرها

  • نقاط سلامتی (Health points): 20 واحد سلامتی (10 قلب)
  • رفتار: غیرتهاجمی (Passive)
  • نوع ماب: NPC
  • قدرت حمله: 0 (حمله نمی‌کنند)
  • اندازه هیت‌باکس (Hitbox size):
    • در نسخه جاوا:
      • بزرگسال:
        • ارتفاع: 1.95 بلاک
        • عرض: 0.6 بلاک
      • کودک:
        • ارتفاع: 0.975 بلاک
        • عرض: 0.3 بلاک
    • در نسخه بدراک:
      • بزرگسال:
        • ارتفاع: 1.9 بلاک
        • عرض: 0.6 بلاک
      • کودک:
        • ارتفاع: 0.95 بلاک
        • عرض: 0.3 بلاک
  • سرعت: 0.5
  • اسپاون (Spawn): روستاها، زیرزمین کلبه‌های اسکیمویی

نحوه اسپاون

جنریت به صورت طبیعی

ویلیجرها را می‌توان در ویلیج‌ها یافت. ویلیج‌ها در چندین بایوم مانند دشت، دشت برفی، ساوانا، بیابان، تایگا، و تایگای برفی (فقط در نسخه بدراک) اسپاون می‌شوند و ممکن است با بایوم‌های دیگری مانند مرداب و جنگل تلاقی داشته باشند. هنگامی که ویلیج ایجاد می‌شود، ویلیجرهای بدون شغل در آن‌ها اسپاون می‌شوند که تعدادشان به ساختمان‌های موجود در آن ویلیج بستگی دارد، زیرا برخی ساختمان‌ها ویلیجر در داخل خود ایجاد می‌کنند و برخی دیگر خیر.

هر ویلیجر با موجودی خالی اسپاون می‌شود. ویلیجرها هرگز با زره یا تجهیزات دیگر اسپاون نمی‌شوند، اما در نسخه جاوا (Java Edition) می‌توان از یک دیسپنسر برای تجهیز زره روی یک ویلیجر استفاده کرد.

زیرزمین کلبه‌های اسکیمویی همیشه با یک ویلیجر در سلول چپ و یک ویلیجر زامبی (Zombie villager) در سلول راست ایجاد می‌شوند. در نسخه جاوا، ویلیجر و ویلیجر زامبی هر دو کشیش هستند، اما ویلیجر کشیش ممکن است به چرم‌کار تغییر شغل دهد، زیرا زیرزمین با یک دیگ ایجاد می‌شود که از پایه معجون‌سازی به ویلیجر نزدیک‌تر است. در نسخه بدراک، در عوض آن‌ها شغل‌های تصادفی دارند.

درمان (Curing)

با اعمال اثر ضعف (Weakness) بر روی یک ویلیجر زامبی و سپس دادن یک سیب طلایی به او، فرآیند درمان آغاز می‌شود. پس از پنج دقیقه، او به یک ویلیجر تبدیل می‌شود و به مدت ۱۰ ثانیه پس از درمان، ذرات بنفش اثر حالت تهوع از او ساطع می‌شود.ویلیجر شغل قبلی خود را حفظ می‌کند، اگر قبل از تبدیل شدن به ویلیجر زامبی شغلی داشته است. اگر شاغل باشد، یک ویلیجر درمان شده تخفیف‌هایی را برای بیشتر معاملات خود ارائه می‌دهد.

در نسخه بدراک، اگر ویلیجر زامبی توسط بازیکن اسپاون شده باشد، به طور تصادفی یک شغل را انتخاب می‌کند. ویلیجر می‌تواند یک نیتویت (Nitwit) نیز باشد، اما وقتی درمان می‌شود به یک ویلیجر عادی بدون شغل تبدیل می‌شود.

در نسخه جاوا، درمان یک ویلیجر زامبی که سوار بر مرغ است، منجر به تبدیل شدن به ویلیجری می‌شود که همچنان سوار بر مرغ است. در نهایت، ویلیجر بزرگ شده و شغل پیدا می‌کند در حالی که هنوز روی مرغ قرار دارد.

دراپ‌ها

یک ویلیجر، چه بزرگسال و چه کودک، هنگام کشته شدن هیچ آیتم یا تجربه‌ای (Experience/XP) رها نمی‌کند، مگر زرهی که فقط در مورد بزرگسالان از طریق دیسپنسرها داده شده باشد.

هنگام معامله موفقیت‌آمیز (trading)، یک ویلیجر ۳ تا ۶ واحد تجربه رها می‌کند؛ هنگام معامله موفقیت‌آمیز، در حالی که ویلیجر متمایل به تولید مثل (breeding) باشد، ۸ تا ۱۱ واحد تجربه رها می‌شود.

درمان یک ویلیجر زامبی (Zombie Villager) که زره و آیتم دارد، باعث می‌شود آن‌ها را به صورت آیتم رها کند.

  • قهرمان ویلیج (Hero of the Village): در نسخه جاوا، یک ویلیجر می‌تواند آیتم‌های مختلفی را بسته به شغل (profession) خود، با پرتاب یک هدیه به سمت بازیکنی در نزدیکی که اثر قهرمان ویلیج را دارد، رها کند. هدیه به صورت تصادفی از لیستی از آیتم‌ها برای شغل آن ویلیجر انتخاب می‌شود و یک دوره خنک‌کننده تصادفی قبل از اینکه ویلیجر بتواند هدیه دیگری پرتاب کند وجود دارد.

رفتار ویلیجرها

الگوهای حرکت و معاشرت (Socializing)

ویلیجرهای نیتویت (Nitwit) و بدون شغل در طول روز خانه‌های خود را ترک کرده و شروع به کاوش در روستا می‌کنند. به طور کلی، آن‌ها در طول روز در داخل روستا پرسه می‌زنند. ممکن است وارد خانه شوند یا بیرون بمانند و به صورت دوره‌ای صداهای زمزمه‌ای تولید کنند.

گاهی اوقات، دو ویلیجر ممکن است توقف کرده و به یکدیگر نگاه کنند، رفتاری که معاشرت نامیده می‌شود و در طی آن به مدت 4 تا 5 ثانیه به یک ویلیجر دیگر خیره می‌شوند. آن‌ها به طور مداوم به بازیکن نزدیک خیره می‌شوند، مگر اینکه ویلیجر در حال تلاش برای ورود به خانه در شب، جمع‌آوری غذا از مزرعه، کار کردن یا فرار از یک زامبی یا ایلیجر (Illager) باشد. ویلیجرهای کودک ممکن است روی تخت‌ها بپرند و مانند بچه پیگلین‌ها و بچه هاگلین‌ها با یکدیگر بازی کنند.

در نسخه بدراک، ویلیجرهای کودک برای خیره شدن به بازیکنان توقف نمی‌کنند و بنابراین به حرکت خود ادامه می‌دهند انگار که بازیکن آنجا نیست. یک ویلیجر سعی می‌کند در یک ویلیج بزرگ از تخت خود زیاد دور نشود، مگر اینکه بلاک محل کار (Job site block) یا نزدیکترین مکان شایعه‌پراکنی (زنگوله) دور باشد.

ویلیجرها اگر به یک روستا بپیوندند، تختی را برای خود انتخاب کنند، یا بلاک محل کار/شغل (profession) بدست آورند، ذرات سبز از خود ساطع می‌کنند.

ویلیجرها در شب یا هنگام باران به داخل خانه می‌روند و درها را پشت سر خود می‌بندند. آن‌ها در شب سعی در خوابیدن دارند، اما اگر نتوانند تختی را برای خود انتخاب کنند، تا صبح در داخل خانه نزدیک یک تخت می‌مانند. صبح، به بیرون رفته و رفتار عادی خود را از سر می‌گیرند. با این حال، برخی از ویلیجرها، مانند نیتویت‌ها، دیرتر از دیگران بیرون می‌مانند، مگر اینکه توسط یک ایلیجر یا زامبی دنبال شوند.

مهاجرت

اگر یک ویلیجر خود را خارج از مرز روستا بیابد، یا یک ویلیجر بدون روستا مرز روستایی را در فاصله 32 بلاک تشخیص دهد، به سرعت به داخل مرز بازمی‌گردد. یک ویلیجر که بیش از 32 بلاک از مرز روستایش دور شود، حدود 6 ثانیه طول می‌کشد تا روستا را فراموش کند. ویلیجر، چه در روستا باشد و چه نباشد، هرگز ناپدید نمی‌شود (despawns).

مسیریابی

ویلیجرها، مانند بیشتر ماب‌های دیگر، می‌توانند مسیرهایی را در اطراف موانع پیدا کنند، از سقوط از صخره‌هایی با ارتفاع بیشتر از 3 بلاک خودداری کنند و از برخی بلاک‌هایی که باعث آسیب می‌شوند دوری کنند. با این حال، در موقعیت‌های شلوغ، یک ویلیجر می‌تواند دیگری را از صخره به پایین یا به سمت خطر هل دهد.

ویلیجرها می‌توانند تمام درهای چوبی را باز کرده و مسیرهایی را به سمت بلاک‌های مورد علاقه در پشت درها پیدا کنند. با این حال، آن‌ها نمی‌توانند هیچ ترپدوری، فنس گیتی یا درهای آهنی را باز کنند. ویلیجرها می‌توانند از نردبان‌ها بالا بروند، اما آن‌ها را به عنوان مسیر نمی‌شناسند و عمداً از آن‌ها استفاده نمی‌کنند (فقط در نسخه جاوا). هرگونه بالا رفتن از نردبان به نظر می‌رسد اثر جانبی هل داده شدن آن‌ها به داخل بلاک توسط یک ماب دیگر (معمولاً توسط سایر ویلیجرها) باشد.

مورد حمله قرار گرفتن

ویلیجرها از زامبی‌ها (Zombies)، ویلیجرهای زامبی (Zombie villager)، هاسک‌ها (Husks)، دراوندها (Drowned)، زامبی‌فاید پیگلین‌ها (Zombified piglins) (فقط در نسخه بدراک)، زوگلین‌ها (Zoglins)، ویندیکیتورها (Vindicators)، پیلجرها (Pillagers) (حتی اگر کمان پولادی آن‌ها شکسته باشد)، روجرها (Ravagers) و وکس‌ها (Vexes) در فاصله 8 بلاک، و ایووکرها (Evokers) و ایلوژنرها (Illusioners) در فاصله 12 بلاک فرار می‌کنند.

مانند سایر ماب‌های غیرتهاجمی، ویلیجرها هنگام حمله به سرعت دور می‌شوند. ویلیجرها از اسکلتون‌ها (و انواع آن‌ها)، عنکبوت‌ها، یا عنکبوت‌های غار فرار نمی‌کنند، زیرا این ماب‌های متخاصم نسبت به ویلیجرها غیرتهاجمی هستند مگر اینکه تحریک شوند.

مسیر ترجیحی

این ویژگی مختص نسخه بدراک است. هنگام مسیریابی، ویلیجرها ترجیح می‌دهند روی بلاک‌هایی با هزینه مسیر کم بمانند، مانند مسیرهای خاکی، سنگفرش، آجر و تخته چوب. آن‌ها با تلاش برای به حداقل رساندن هزینه مسیر تمام بلاک‌هایی که روی آن راه می‌روند، این کار را انجام می‌دهند. آن‌ها همچنین از پریدن اجتناب می‌کنند، زیرا هزینه مسیر بالایی دارد، اما نوزادان به اندازه بزرگسالان از آن اجتناب نمی‌کنند.

بلاک‌های محل کار (Job site blocks)

ویلیجرهای بدون شغل (به جز کودکان و نیتویت‌ها) در بلاک‌های محل کار —که به آن‌ها ایستگاه‌های کاری (Workstations) نیز گفته می‌شود— به دنبال شغل هستند و ویلیجرهای شاغل از بلاک‌های محل کار برای تازه‌سازی معاملات خود استفاده می‌کنند. ویلیجرهایی که اولین معامله خود را انجام داده‌اند، باید یک بلاک محل کار را که با شغل آن‌ها مطابقت دارد انتخاب کنند، در حالی که ویلیجرهای بدون معامله ممکن است شغل خود را برای مطابقت با یک بلاک محل کار تغییر دهند.

در نسخه جاوا، ویلیجرهای بدون شغل به دنبال نزدیکترین بلاک محل کار ادعا نشده در شعاع 48 بلاکی خود می‌گردند. وقتی بلاک مناسبی پیدا کنند، شروع به مسیریابی به سمت آن کرده و ادعای موقتی آن را مطرح می‌کنند؛ این ادعا فقط زمانی که ویلیجر بیدار است رخ می‌دهد. اگر ویلیجر نتواند ظرف 60 ثانیه به بلاک برسد، ادعای موقتی لغو می‌شود، هرچند ممکن است بلافاصله دوباره تلاش کند. برای اینکه ویلیجر بلاک را به طور کامل ادعا کرده و شغل خود را تغییر دهد، باید در شعاع 2 بلاک از مرکز بلاک محل کار قرار بگیرد.

در نسخه بدراک، تمام ویلیجرهای یک روستا در شعاع 16 بلاک و ارتفاع 4 بلاک به دنبال محل‌های کار ادعا نشده می‌گردند و بلاک‌های پیدا شده به یک لیست مشترک برای کل روستا اضافه می‌شوند. یک ویلیجر بدون شغل که تخت دارد، اولین بلاک محل کار موجود در آن لیست را بلافاصله ادعا می‌کند، حتی اگر دور باشد یا دسترسی به آن دشوار باشد؛ این ادعا حتی می‌تواند در زمان خواب ویلیجر رخ دهد. پس از ادعا، ویلیجر و بلاک هر دو ذرات سبز نشان می‌دهند و بلاک از لیست روستا حذف می‌شود.

شایعه‌پراکنی (Gossiping)

دو ویلیجر درحال شایعه‌پراکنی

ویلیجرها می‌توانند خاطرات مربوط به بازیکنان را به صورت شایعه‌پراکنی (Gossip) ذخیره کنند. این شایعات هر زمان که آن‌ها با یکدیگر صحبت می‌کنند به سایر ویلیجرها منتقل می‌شوند. هر شایعه یکی از پنج نوع است و یک مقدار و یک هدف را ذخیره می‌کند. شایعات در نتیجه اقدامات مختلف بازیکن ایجاد شده و ارزششان افزایش می‌یابد. هدف، بازیکنی است که باعث شایعه شده است. مقادیر شایعات با هم شهرت بازیکن را در بین ویلیجرها تعیین می‌کنند، که بر قیمت‌های معامله و خصومت آیرون گولم‌های (Iron Golem) ایجاد شده طبیعی تأثیر می‌گذارد.

برداشتن آیتم‌ها

هر ویلیجر هشت جایگاه موجودی (Inventory) پنهان دارد که در ابتدا هنگام اسپاون شدن ویلیجر خالی هستند. یک ویلیجر می‌تواند جایگاه‌های موجودی خود را با آیتم‌هایی که برمی‌دارد پر کند.

در نسخه بدراک، یک ویلیجر عمداً به دنبال آیتم‌ها برای برداشتن نمی‌گردد، اما هر نان، هویج، سیب‌زمینی، گندم، دانه گندم، چغندر، دانه چغندر، دانه گل مشعل، غلاف پیچر، و پودر استخوان را در دسترس خود جمع‌آوری می‌کند. در نسخه جاوا، یک ویلیجر این آیتم‌ها را در فاصله 4 بلاک جستجو می‌کند. آیتم‌های ذکر شده تنها آیتم‌هایی هستند که ویلیجرها می‌توانند بردارند، اگرچه دستور /item replace می‌تواند هر آیتم دلخواهی را در موجودی ویلیجر قرار دهد. پودر استخوان فقط می‌تواند توسط یک ویلیجر کشاورز برداشته شود.

در نسخه بدراک، فقط کشاورزان می‌توانند دانه‌ها و گندم را بردارند.اگر یک بازیکن و یک ویلیجر همزمان در محدوده برداشت یک آیتم قرار داشته باشند، بازیکن همیشه ابتدا آن را برمی‌دارد. اگر چندین ویلیجر در کنار یک آیتم قرار داشته باشند، همان یک ویلیجر آیتم را هر بار برمی‌دارد. این رفتار از اشتراک‌گذاری موثر غذا (و در نتیجه تولید مثل) توسط ویلیجرها در یک فضای کوچک جلوگیری می‌کند.

هنگامی که ویلیجر کشته می‌شود یا به ویلیجر زامبی تبدیل می‌شود، هر آیتم موجود در موجودی او از بین می‌رود، حتی زمانی که /gamerule keepInventory روی true تنظیم شده باشد.

اگر /gamerule mobGriefing روی false تنظیم شده باشد، ویلیجرها نمی‌توانند آیتم‌ها را بردارند و ویلیجرهای کشاورز نمی‌توانند محصولات را بکارند یا برداشت کنند.

مانند سایر ماب‌ها، ویلیجرها چهار جایگاه برای زره (armor) پوشیده شده دارند که جدا از جایگاه‌های موجودی آن‌ها است. یک دیسپنسر مجاور می‌تواند زره، الایترا، سر ماب‌ها یا کدوهای کنده کاری شده را به یک ویلیجر بپوشاند (فقط در نسخه جاوا)، اما زره نمایش داده نمی‌شود (به جز کدوهای کنده کاری شده و سر ماب‌ها).

اگر یک ویلیجر به ویلیجر زامبی تبدیل شود، زره‌ای که پوشیده بود رها می‌شود، اگرچه ممکن است بتواند آن را بردارد و دوباره بپوشد. یک ویلیجر با Thorns 3 آسیب بیشتری به زامبی‌هایی که به او حمله کرده‌اند وارد می‌کند تا آسیبی که خود ویلیجر می‌بیند.

اشتراک‌گذاری غذا

ویلیجرها برای تسهیل تولید مثل، غذا را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. در نسخه جاوا، آن‌ها انواع خاصی از غذاها را جمع‌آوری کرده و مقدار اضافی (بیشتر از 24 عدد) را با ویلیجرهایی که غذای کمی دارند (کمتر از 4 عدد) به اشتراک می‌گذارند؛ گندم قوانین اشتراک‌گذاری کمی متفاوت دارد. در نسخه بدراک، اشتراک‌گذاری زمانی اتفاق می‌افتد که یک ویلیجر مقدار کافی غذا در یک پشته داشته باشد و ویلیجر دیگری را ببیند که غذای کافی ندارد، با مقادیر “کافی” و “ناکافی” بسته به نوع غذا و شغل (کشاورز یا غیرکشاورز) متفاوت است. فرآیند اشتراک‌گذاری معمولاً شامل پیدا کردن اولین پشته غذای واجد شرایط و پرتاب نصف آن به سمت ویلیجر هدف است.

احضار آیرون گولم

همه چیز‌ درباره ویلیجر در ماینکرفت

در نسخه جاوا، ویلیجرها می‌توانند یک آیرون گولم احضار کنند تا از خود در برابر ماب‌های متخاصم محافظت کنند. این کار به 3 ویلیجر وحشت‌زده یا 5 ویلیجر در حال شایعه‌پراکنی نیاز دارد. اگر آن‌ها در فاصله 16 بلاک از موقعیت خود به مدت 30 ثانیه آیرون گلمی پیدا نکنند، آیرون گولم دیگری احضار می‌شود.در نسخه بدراک، ویلیجرها می‌توانند یک آیرون گولم احضار کنند اگر بیش از 10 ویلیجر در ازای هر گولم موجود وجود داشته باشد، روستا حداقل 20 تخت داشته باشد و 75٪ از این ویلیجرها در روز گذشته کار کرده باشند.

خیره شدن

ویلیجرها به هر بازیکنی که به آن‌ها خیره می‌شود یا نزدیک آن‌ها می‌رود، خیره می‌شوند. این موضوع برای برخی ماب‌ها، به خصوص گربه‌ها نیز صدق می‌کند. یک ویلیجر ابتدا سر خود را به سمت بازیکن می‌چرخاند، سپس بدن را. ویلیجرها می‌توانند به خیره شدن به بازیکن ادامه دهند، مگر اینکه یک رید اتفاق بیفتد یا یک زامبی بیاید و آن‌ها را دنبال کند.

تولید مثل ویلیجرها

ویلیجر درحال تولیدمثل

ویلیجرهای بزرگسال بسته به زمان روز تولید مثل می‌کنند و برای اسپاون ویلیجرهای کودک باید تمایل داشته باشند. ویلیجرهای کودک به تخت‌هایی نیاز دارند که حداقل دو بلاک خالی بالای سرشان باشد. بلاک‌های محل کار برای تولید مثل ویلیجرها ضروری نیستند.تولید مثل به تعداد تخت‌های معتبر بستگی دارد. اگر یک ویلیجر “متمایل” (willing) باشد (به بخش “تمایل” در پایین مراجعه کنید)، ویلیجرها تا زمانی که تخت‌های ادعا نشده در محدوده روستا وجود داشته باشد، تولید مثل می‌کنند. تمام ویلیجرهای کودک در ابتدا بدون شغل هستند.

در نسخه جاوا، دو ویلیجر نزدیک به یکدیگر به صورت دوره‌ای وارد حالت جفت‌گیری می‌شوند اگر هر دو غذای کافی داشته باشند و در دوره خنک‌کننده نباشند. تولید مثل ناموفق است (با نمایش ذرات ویلیجر عصبانی) اگر هیچ تخت ادعا نشده‌ای در شعاع 48 بلاکی از طریق مسیریابی قابل دسترسی نباشد. ظاهر کودک به طور تصادفی توسط نوع بایوم والدین یا توسط بایومی که در آن تولید مثل رخ داده است تعیین می‌شود.

در نسخه بدراک، به صورت دوره‌ای سرشماری انجام می‌شود تا جمعیت فعلی روستا مشخص شود. تمام ویلیجرهای درون مرز افقی روستا به عنوان بخشی از جمعیت شمارش می‌شوند تا مشخص شود آیا ادامه جفت‌گیری ویلیجرها مجاز است یا خیر. با این حال، هر ویلیجری که درون مرز افقی و مرز کروی روستا قرار دارد، سعی می‌کند وارد حالت جفت‌گیری شود تا زمانی که حداقل یک ویلیجر در محدوده وجود داشته باشد. اگر دو ویلیجر همزمان وارد حالت جفت‌گیری شوند در حالی که به یکدیگر نزدیک هستند، تولید مثل کرده و یک کودک تولید می‌کنند. ظاهر کودک در نسخه بدراک توسط بایومی که در آن تولید مثل رخ می‌دهد تعیین می‌شود.

تمایل

ویلیجرها برای تولید مثل باید تمایل داشته باشند. تمایل توسط مقدار آیتم‌های غذایی که یک ویلیجر دارد تعیین می‌شود. متمایل شدن باعث مصرف ذخیره غذای ویلیجر می‌شود؛ بنابراین، پس از جفت‌گیری، ویلیجرها به مدت ۵ دقیقه از تمایل خارج می‌شوند و در این زمان باید ذخیره کافی از آیتم‌های غذایی را برای دوباره تولید مثل جمع‌آوری کنند.ویلیجرها باید تعداد کافی تخت در محدوده روستا برای اسپاون ویلیجرهای کودک داشته باشند. ویلیجر باید بتواند از موقعیت فعلی خود به تخت مسیر پیدا کند.

ویلیجر کودک

ویلیجر کودک در ماینکرفت

ویلیجرهای کودک به سرعت در اطراف می‌دوند و به میل خود وارد خانه‌ها می‌شوند و خارج می‌شوند. آن‌ها گاهی اوقات دویدن را متوقف می‌کنند تا به ویلیجرهای دیگر، بازیکن (فقط در نسخه جاوا)، یا یک آیرون گولم خیره شوند. اگر آیرون گولم یک گل شقایق را نگه داشته باشد، کودک ممکن است با احتیاط گل را از دست‌های آن بگیرد. ویلیجرهای کودک تمایل دارند در اطراف روستا گروه تشکیل داده و یکدیگر را تعقیب کنند، گویی در حال بازی دنبال‌بازی هستند. آن‌ها همچنین روی تخت‌ها می‌پرند.

ایلیجرها (به جز ویندیکیتورهای “Johnny” در نسخه بدراک) ویلیجرهای کودک را تا رسیدن به بزرگسالی نادیده می‌گیرند.ویلیجرهای کودک در نسخه جاوا به بازیکنانی که اثر قهرمان روستا (Hero of the Village) را دارند، گل شقایق یا دانه گندم هدیه می‌دهند.

ویلیجرهای کودک در نسخه بدراک و Minecraft Education سر کمی بزرگتری نسبت به نسخه جاوا دارند؛ این مورد در سایر ماب‌های کودک در بازی نیز دیده می‌شود. ویلیجرهای کودک در نسخه جاوا مانند ویلیجرهای معمولی کوچک به نظر می‌رسند.ویلیجرهای کودک می‌توانند از شکاف‌های ۱×۱ بلاک عبور کنند.

یک ویلیجر کودک ۲۰ دقیقه پس از تولد بزرگسال می‌شود، حتی وقتی در قایق یا واگن معدن باشد. ویلیجرهای کودک بدون AI بزرگ نمی‌شوند.

برنامه روزانه ویلیجرها

برنامه روزانه ویلیجر ها در ماینکرفت

ویلیجرها بر اساس سن و وضعیت شغلی خود برنامه‌های مشخصی دارند که اهداف و رفتار آن‌ها را در طول روز تعیین می‌کند، هرچند رفتارهای با اولویت بالاتر مانند فرار یا معامله می‌توانند این برنامه‌ها را قطع کنند. برنامه‌های روزانه شامل فعالیت‌های مختلفی برای ویلیجرهای شاغل، بدون شغل، نیتویت‌ها (Nitwit) و کودکان است.

  • کار کردن:
    • ویلیجرهای شاغل بیشتر روز خود را کنار بلاک‌های محل کار (Job site block) یا ایستگاه‌های کاری (Workstation) می‌گذرانند و گاهی برای جمع‌آوری لوازم فاصله می‌گیرند. برخی شغل‌ها مانند کشاورز (Farmer) (برداشت و کاشت محصولات) و کتابدار (Librarian) (فقط در نسخه بدراک، بررسی قفسه‌های کتاب) اهداف کاری خاصی دارند.
    • کار کردن دو بار در روز معاملات قفل شده را تازه می‌کند، حتی بدون تخت. ویلیجرهای شاغل در طول برنامه کاری خود تولید مثل نمی‌کنند، اما ویلیجرهای بدون شغل و نیتویت‌ها می‌توانند. ویلیجرهای چرم‌کار (Leatherworker) می‌توانند در هر دیگی کار کنند.
  • پرسه زدن:
    • همه ویلیجرها گاهی پرسه می‌زنند، اما ویلیجرهای بدون شغل و نیتویت‌ها بیشتر روز را به پرسه زدن اختصاص می‌دهند. آن‌ها به صورت تصادفی حرکت می‌کنند و در صورت تشخیص بلاک محل کار قابل ادعا، شغل جدیدی بدست آورده و برنامه جدیدی را دنبال می‌کنند. ویلیجرها هنگام پرسه زدن برای ادعای بلاک محل کار تلاش می‌کنند و در صورت عدم موفقیت ذرات عصبانی نشان می‌دهند؛ اگر موفق نشوند و در سطح تازه‌کار باشند، ممکن است شغل خود را از دست بدهند.
  • جمع شدن دورهم:
    • اواخر روز، ویلیجرهای بزرگسال در محل ملاقات (معمولاً اطراف زنگوله) جمع می‌شوند. آن‌ها با یکدیگر معاشرت کرده، به یکدیگر نگاه کرده و صداهای زمزمه‌ای تولید می‌کنند. در این زمان ممکن است غذا را به اشتراک گذاشته یا در صورت تمایل تولید مثل کنند. اگر ویلیجری به اندازه کافی نزدیک نباشد که زنگوله را تشخیص دهد، به صورت تصادفی به دنبال آن پرسه می‌زند.
  • بازی کردن:
    • ویلیجرهای کودک به صورت تصادفی در روستا پرسه می‌زنند و یکدیگر را تعقیب می‌کنند، گویی در حال بازی دنبال‌بازی هستند. در نسخه جاوا، آن‌ها گاهی روی تخت‌ها می‌پرند یا به آیرون گولم‌ها (Iron Golem) خیره می‌شوند و اگر آیرون گولم گل شقایق پیشنهاد دهد آن را می‌پذیرند.
  • بازگشت به خانه:
    • تمام ویلیجرها کمی قبل از غروب آفتاب به سمت خانه‌های خود (تخت‌هایی که ادعا کرده‌اند) حرکت می‌کنند. آن‌ها تا زمانی که نزدیک تخت‌های خود برسند پرسه می‌زنند و سپس بلاک کنار تخت را هدف قرار می‌دهند؛ سر تخت باید قابل دسترسی باشد. پس از رسیدن به تخت، دیگر قبل از خواب از در عبور نمی‌کنند. ویلیجری که تختی ندارد تا صبح در داخل خانه منتظر می‌ماند یا به دنبال تخت ادعا نشده می‌گردد.
  • خوابیدن:
    • ویلیجرها هنگام غروب آفتاب به تخت‌های خود می‌روند و تا صبح در آنجا می‌مانند. آن‌ها در صورت پرتاب غذا به سمتشان (فقط در نسخه جاوا – Java Edition)، هل داده شدن از تخت، تخریب تخت، استفاده بازیکن از تخت، مورد حمله قرار گرفتن یا به صدا درآمدن زنگوله، زودتر از خواب بیدار می‌شوند و در صورت امکان پس از وقفه دوباره به تخت برمی‌گردند. پریدن روی تختی که ویلیجر در آن خوابیده است باعث بیدار شدن او نمی‌شود.
    • در نسخه جاوا، می‌توان ویلیجر را روی تخت هل داد و حتی از تخت پایین انداخت، که معمولاً پس از چند ثانیه خیره شدن به بازیکن، دوباره به خواب بازمی‌گردد. در نسخه جاوا، هیت‌باکس ویلیجر هنگام خواب کوچک می‌شود و اگر انویل (Anvil) روی آن بیفتد، آسیب می‌بیند و بیدار می‌شود.
    • اما در نسخه بدراک، افتادن انویل روی ویلیجر خوابیده باعث آسیب می‌شود اما او را بیدار نمی‌کند و انویل روی تخت می‌ماند. ویلیجری که تخت ندارد به دنبال تخت برای ادعا می‌گردد. ویلیجرها می‌توانند در ابعاد دیگر مانند ندر یا اند بخوابند، بدون اینکه تخت منفجر شود، به شرطی که زمان در دنیای اصلی (Overworld) درست باشد. آن‌ها با چشم باز می‌خوابند و گاهی بدن خود را می‌چرخانند تا سرشان روی بالش تخت قرار گیرد.
  • درمان خود:
    • یک ویلیجر پس از ارتقاء سطح در شغل خود، برای مدت کوتاهی اثر بازسازی (Regeneration) دریافت می‌کند که با ذرات صورتی مشخص می‌شود. در نسخه بدراک، ویلیجرها پس از خواب موفقیت‌آمیز، هنگام بیدار شدن در سپیده‌دم (اگر آسیب دیده باشند) به طور خودکار سلامتی خود را بازیابی می‌کنند.

شغل ویلیجرها

تمام شغل ویلیجرها در ماینکرفت

ویلیجرها، به جز نیتویت‌ها (Nitwit)، می‌توانند با ادعای یک بلاک محل کار (Job site block) یا ایستگاه کاری (Workstation) شغلی را بدست آورند که با لباسشان و عنوان در رابط معامله (trading) مشخص می‌شود. آن‌ها بر اساس برنامه خود به محل کارشان می‌روند؛ برخی شغل‌ها مانند کشاورز و کتابدار (در نسخه بدراک) فعالیت‌های خاصی در محل کار انجام می‌دهند. ویلیجرهای بدون شغل یا نیتویت بزرگسال به جای کار پرسه می‌زنند.

بلاک محل کار تنها در صورتی قابل ادعا است که ادعا نشده باشد و در محدوده روستایی با حداقل یک تخت باشد. اگر بلاک محل کار ادعا شده‌ای برداشته شود، صاحب آن شغلش را از دست می‌دهد مگر اینکه قبلاً با بازیکن معامله کرده باشد؛ در این صورت شغل خود را حفظ کرده و به دنبال بلاک محل کار مشابه دیگری می‌گردد. بنابراین، پس از اولین معامله، شغل ویلیجر برای همیشه ثابت می‌شود. نیتویت‌ها و ویلیجرهای کودک نمی‌توانند شغل خود را تغییر دهند.

نحوه بدست آوردن شغل در نسخه جاوا (جستجوی فعال برای بلاک ادعا نشده) و نسخه بدراک (ادعای فوری اولین بلاک در لیست مشترک برای ویلیجرهای تخت‌دار) متفاوت است؛ ویلیجرهای تازه اسپاون شده در جاوا بدون شغل هستند، اما در بدراک شغل تصادفی دارند که قابل تغییر است. ویلیجرهای تازه‌کار که معامله نکرده‌اند ممکن است شغل خود را از دست بدهند. در مجموع 13 شغل مختلف برای ویلیجرها وجود دارد که هر کدام به بلاک محل کار خاصی نیاز دارند.

نیتویت (Nitwit)

نیتویت‌ها ویلیجرهایی با روپوش سبز هستند که نمی‌توانند شغل خود را تغییر دهند، معامله کنند، یا اطراف زنگوله‌ها جمع شوند، اما قادر به تولید مثل هستند. آن‌ها به دلیل عدم معامله، نشان سطح شغلی ندارند. در نسخه جاوا، آن‌ها به اقدامات بازیکن واکنش نشان می‌دهند و فقط می‌توانند با تولد یا درمان ویلیجرهای زامبی طبیعی بدست آیند و شغلشان قابل تغییر نیست؛ تنها راه یافتن نیتویت کودک در حالت بقا، درمان ویلیجر زامبی کودک است. در نسخه بدراک، هر ویلیجر کودک 10٪ شانس دارد که در بزرگسالی نیتویت شود و برنامه خواب متفاوتی دارند که شامل پرسه زدن دیرهنگام در شب و بیدار شدن دیرهنگام در صبح است.

ظاهر

همه چیز‌ درباره ویلیجر در ماینکرفت

ظاهر ویلیجرها و ویلیجرهای زامبی بر اساس سه عامل تعیین می‌شود: نوع پوست بر اساس بایومی که در آن اسپاون شده‌اند، لباس بر اساس شغل، و نشان روی کمربند بر اساس یکی از پنج سطح معامله (تازه‌کار، کارآموز، سفرکرده، متخصص، کارشناس) که با معامله ارتقا می‌یابد و از جنس سنگ، آهن، طلا، زمرد، و الماس است. پوست بایوم هنگام اسپاون یا تولید مثل (با احتمال وراثت در جاوا) تعیین می‌شود و لباس شغل و نشان با بدست آوردن شغل و انجام معامله تغییر می‌کنند. در مجموع 15 نوع لباس (برای 13 شغل و 2 وضعیت غیرشغلی) وجود دارد. ویلیجرها همچنین بر اساس بایومی که در آن اسپاون می‌شوند، معاملات متفاوتی دارند.

معامله با ویلیجرها

سیستم معامله (Trading) به بازیکنان اجازه می‌دهد با ویلیجرها با استفاده از امرالد آیتم‌ها را خرید و فروش کنند. فقط ویلیجرهای بزرگسال با شغل می‌توانند معامله کنند؛ نیتویت‌ها (Nitwit)، ویلیجرهای بدون شغل و ویلیجرهای کودک قادر به معامله نیستند. با تعامل با ویلیجر شاغل، رابط معامله باز می‌شود و پیشنهادات بر اساس شغل و سطح (level) ویلیجر نمایش داده می‌شوند. این سیستم امکان دستیابی به آیتم‌های کمیاب مانند کتاب‌های اینچنت، ابزار و زره‌های اینچنت شده را فراهم می‌کند. هر معامله موفقیت‌آمیز به ویلیجر تجربه (XP) داده، سطح شغلی او را افزایش می‌دهد و معاملات جدیدی را باز می‌کند؛ ویلیجرها هنگام ارتقاء سطح اثر بازسازی کوتاه و ذرات سبز دریافت می‌کنند.

ویلیجرها برای هر آیتم معامله‌ای موجودی محدودی دارند که پس از اتمام، معامله قفل می‌شود و با کار کردن در بلاک محل کار تا دو بار در روز بازسازی (restock) می‌شود. قیمت آیتم‌ها با تغییر تقاضا (تعداد دفعات معامله) نوسان می‌کند.

ویلیجرهای کتابدار (Librarian) به خصوص برای فروش کتاب‌های اینچنت شده ارزشمند هستند؛ شانس یافتن کتاب در سطوح مختلف شغلی در نسخه بدراک و نسخه جاوا متفاوت است و قیمت آن‌ها بین 5 تا 64 زمرد متغیر است که به سطح افسون و گنج بودن آن بستگی دارد. کتاب‌ها می‌توانند بیشتر افسون‌ها را داشته باشند.

قیمت معاملات تحت تأثیر رفتار بازیکن است؛ در نسخه بدراک، “محبوبیت” کلی بازیکن در روستا و در نسخه جاوا، “شهرت” بازیکن نزد آن ویلیجر خاص (بر اساس شایعه) بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد. وضعیت قهرمان روستا (Hero of the Village) در هر دو نسخه تخفیف‌هایی را ارائه می‌دهد و در نسخه جاوا ویلیجرها (بسته به شغل، نیتویت‌ها و بدون شغل دانه گندم) به بازیکن هدیه می‌دهند.

ماب‌های مشابه

ویلیجرهای زامبی شده

همه چیز‌ درباره ویلیجر در ماینکرفت

ویلیجرها می‌توانند با کشته شدن توسط زامبی‌ها، هاسک‌ها یا دراوندها به ویلیجر زامبی تبدیل شوند، با شانسی که به سختی بازی بستگی دارد (0٪ در آسان، 50٪ در معمولی و 100٪ در سخت). ویلیجرهای زامبی همچنین به طور طبیعی با شانس کم (۵٪) در اورورلد اسپاون می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در روستاهای متروکه و ایگلوها یافت؛ آن‌ها در نسخه جاوا از اسپاونر هیولای زامبی اسپاون نمی‌شوند.

وندرینگ تریدر

همه چیز‌ درباره ویلیجر در ماینکرفت

وندرینگ تریدرها ماب‌های غیرتهاجمی هستند که به صورت تصادفی نزدیک بازیکن (در هر دو نسخه) یا دوره‌ای در محل تجمع روستاها (در نسخه بدراک) اسپاون می‌شوند و همیشه دو لاما همراه خود دارند. بازیکنان می‌توانند با استفاده از زمرد از آن‌ها آیتم بخرند بدون نیاز به باز کردن معاملات قبلی، اما نمی‌توانند به آن‌ها آیتت ببفروشند؛ معاملات آن‌ها قفل باقی می‌مانند و نمی‌توانند از بلاک‌های محل کار (job site block) استفاده کنند.

بازرگانان سرگردان توسط ماب‌های متخاصم خاصی مانند زامبی‌ها، ایلیجرها (Illager)، روجرها (در نسخه جاوا) و وکس‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند و در صورت کشته شدن توسط زامبی می‌میرند. آن‌ها در شب یا هنگام دیدن ماب‌های متخاصم معجون نامرئی شدن (Potion of Invisibility) می‌نوشند و صبح شیر می‌نوشند تا اثر آن را از بین ببرند؛ آن‌ها پس از 40 دقیقه (حتی با نام‌تگ، در واگن معدن یا قایق) همراه با لاما‌هایشان ناپدید می‌شوند.

NPC

همه چیز‌ درباره ویلیجر در ماینکرفت

NPCها ماب‌های غیرتهاجمی مشابه ویلیجرها هستند اما هوش مصنوعی ندارند و بیشتر به عنوان شخصیت‌های ثابت با رابط قابل تنظیم برای نام، کادر گفتگو، دستورات و ظاهر (حدود ۶۰ ظاهر مختلف) عمل می‌کنند. NPCها در حالت بقا (survival) قابل آسیب‌رسانی نیستند، اما در حالت خلاق (creative) با ضربه دست فوراً ناپدید می‌شوند و همچنین با سقوط در خلا (void) می‌میرند.

نتیجه‌گیری

ویلیجرها نقش بسیار پررنگی در دنیای ماینکرفت ایفا می‌کنند. از فراهم کردن امکان معامله و دستیابی به آیتم‌های حیاتی گرفته تا افزودن حس زندگی و پویایی به روستاها. درک عمیق نحوه عملکرد آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا استراتژی‌های موثرتری برای بقا و پیشرفت در بازی داشته باشید. با توجه به به‌روزرسانی‌های مداوم ماینکرفت، رفتار و ویژگی‌های ویلیجرها نیز ممکن است در آینده دستخوش تغییراتی شوند، اما اصول کلی که در این راهنما به آن‌ها اشاره شد، اساس تعامل با این ماب‌های دوست‌داشتنی را تشکیل می‌دهند.

امیدواریم این راهنمای جامع و کامل اطلاعات ارزشمندی را در مورد ویلیجرها در اختیار شما قرار داده باشد. اگر سوال یا نظری دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید!

منبع: Minecraft.Wiki

نظرات

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

به ما بپیوندید...

کلیک کنید