انتظارها به پایان رسید! سرانجام بروزرسانی نسخه 1.8 ادان (Add-on) محبوب Actions & Stuff بازی ماینکرفت منتشر شد. این آپدیت بزرگ که با محوریت «ویبرانت ویژوالز» (Vibrant Visuals) ارائه شده، آمده است تا دنیای ماینکرفت شما را متحول کرده و آن را زندهتر از همیشه به نمایش بگذارد. اگر به دنبال ارتقای گرافیکی چشمگیر و تجربهای سینماییتر در دنیای مکعبی خود هستید، این بروزرسانی دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز دارید.
فهرست مطلب
تغییرات نسخه 1.8 ادان Actions & Stuff
بزرگترین و هیجانانگیزترین ویژگی این آپدیت، افزودن پشتیبانی کامل از سیستم Vibrant Visuals است. این یک جهش گرافیکی بزرگ محسوب میشود که جزئیات بصری بازی را به سطح جدیدی میرساند. تیم سازنده زمان زیادی را صرف کرده تا اطمینان حاصل کند که این ادان به بهترین شکل با این سیستم نورپردازی و رندرینگ جدید سازگار است.
ویژگیهای کلیدی این بخش عبارتند از:
- اتمسفرهای منحصر به فرد: هر بایوم (biome) اکنون دارای اتمسفر و حال و هوای خاص خود است.
- آسمانهای سفارشی: آسمانهای (Skyboxes) کاملاً سفارشی برای طلوع، ظهر، غروب و نیمهشب طراحی شدهاند که به غوطهوری شما در بازی کمک میکنند.
- بافتهای PBR: برای تمام بلاکها، موجودات (entities)، آیتمها و ذرات، بافتهای PBR ویژهای طراحی شده است.
- آب استایلیزه: آب در بازی ظاهری بسیار زیباتر و پویاتر پیدا کرده است.
بافت های PBR چه هستند؟
برای اینکه ادان Actions & Stuff با سیستم نورپردازی جدید Vibrant Visuals هماهنگ شود، سازندگان مجبور به ایجاد بافتهای PBR برای تقریباً همهچیز در بازی شدند. PBR مخفف (Physically Based Rendering) یا «رندرینگ مبتنی بر فیزیک» است. این تکنیک باعث میشود که مواد و سطوح در بازی به نور، واقعیتر واکنش نشان دهند.
بافتهای PBR بر اساس چهار مقدار اصلی کار میکنند:
- فلزی بودن (Metalness): این مقدار تعیین میکند که یک سطح چقدر شبیه به فلز عمل کند و نور را بازتاب دهد.
- زبری (Roughness): این پارامتر میزان صافی یا زبری سطح را کنترل میکند. سطوح با زبری کم (مانند یخ یا فلز صیقلی) بازتابهای واضح و براقی دارند، در حالی که سطوح با زبری زیاد (مانند خاک یا سنگ) نور را پخش کرده و مات به نظر میرسند.
- انتشار نور (Emission): این ویژگی به بلاکها اجازه میدهد تا در شرایط نوری کم یا تاریکی مطلق، از خود نور ساطع کنند و بدرخشند.
- پراکندگی زیرسطحی (Subsurface): یک ویژگی بسیار جالب که به نور اجازه میدهد تا حدی از اجسام عبور کند، در داخل آنها پخش شود و سپس بازتاب یابد. این افکت ظاهری بسیار نرمتر و «پفکیتر» به موادی مانند برگها یا برف میدهد.
علاوه بر این، از «نقشههای نرمال» (Normal Maps) برای افزودن جزئیات اضافی مانند برجستگیها و فرورفتگیها به بافتها استفاده شده است، بدون اینکه نیازی به افزایش تعداد چندضلعیها (Geometry) باشد. این کار باعث میشود بلاکها بسیار پرجزئیاتتر به نظر برسند.
اتمسفر سفارشی بایومها و آب استایلیزه
در آپدیت 1.8، هر بایوم به دقت تنظیم شده تا حس و حال منحصر به فرد خود را داشته باشد. رنگ آسمان، شدت نور خورشید، غلظت مه و درجهبندی رنگها همگی برای ایجاد یک تجربه بصری متفاوت در هر منطقه تغییر کردهاند.
آب نیز دستخوش تغییرات بزرگی شده است. با پشتیبانی از Vibrant Visuals، آب اکنون بسیار تازهتر و پویاتر به نظر میرسد. افکتهای موج سفارشی به آن اضافه شده تا حس حرکت بیشتری نسبت به آب ثابت در گرافیک فانتزی داشته باشد. همچنین انکسار نور در زیر آب (Caustics) نیز دارای انیمیشن سفارشی متناسب با سبک Actions & Stuff است.
سه نسخه مختلف برای تجربه های متفاوت
مهم است بدانید که این ویژگیهای گرافیکی جدید در سه سطح مختلف (Subpack) ارائه میشوند تا بازیکنان بر اساس قدرت سیستم خود، بهترین گزینه را انتخاب کنند:
- تجربه کامل (Full Experience – 64x): این نسخه شامل تمام ویژگیهای جدید است. بافتهای PBR سفارشی برای بلاکها، موجودات، آیتمها و ذرات، به همراه اتمسفر بایوم سفارشی و آب استایلیزه.
- تجربه وانیلی (Vanilla Experience – 32x): در این نسخه، بافتهای PBR سفارشی فقط برای آیتمهای سهبعدی خاص خود ادان اعمال میشوند. سایر بخشهای بازی از بافتهای PBR وانیلی (پیشفرض ماینکرفت) استفاده خواهند کرد. اتمسفر بایومها و آب نیز وانیلی خواهند بود.
- تجربه سفارشی (Custom Experience – 16x): در این نسخه، همهچیز از بافتهای PBR وانیلی ماینکرفت استفاده میکند. (مناسب برای سیستمهای ضعیفتر).
سایر تغییرات و رفع اشکالات
این بروزرسانی فقط به گرافیک خلاصه نمیشود. چندین افزودنی، تغییر و رفع اشکال مهم نیز در نسخه 1.8 گنجانده شده است.
موارد اضافه شده (Additions)
- افکتهای صوتی به کمپفایرهای تزئینی (Campfire props) اضافه شده است.
- یک افکت صوتی جدید هنگام اسپاون (spawn) شدن بازیکن در جهان پخش خواهد شد.
تغییرات (Changes)
- پوشش آتش (Fire overlay) که هنگام سوختن روی صفحه ظاهر میشد، به حالت کلاسیک قبل از نسخه 1.5 بازگردانده شد، زیرا نسخه سفارشی قبلی با Vibrant Visuals تداخل ایجاد میکرد.
- بافت ماب (mob) مگما کیوب (Magma Cube) بازطراحی شده است.
- بافت چندین ذره (Particle) وانیلی مانند دود معجونها، قلبهای ویلیجرها و شعلههای مشعل و کوره برای ظاهری تمیزتر تغییر کرده است.
- غلظت مه (Fog) در حالتهای گرافیکی ساده و فانتزی (Fancy/Simple Graphics) کمتر شده تا با تنظیمات Vibrant Visuals هماهنگ باشد.
رفع اشکالات (Bug Fixes)
بخش مهمی از این آپدیت به رفع باگهای آزاردهنده اختصاص داشته است:
- رفع مشکلات مربوط به بافتها در موجودات مختلف (مانند قرمز شدن سگها یا بیچشم شدن گوسفندان) هنگام ورود به جهانی که Vibrant Visuals در آن غیرفعال است.
- اصلاح مشکلات نگاشت UV در بلاکهای مشعل، فانوس و دانههای کاکائو.
- رفع باگ انیمیشن راه رفتن در حالت اول شخص هنگامی که بازیکن نقشه در دست دارد.
- اضافه شدن هندسه (Geometry) مناسب برای کلاهخود مسی پیگلینها تا دیگر داخل سر آنها فرو نرود.
- رفع مشکل Z-fighting (لرزش بافتها) در نیزه (Trident) در نسخه 64x.
- اصلاح انیمیشن پرتاب که پس از دوبار پرتاب کردن یک آیتم (item) به درستی پخش نمیشد.
دنیایی زندهتر در ماینکرفت
بروزرسانی 1.8 ادان Actions & Stuff یک گام بزرگ رو به جلو برای ارتقای تجربه بصری ماینکرفت است. با پشتیبانی کامل از Vibrant Visuals، افزودن بافتهای PBR دقیق و رفع مجموعهای از باگهای آزاردهنده، این آپدیت دنیای ماینکرفت شما را واقعیتر، پویاتر و زیباتر از همیشه میکند. اگر از طرفداران این ادان هستید، هماکنون میتوانید این نسخه جدید را تجربه کنید و از دیدن دنیای خود با جزئیات خیرهکننده لذت ببرید.


روی پوکو ام ۵اس میکشه ؟
تجربه ی خاصی ندارم ولی فکر میکنم بشه
چرا وقتی نصبش کردم بی هایپر پک ندارن که مثل ویبرانت ویژوال شه من واقعا ناراضی ام
چرا وقتی نصبش کردم بی هایپر پک ندارن که مثل ویبرانت ویژوال شه من واقعا ناراضی ام لطفا رسیدگی کنید
شما توی کانالتون گذاشتین کار نکرد
باید آخرین نسخه رو داشته باشید.
دروغگو