نقد رابط کاربری جدید ماینکرفت بدراک: مدرن یا ناامیدکننده؟

بازی ماینکرفت همیشه در حال تکامل بوده است. این تکامل فقط به اضافه شدن بلاک‌های جدید، ماب‌ها (Mob) یا بایوم‌ها (Biome) خلاصه نمی‌شود، بلکه شامل به‌روزرسانی‌های مداوم در تجربه کاربری، به خصوص در ماینکرفت بدراک ادیشن (Minecraft Bedrock Edition) است. استودیو موجانگ (Mojang) در چند سال اخیر تلاش کرده تا با تغییراتی در رابط کاربری (UI)، بازی را مدرن‌تر و یکپارچه‌تر در تمام پلتفرم‌ها کند. اما آیا همه این تغییرات مثبت بوده‌اند؟

حقیقتی که بسیاری از بازیکنان قدیمی و حتی جدید با آن مواجه شده‌اند، این است که برخی از این تغییرات جدید در رابط کاربری، نه‌تنها تجربه بازی را بهتر نکرده‌اند، بلکه در مواردی باعث سردرگمی و ناامیدی نیز شده‌اند. این مقاله به نقد و بررسی سه مورد از بحث‌برانگیزترین تغییرات اخیر در رابط کاربری نسخه بدراک می‌پردازد.

توجه: این مطلب دیدگاه شخصی و نقد بر اساس تجربه کاربری است و ممکن است نظر همه بازیکنان یکسان نباشد.

ماینکرفت بدراک و فشار برای مدرن‌سازی

نسخه بدراک ماینکرفت، بر خلاف نسخه جاوا، روی پلتفرم‌های بسیار متنوعی از جمله کنسول‌ها، موبایل‌ها و ویندوز 10/11 اجرا می‌شود. این گستردگی، موجانگ را مجبور می‌کند تا رابط کاربری‌ای طراحی کند که هم با کنترلر، هم با لمس و هم با ماوس و کیبورد به خوبی کار کند. در سال‌های اخیر، شاهد تغییرات مثبتی مانند بهبود صفحه رختکن (Dressing Room) بوده‌ایم. اما به نظر می‌رسد در برخی از اپدیت‌های (Update) اخیر، تمرکز از روی کاربردی بودن به سمت تجاری‌سازی تغییر مسیر داده است.

در ادامه به سه مشکلی می‌پردازیم که به وضوح نشان می‌دهند چگونه تصمیمات طراحی کوچک می‌توانند تأثیر بزرگی بر تجربه روزمره بازیکنان بگذارند.

1. منوی توقف (Pause Menu)

رابط کاربری جدید منوی توقف

یکی از آزاردهنده‌ترین تغییرات اخیر، طراحی جدید منوی توقف (Pause Menu) است. این منو زمانی ظاهر می‌شود که در حین بازی، دکمه “Escape” یا “Pause” را فشار می‌دهید.

در گذشته، این منو دکمه‌های واضح و بزرگی برای ادامه بازی (Resume)، تنظیمات (Settings) و ذخیره و خروج (Save and Quit) داشت. این چیدمان منطقی و کاربردی بود. بازیکنان به طور غریزی می‌دانستند که دکمه تنظیمات، که یکی از پرکاربردترین دکمه‌ها در این منو است، کجاست.

اما در آپدیت جدید، همه‌چیز عوض شده است. حالا با باز کردن منوی توقف، با سه دکمه بزرگ مواجه می‌شویم:

  • ادامه بازی (Resume)
  • مرور افزونه‌ها (Browse Add-ons)
  • ذخیره و خروج (Save and Quit)

مشکل کجاست؟ دکمه تنظیمات که قبلاً جایگاه مشخص و بزرگی داشت، حالا به یک دکمه بسیار کوچک در زیر دکمه ذخیره و خروج تبدیل شده است. جای دکمه بزرگ تنظیمات را، دکمه مرور افزونه‌ها گرفته است که مستقیماً شما را به مارکت‌پلیس (Marketplace) بازی هدایت می‌کند.

این یک طراحی ضعیف و فریبنده است. بازیکنانی که به چیدمان قبلی عادت کرده‌اند، به طور ناخودآگاه روی دکمه‌ای کلیک می‌کنند که قبلاً آن‌ها را به تنظیمات می‌برد، اما حالا وارد فروشگاه بازی می‌شوند. این حس طعمه کلیک یا کلیک‌بیت (Clickbait) را به بازیکن القا می‌کند و به وضوح نشان می‌دهد که اولویت طراحان، هدایت بازیکن به سمت محتوای پولی بوده، نه فراهم کردن دسترسی آسان به تنظیمات اصلی بازی.

2. صفحه ساخت دنیای جدید

صفحه ساخت دنیای جدید به یک بیلبورد تبلیغاتی تبدیل شده است

مشکل تهاجمی بودن مارکت‌پلیس، مدت‌ها قبل از تغییر منوی توقف، در صفحه ساخت دنیای جدید (Create New World) خود را نشان داده بود. این صفحه باید نقطه‌ی شروع خلاقیت شما در ماینکرفت باشد؛ جایی که نام دنیای خود را انتخاب می‌کنید، حالت بازی (Survival یا Creative) را تعیین می‌کنید و تنظیمات اولیه را انجام می‌دهید.

اما متأسفانه، موجانگ این صفحه را نیز به یک ویترین تبلیغاتی تبدیل کرده است. هنگامی که روی “Create New” کلیک می‌کنید، به جای تمرکز بر ساخت یک دنیای وانیلا (Vanilla) و استاندارد، بخش عمده‌ای از صفحه با موارد زیر پر شده است:

  • تبلیغات بزرگ برای افزونه‌های (Add-ons) مارکت‌پلیس.
  • پیشنهادات ویژه و بسته‌های محتوایی پولی.
  • یک دکمه بزرگ برای “Marketplace Pass”.

دکمه واقعی «ساخت دنیای جدید» (Create New World) که شما برای آن به این صفحه آمده‌اید، به گوشه بالا و سمت راست صفحه رانده شده است. اگرچه این دکمه هنوز به رنگ سبز روشن است، اما در مقایسه با تبلیغات پر زرق و برق مارکت‌پلیس، کاملاً در حاشیه قرار گرفته است.

این طراحی، به خصوص برای بازیکنان جدید، بسیار گیج‌کننده است. آن‌ها ممکن است تصور کنند که برای شروع بازی حتماً باید چیزی بخرند یا از محتوای پیشنهادی استفاده کنند. این یک استفاده نادرست از فضای صفحه است که تجربه اصلی و هسته بازی، یعنی ساخت دنیای شخصی‌سازی‌شده خودتان، را فدای ریزتراکنش‌ها (Microtransactional content) می‌کند.

3. منوی تنظیمات (Settings)

منوی تنظیمات: فاصله اضافی الکی!

اما مشکلات طراحی فقط به تبلیغات مارکت‌پلیس ختم نمی‌شود. حتی اگر موفق شوید دکمه کوچک تنظیمات را پیدا کنید و وارد آن شوید، با مشکل دیگری در چیدمان مواجه خواهید شد.

در طراحی جدید منوی تنظیمات، تب‌های (Tabs) سمت چپ صفحه (مانند Video, Audio, Controls) با فاصله بسیار زیادی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. این فضای خالی عظیم بین هر تب، هیچ هدف کاربردی‌ای ندارد و فقط بازیکن را مجبور می‌کند تا برای پیدا کردن گزینه‌ای که می‌خواهد، بیشتر از قبل اسکرول کند.

در طراحی‌های قبلی، این تب‌ها به هم نزدیک‌تر و فشرده‌تر بودند، که باعث می‌شد بازیکن بتواند با یک نگاه سریع، تمام دسته‌بندی‌ها را ببیند و به بخش مورد نظر خود برود. اما حالا، برای رفتن از تنظیمات “General” به “Accessibility”، ممکن است نیاز به اسکرول کردن داشته باشید، در حالی که قبلاً هر دو در یک صفحه دیده می‌شدند.

این یک اصل ساده در طراحی تجربه کاربری (UX) را نقض می‌کند: کاهش تلاش کاربر. طراحی جدید، بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای، تلاش لازم برای ناوبری در منوها را افزایش داده است. این تغییر، بیشتر شبیه یک تغییر ظاهری برای خالی نبودن عریضه است تا یک بهبود واقعی و فکرشده.

جمع‌بندی

ماینکرفت بدراک ادیشن بدون شک یک دستاورد فنی قابل توجه است که میلیون‌ها بازیکن را در پلتفرم‌های مختلف گرد هم می‌آورد. اما تغییرات اخیر در رابط کاربری، زنگ خطری را به صدا درآورده است.

تغییرات مورد بحث – از کوچک کردن دکمه حیاتی تنظیمات به نفع افزونه‌ها گرفته تا تبدیل صفحه ساخت دنیا به یک بیلبورد تبلیغاتی – همگی نشان‌دهنده یک تغییر اولویت نگران‌کننده هستند. به نظر می‌رسد موجانگ، یا شاید شرکت مادر (مایکروسافت)، بیش از آنکه نگران راحتی و تجربه روان بازیکنان باشد، نگران افزایش فروش در مارکت‌پلیس است.

این تغییرات شاید کوچک به نظر برسند، اما وقتی بازیکنی صدها ساعت را در یک بازی سپری می‌کند، این اصطکاک‌ها کوچک در طراحی، به مرور زمان تبدیل به ناامیدی‌های بزرگ می‌شوند. امید است که موجانگ به بازخورد جامعه بازیکنان گوش دهد و تعادل را به رابط کاربری ماینکرفت بدراک بازگرداند؛ تعادلی که در آن، تجربه بازیکن بر تبلیغات تجاری اولویت داشته باشد.

منبع: Sportkeeda.com

مطالب مرتبط

دیگر مطالب مرتبط ما را بخوانید

فیلم و سریال

اخبار فیلم و سریال را با ما دنبال کنید

نظرات

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

مشاهده مطلب

برای مشاهده مطلب، لطفاً روی دکمه زیر کلیک کنید. با نمایش تنها یک تبلیغ، به نگهداری و ادامه فعالیت مگارنو کمک می‌کنید.

با موفقیت انجام شد

برای مشاهده مطلب، لطفاً روی دکمه زیر کلیک کنید. با نمایش تنها یک تبلیغ، به نگهداری و ادامه فعالیت مگارنو کمک می‌کنید.

به ما بپیوندید...

کلیک کنید