جهان همیشه در حال تغییر ماینکرفت در آستانه یک بهروزرسانی هیجانانگیز دیگر قرار دارد. دراپ جدیدی با عنوان جذاب “Chase the Skies” (چِیس دِ اسکایز) قرار است در ژوئن ۲۰۲۵ (خرداد – تیر 1404) منتشر شود و بازیکنان را به ماجراجوییهای تازهای در آسمان و فراتر از آن دعوت کند. اگرچه هنوز تا انتشار رسمی آن زمان باقی است، اما به لطف نسخههای آزمایشی، بتاها و پیشنمایشها در ماینکرفت بدراک ادیشن (Bedrock Edition) و اسنپشاتها در ماینکرفت جاوا ادیشن (Java Edition)، نگاهی به محتویات این دراپ جذاب داشتهایم.
این آپدیت که پیشتر با نامهای غیررسمی همچون “Summer Drop 2025” (دراپ تابستان ۲۰۲۵)، “Drop 2 2025” و “Game Drop 2 – 2025” نیز شناخته میشد، قرار است تغییرات قابل توجهی را در بخشهای مختلف بازی، از بلاکهای (blocks) جدید و آیتمها (items) گرفته تا مابهای (mobs) شگفتانگیز و بهبودهای گرافیکی، به ارمغان بیاورد. در این مطلب، به بررسی کامل تمام جزئیاتی که تاکنون از دراپ “Chase the Skies” میدانیم، خواهیم پرداخت.
فهرست مطلب
تاریخ انتشار دراپ Chase the Skies
همانطور که اشاره شد، تاریخ انتشار رسمی “Chase the Skies” برای ژوئن ۲۰۲۵ (خرداد – تیر 1404) برنامهریزی شده است و محتوای این دراپ در نسخههای زیر قابل دسترس خواهد بود:
- جاوا ادیشن: 1.21.6
- بدراک ادیشن: 1.21.90
این دراپ پس از آپدیتهای “Tricky Trials” (تریکی ترایلز) و “Spring to Life” (اسپرینگ تو لایف) عرضه خواهد شد و انتظار میرود تجربهای نوین را برای بازیکنان رقم بزند.
دراپ Chase the Skies ماینکرفت چیست؟
بیایید نگاهی دقیقتر به ویژگیهای جدیدی که با این دراپ به دنیای ماینکرفت اضافه میشوند، بیندازیم:
بلاک جدید: دراید گست (Dried Ghast Block)
یکی از اولین چیزهایی که در دراپ Chase the Skies با آن روبرو خواهید شد، یک بلاک جدید و منحصر به فرد به نام “Dried Ghast” یا “دراید گست” است.
- نحوه تولید طبیعی: این بلاک به طور طبیعی در فسیلهای ندر (Nether) که در بایوم (biome) سول سند ولی (Soul Sand Valleys) هستند، یافت میشود.
- روشهای دیگر به دست آوردن: میتوان آن را از طریق معامله با پیگلینها نیز به دست آورد.
- ساخت (Crafting): برای ساخت این بلاک، به یک بلاک سول سند و ۸ عدد اشک گست (Ghast Tears) نیاز دارید.
- ویژگی خاص: جذابترین ویژگی این بلاک، واکنش آن به آب است. هنگامی که “دراید گست” در آب قرار میگیرد، ظاهر ماب درون آن بسته به مدت زمانی که هیدراته شده، ۳ بار تغییر میکند و حالت چهرهاش عوض میشود. این ویژگی میتواند به مکانیکهای جدید و جالبی در بازی منجر شود.
آیتمهای جدید: پرواز و موسیقی در انتظار شما
دراپ “Chase the Skies” چندین آیتم جدید و کاربردی را معرفی میکند:
- افسار/مهار (Harness): این آیتم جدید به شما اجازه میدهد تا بر پشت “هپی گست” (Happy Ghasts) سوار شده و با آنها پرواز کنید!
- افسارها در ۱۶ رنگ مختلف، بر اساس رنگ پشم (Wool) استفاده شده در ساختشان، عرضه میشوند. این تنوع رنگی به بازیکنان اجازه میدهد تا ظاهر سواری خود را شخصیسازی کنند.
- تخم اسپاون هپی گست (Happy Ghast Spawn Egg): همانطور که از نامش پیداست، این تخم برای اسپاون کردن یک “هپی گست” در حالت کریتیو (Creative) یا توسط ادمینهای سرور استفاده میشود.
- دیسک موسیقی “اشکها” (Music Disc “Tears”): یک دیسک موسیقی جدید به نام “Tears” به بازی اضافه میشود.
- این دیسک زمانی توسط گستها دراپ میشود که توسط یک گلوله آتشین (Fireball) که بازیکن آن را منحرف کرده و به خود گست زده است، کشته شوند. این عمل با اچیومنت “Return To Sender” (بازگشت به فرستنده) همزمان است و چالشی جذاب برای به دست آوردن این دیسک موسیقی خواهد بود.
آیتمهای تغییر یافته: بهبودها و کاربردهای جدید
علاوه بر آیتمهای جدید، برخی آیتمهای موجود نیز دستخوش تغییرات مهمی شدهاند:
- طناب/لید (Lead):
- دستور ساخت جدید: اکنون با ۵ عدد نخ (String) ساخته میشود. اسلایمبال (Slimeball) از دستور ساخت آن حذف شده و یک نخ اضافی جایگزین آن شده است.
- قابلیت جدید: اکنون میتوان موجودیتها (Entities) را با طناب به موجودیتهای دیگر متصل کرد! این ویژگی پتانسیل زیادی برای خلاقیت و ساخت سیستمهای جالب دارد.
- نحوه جدا کردن: میتوان طناب را با استفاده از قیچی (Shears) از موجودیتها جدا کرد، حتی اگر قیچی در یک دیسپنسر (Dispenser) باشد.
- افزایش فاصله پاره شدن: فاصله لازم برای پاره شدن طناب به ۱۲ بلاک افزایش یافته است.
- چرم (Leather) و تغییرات زین (Saddle):
- چرم در لوتها: چرم (Leather) اکنون در چستهای مانستر روم (Monster Room)، انشنت سیتی (Ancient City)، دزرت تمپل (Desert Temple)، جانگل تمپل (Jungle Temple) و استرانگهولد (Stronghold Altar) به تعداد ۱ تا ۵ عدد یافت میشود و جایگزین زین (Saddle) در این لوتها شده است.
- ساخت زین: زینها اکنون قابل ساخت هستند! برای ساخت یک زین به ۳ عدد چرم و ۱ شمش آهن (Iron Ingot) نیاز دارید. این تغییر بزرگی است که به دست آوردن زین را بسیار آسانتر میکند.
- جدا کردن زین: میتوان زین را از روی مابهایی که آن را پوشیدهاند با استفاده از قیچی جدا کرد.
- استثنائات جدا کردن زین: این روش برای جدا کردن زین از روی روجر (Ravagers) یا مابهایی که سوارکار دارند، کار نمیکند.
- عدم تجهیز با دیسپنسر: زینها دیگر با استفاده از دیسپنسر قابل تجهیز نیستند.
- قیچی (Shears):
- کاربردهای جدید: اکنون میتواند زینها، زره اسب (Horse Armor)، افسارها (Harnesses) و فرشها (Carpets) را از روی مابها جدا کند. همچنین برای جدا کردن طنابها (Leads) نیز کاربرد دارد.
- محدودیت در حالت نشسته: اگر بازیکن در حالت نشسته (Sneaking/Crouching) باشد، نمیتواند این آیتمها را جدا کند.
- محدودیت دیسپنسر: دیسپنسرهای حاوی قیچی نمیتوانند زینها، زره اسب، افسارها و فرشهای تجهیز شده روی مابها را جدا کنند.
- هویج (Carrot):
- کاربردهای جدید: اکنون میتوان از هویج برای رام کردن، التیام دادن و تسریع رشد اسبها، الاغها و قاطرها استفاده کرد. این تغییر، هویج را به یک آیتم بسیار مفیدتر برای پرورش این حیوانات تبدیل میکند.
- اسپلش پوشن (Splash Potion):
- مدت زمان متغیر: مدت زمان تاثیر اسپلش پوشنها اکنون بر اساس فاصله از نقطه برخورد متفاوت خواهد بود. اگر یک اسپلش پوشن مستقیماً به یک موجودیت برخورد کند، آن موجودیت مدت زمان و قدرت کامل افکت را دریافت میکند. اما اگر موجودیت از نقطه برخورد دورتر باشد، مدت زمان و قدرت افکت به صورت خطی کاهش مییابد. این تغییر نیازمند دقت بیشتر در استفاده از اسپلش پوشن است.
ماب جدید: هپی گست (Happy Ghast)
ستاره دراپ “Chase the Skies” بدون شک ماب جدیدی به نام “هپی گست” است:
- موجودی قابل سوار شدن: این موجود عظیمالجثه و دوستداشتنی قابل سوار شدن است و میتواند تا چهار بازیکن را همزمان حمل کند!
- نیاز به افسار: برای سوار شدن بر آن به آیتم افسار (Harness) نیاز دارید.
- رفتار: هنگامی که سوارش نیستید، به بازیکنانی که گلوله برفی (Snowballs) در دست دارند نزدیک میشود.
- بچه گست (Ghastling): نسخه بچه این ماب، “گستلینگ” نام دارد.
- نحوه اسپاون: پس از اینکه یک بلاک “دراید گست” (Dried Ghast Block) در آب هیدراته شود، یک “گستلینگ” اسپاون میشود.
- رشد: میتوان با دادن گلوله برفی به آنها، رشدشان را تسریع کرد.
پرواز با “هپی گست” بر فراز دنیای ماینکرفت، تجربهای کاملاً جدید و هیجانانگیز خواهد بود.
ماب تغییر یافته: گست (Ghast)
ماب کلاسیک و گاهی آزاردهنده “گست” نیز در این دراپ تغییراتی داشته است:
- تکسچر بهبود یافته: وضوح تکسچر (Texture) گست دو برابر شده تا با “هپی گستهای” جدید مطابقت داشته باشد و ظاهری بهتر پیدا کند.
- دراپ دیسک موسیقی: همانطور که قبلاً ذکر شد، اکنون هنگام کشته شدن توسط گلوله آتشین منحرف شده توسط بازیکن، دیسک موسیقی “اشکها” را دراپ میکند.
رابط کاربری گرافیکی (GUI) جدید:
یک عنصر جدید و بسیار کاربردی به رابط کاربری بازی اضافه میشود:
- نوار مکانیاب بازیکن (Player Locator Bar): این نوار جدید در HUD بازیکن ظاهر میشود و جهت سایر بازیکنان حاضر در جهان را نمایش میدهد.
- هنگامی که آزمایش نوار مکانیاب بازیکن فعال باشد و چندین بازیکن در یک جهان حضور داشته باشند، این نوار برای هر بازیکن ظاهر شده و جایگزین نوار تجربه (Experience Bar) میشود. البته عدد سطح بازیکن (Player Level) همچنان مانند قبل در بالای نوار مکانیاب قابل مشاهده خواهد بود.
- نوار مکانیاب، نشانگرهای رنگی را زمانی نمایش میدهد که دوربین در زاویه ۱۲۰ درجهای به سمت بازیکن دیگری باشد. اگر بازیکن دیگری ۳۰ درجه بالاتر یا پایینتر از دید دوربین (صفحه نمایش) باشد، یک فلش رو به بالا یا پایین نمایش داده میشود.
- محدودیتها و تنظیمات:
- بازیکنان در حالت تماشاگر (Spectator Mode) در نوار مکانیاب قابل مشاهده نیستند.
- یک بازیکن میتواند با انجام کارهای زیر، نشانگر خود را از روی نوار مکانیاب دیگران پنهان کند: نشستن (Sneaking)، پوشیدن سر یک ماب یا کدو تنبل (Carved Pumpkin)، تحت تاثیر افکت نامرئی شدن (Invisibility) بودن.
- ویژگیها و موجودیتهای تحت تاثیر آن را میتوان با دستور /waypoint در جاوا ادیشن تغییر داد (همچنین میتوان آن را از طریق دستور /attribute به سایر مابها اضافه کرد).
- این ویژگی به خصوص در بازیهای چندنفره و سرورها برای پیدا کردن یکدیگر بسیار مفید خواهد بود.
تغییرات گرافیکی جدید:
“Chase the Skies” بهبودهای بصری قابل توجهی را نیز به همراه دارد:
- جلوههای بصری (Vibrant Visuals) [فقط بدراک ادیشن]: این یک تنظیم گرافیکی پیشفرض جدید است که بالاتر از تنظیمات “ساده” (Simple) و “فانتزی” (Fancy) قرار میگیرد.
- این تنظیم گرافیکی تنها از منوی “ویرایش جهان” (Edit World) قابل تغییر است.
- ویژگیهایی مانند سایههای دقیق پیکسلی (Pixel-Perfect Shadows)، نورپردازی بهتر، بازتاب نور در آب (Water Caustics) و بسیاری ویژگیهای گرافیکی دیگر را اضافه میکند.
- برنامهریزی شده است که در تاریخی دیرتر برای جاوا ادیشن نیز منتشر شود.
- مه محیطی (Environmental Fog) [فقط جاوا ادیشن]: یک مه سفید رنگ بصری است که شدت آن در چانکهایی (Chunks) که از بازیکن دور هستند، افزایش مییابد.
- این مه جایگزین مه موجود مبتنی بر فاصله رندر (Render Distance) که فقط مرزهای چانکها را میپوشاند، نمیشود.
- در هنگام باران و طوفانهای تندری شدیدتر میشود و به اتمسفر بازی عمق بیشتری میبخشد.
- تغییرات ابرها (Clouds): بافت توزیع ابرها تغییر کرده است و اکنون شکافهای بیشتری بین ابرها وجود دارد.
- یک چهره کریپر (Creeper) ساخته شده از ابرها در بخش خاصی از بافت ابرها پنهان شده است! (یک ایستر اگ جالب)
- فاصله رندر ابرها افزایش یافته است.
گزینههای جدید در تنظیمات:
چندین گزینه جدید به منوی تنظیمات اضافه شدهاند تا بازیکنان کنترل بیشتری بر تجربه خود داشته باشند:
- فاصله ابرها (Cloud Distance) [فقط جاوا ادیشن]: یک گزینه جدید در تنظیمات ویدیو که فاصله قابل رندر شدن ابرها را تغییر میدهد.
- فرکانس موسیقی (Music Frequency) [فقط جاوا ادیشن]: یک گزینه جدید در تنظیمات موسیقی و صدا که طول سکوت بین قطعات موسیقی پسزمینه را تغییر میدهد. میتوان آن را روی “پیشفرض” (Default)، “مکرر” (Frequent) یا “پیوسته” (Constant) تنظیم کرد.
- نمایش اعلان موسیقی (Show Music Toast) [فقط جاوا ادیشن]: یک اعلان پاپآپ را هر زمان که یک قطعه موسیقی پسزمینه شروع به پخش میکند، فعال میکند. این اعلان آهنگی که شروع به پخش کرده و همچنین آهنگساز آن را نشان میدهد. این اعلان برای چند ثانیه در بالا سمت چپ صفحه ظاهر میشود و سپس ناپدید میشود، اما هنگام حضور در صفحه توقف (Pause Screen) همیشه قابل مشاهده است. میتوان آن را روی “روشن” (On) یا “خاموش” (Off) تنظیم کرد.
موسیقی جدید: سمفونی آسمانها
دراپ “Chase the Skies” با چندین قطعه موسیقی جدید و دلنشین از آهنگساز با استعداد، Amos Roddy، همراه خواهد بود که به غنای اتمسفر بازی میافزایند:
- “Lilypad” (نیلوفر آبی): در بایومهای (Frozen Peaks) و (Groves) پخش میشود.
- “Below and Above” (پایین و بالا): در بایومهای (Cherry Groves) پخش میشود.
- “O’s Piano” (پیانوی اُ): در غارهای سرسبز (Lush Caves) پخش میشود.
- “Broken Clocks” (ساعتهای شکسته): در جنگلها (Forests) پخش میشود.
- “Fireflies” (کرمهای شبتاب): در صحراها (Deserts) پخش میشود.
- “Tears” (اشکها): هنگام قرار دادن دیسک موسیقی “اشکها” در جوکباکس (Jukebox) پخش میشود.
صداهای جدید: حس واقعگرایی
برای افزایش حس واقعگرایی و بازخورد در بازی، صداهای جدیدی اضافه شدهاند:
- صدایی برای زمانی که یک طناب (Lead) پاره میشود.
- صداهایی برای قیچی کردن زینها، زره اسب و فرشها از روی لاماها (Llamas).
اچیومنتهای جدید (Advancements) [جاوا ادیشن]:
دو اچیومنت جدید برای بازیکنان جاوا ادیشن جهت به چالش کشیدن و دستیابی به آنها اضافه شده است:
- “Heart Transplanter” (پیوند زننده قلب): یک (Creaking Heart) را با چینش صحیح بین دو بلاک چوب بلوط کمرنگ (Pale Oak Log) قرار دهید. “Stay Hydrated!” (هیدراته بمانید!): یک بلاک “دراید گست” (Dried Ghast Block) را در آب قرار دهید.
نتیجهگیری
دراپ “Chase the Skies” ماینکرفت، با انبوهی از محتوای جدید و بهبودهای هیجانانگیز، نویدبخش تجربهای تازه و دگرگونکننده برای بازیکنان است. از پرواز بر پشت هپی گستها و کشف بلاکهای جدید با مکانیکهای منحصر به فرد گرفته تا بهبودهای گرافیکی چشمنواز و موسیقی متن جدید، همگی دست به دست هم دادهاند تا بار دیگر جامعه ماینکرفت را به وجد آورند.
با نزدیک شدن به ژوئن ۲۰۲۵ (خرداد – تیر 1404)، اشتیاق برای کشف تمام رازها و امکاناتی که “Chase the Skies” به ارمغان خواهد آورد، بیشتر و بیشتر میشود. این بروزرسانی نه تنها محتوای جدیدی را اضافه میکند، بلکه با تغییرات هوشمندانه در آیتمها و مکانیکهای موجود، گیمپلی را عمیقتر و جذابتر از همیشه خواهد کرد. پس آماده شوید تا در تابستان آینده، به معنای واقعی کلمه، آسمانهای ماینکرفت را تسخیر کنید!
منبع: minecraft.net
عجب چیزایی