دنیای ماینکرفت پر از ماجراجویی، خلاقیت و البته خطر است. یکی از مکانیکهای کلیدی بازی، سیستم افکت های ماینکرفت است که به آن افکت ماب یا افکت وضعیت نیز گفته میشود. این افکتها شرایط موقتی هستند که میتوانند به شکل مثبت، منفی یا خنثی بر روی بازیکن یا دیگر موجودات بازی تأثیر بگذارند. درک این افکتها، نحوه عملکرد و آموزش استفاده یا مقابله با آنها، برای بقا و پیشرفت در ماینکرفت ضروری است.
این مطلب به شما کمک میکند تا با تمام افکت های موجود در بازی، از جمله افکت های جدید اضافه شده در بروزرسانیهای اخیر، آشنا شوید. ما به بررسی نحوه دریافت افکتها، رفتار آنها، لیست کامل و نکات کلیدی آنها خواهیم پرداخت.
فهرست مطلب
افکت های ماینکرفت چیست؟
به زبان ساده، افکت یک وضعیت یا شرایط خاص است که به طور موقت ویژگیهای یک موجودیت (شامل بازیکنان، مابها و…) را تغییر میدهد. این تغییرات میتوانند شامل افزایش سرعت حرکت، کاهش قدرت حمله، بازگرداندن سلامتی، ایجاد حالت تهوع یا حتی نامرئی شدن باشند.
چگونه افکتها اعمال میشوند؟
راههای مختلف برای دریافت یا اعمال افکتها در ماینکرفت وجود دارد:
- پوشنها (Potions): رایجترین راه برای به دست آوردن افکتهای مختلف، نوشیدن پوشن یا پرتاب اسپلش پوشن (Splash Potions) و لینگرینگ پوشن (Lingering Potions) است.
- غذاها: برخی آیتمهای غذایی خاص، مانند گلدن اپل (Golden Apple) یا پافرفیش (Pufferfish)، افکتهای مشخصی را به مصرفکننده میدهند. سوپ مشکوک (Suspicious Stew) نیز بسته به گلی که با آن ساخته شده، افکتهای متنوعی دارد.
- بیکنها (Beacons): سازههای قدرتمندی که در صورت فعال بودن، افکتهای مثبتی مانند اسپید (Speed) یا هیست (Haste) را در یک محدوده مشخص به بازیکنان ارائه میدهند.
- کاندوئیتها (Conduits): سازههایی که در زیر آب فعال میشوند و به بازیکنان افکت قدرت کاندوئیت (Conduit Power) میدهند که شامل تنفس زیر آب، دید بهتر و سرعت کندن سریعتر بلاکها در زیر آب است.
- مابها: برخی مابها میتوانند افکتهای مختلف را به شما اعمال کنند. برای مثال:
- شالکرها (Shulkers): افکت شناوری (Levitation).
- کیو اسپایدر (Cave Spiders): افکت پویزن (Poison).
- ویدر اسکلتونها (Wither Skeletons): افکت ویدر (Wither).
- پافرفیشها (Pufferfish): هنگام نزدیک شدن، افکت پویزن (Poison).
- دلفینها (Dolphins): افکت دلفین گرس (Dolphin’s Grace) هنگام شنا در نزدیکی آنها.
- واردن (Warden): افکت دارکنس (Darkness) با غرش صوتی خود.
- باگد (Bogged): تیرهای سمی پرتاب میکند.
- دستورات (Commands): با استفاده از دستور /effect در چت بازی، میتوانید هر افکتی را با قدرت و مدت زمان دلخواه به خود یا دیگر موجودیتها بدهید.
- اومنها (Omens): افکتهای خاصی مانند بد اومن (Bad Omen) که با کشتن کاپیتانهای پیلیجر به دست میآید و باعث شروع رید (Raid) هنگام ورود به روستا میشود، یا ترایل اومن (Trial Omen) که با نوشیدن بطری اومن (Ominous Bottle) به دست میآید و اسپاونرهای ترایل چمبرها (trial chambers) را به نسخه سختتر تبدیل میکند.
رفتار و ویژگیهای افکتها
- مدت زمان و قدرت: هر افکت دارای مدت زمان مشخصی است و بیشتر آنها سطوح مختلفی دارند که قدرت تأثیرگذاری آنها را تعیین میکند. سطح بالاتر معمولاً به معنای تأثیر قویتر است (مثلاً سرعت بیشتر، آسیب بالاتر، مقاومت بیشتر).
- ذرات (Particles): تا زمانی که یک افکت فعال است، ذرات مرتبط با آن افکت از موجودیت تحت تأثیر ساطع میشود. افکتهای بیکن و کاندوئیت ذرات نیمهشفاف دارند.
- نمایش در رابط کاربری (HUD):
- در نسخه جاوا: افکتهای فعال در گوشه بالا سمت راست صفحه نمایش داده میشوند. افکتهای مثبت معمولاً در ردیف بالا و افکتهای منفی و خنثی در ردیف پایین قرار میگیرند. با باز کردن اینونتوری (Inventory)، لیست کامل افکتها به همراه مدت زمان و سطح آنها قابل مشاهده است.
- در نسخه بدراک: افکتها در یک صفحه جداگانه نمایش داده میشوند که با فشردن کلید Z، دکمه مربوطه روی کنترلر یا لمس آیکون افکت باز میشود.
- انباشته شدن (Stacking): شما میتوانید چندین افکت متفاوت را به طور همزمان داشته باشید، حتی اگر متضاد باشند (مانند استرنگث (Strength) و ضعف (Weakness)). اما نمیتوانید یک افکت یکسان را چندین بار روی خود اعمال کنید. اگر افکتی را که از قبل دارید دوباره اعمال کنید:
- اگر سطح افکت جدید بالاتر باشد، جایگزین افکت قبلی میشود.
- اگر سطح افکت جدید برابر با افکت قبلی باشد، اما مدت زمان آن بیشتر باشد، مدت زمان افکت روی شما تمدید میشود.
- تفاوت جاوا و بدراک: در نسخه جاوا، اگر افکت قویتر با مدت زمان کمتر جایگزین افکت ضعیفتر با مدت زمان بیشتر شود، پس از پایان افکت قویتر، افکت ضعیفتر (اگر هنوز زمان داشته باشد) دوباره فعال میشود. در نسخه بدراک، افکت ضعیفتر به طور کامل حذف میشود.
- حذف افکتها:
- نوشیدن سطل شیر (Milk Bucket): تمام افکتها (مثبت، منفی و خنثی) را فوراً حذف میکند.
- مردن (Dying): با مرگ تمام افکتها از بین میروند.
- توتم آنداینگ (Totem of Undying): هنگام فعال شدن برای نجات از مرگ، تمام افکتها را پاک میکند.
- بطری عسل (Honey Bottle): فقط افکت پویزن (Poison) را حذف میکند.
- نوع آسیب: آسیبی که مستقیماً توسط افکتها (مانند Poison، Wither، Instant Damage) وارد میشود، از نوع آسیب جادویی (Magic Damage) است و به طور کامل آرمور (Armor) را نادیده میگیرد. با این حال، اینچنت پروتکشن (Protection) میتواند میزان این آسیب را کاهش دهد.
لیست کامل افکت های ماینکرفت
در ادامه، لیست کامل از تمام افکتهای موجود در ماینکرفت به همراه توضیحات آنها ارائه شده است. افکتها به سه دسته اصلی تقسیم میشوند: مثبت، منفی و خنثی.
افکتهای مثبت (Positive Effects)
این افکتها به بازیکن یا موجودیت کمک میکنند و مزایایی را ارائه میدهند. در نسخه جاوا، نام آنها معمولاً با رنگ آبی در توضیحات معجون نشان داده میشود.
اسپید (Speed)
- نام: اسپید، سرعت
- شناسه: speed
- توضیحات: سرعت راه رفتن را افزایش میدهد. سطوح بالاتر سرعت را بیشتر کرده و میدان دید (Field of View) بازیکن را نیز کمی افزایش میدهد.
هیست (Haste)
- نام: هیست، سرعت
- شناسه: haste
- توضیحات: سرعت کندن بلاکها (Mining Speed) و سرعت حمله (Attack Speed) را افزایش میدهد. سطوح بالاتر این سرعتها را بیشتر میکنند. (بسیار مفید برای ماینینگ سریع)
استرنگث (Strength)
- نام: استرنگث، قدرت
- شناسه: strength
- توضیحات: آسیب حملات نزدیک (Melee Damage) را افزایش میدهد. سطوح بالاتر میزان افزایش آسیب را بیشتر میکنند.
اینستنت هلث (Instant Health)
- نام: اینستنت هلت، سلامت فوری
- شناسه: instant_health
- توضیحات: فوراً مقداری از سلامتی موجودات زنده را بازیابی میکند. بر روی موجودات نامرده (Undead Mobs) مانند زامبیها و اسکلتونها (Skeletons) اثر معکوس دارد و به آنها آسیب میزند. سطوح بالاتر میزان بازیابی سلامتی یا آسیب را افزایش میدهند.
جامپ بوست (Jump Boost)
- نام: جامپ بوست، پرش بلند
- شناسه: jump_boost
- توضیحات: ارتفاع پرش را افزایش میدهد و آسیب ناشی از سقوط (Fall Damage) را کاهش میدهد. سطوح بالاتر امکان پرش بلندتر و کاهش بیشتر آسیب سقوط را فراهم میکنند.
ریجنریشن (Regeneration)
- نام: ریجنریشن، بازسازی
- شناسه: regeneration
- توضیحات: سلامتی را به مرور زمان بازیابی میکند. سطوح بالاتر سرعت بازیابی سلامتی را افزایش میدهند.
رزیستنس (Resistance)
- نام: رزیستنس، مقاومت
- شناسه: resistance
- توضیحات: میزان آسیب دریافتی از تمام منابع (به جز Void و دستور /kill) را کاهش میدهد. سطوح بالاتر مقاومت بیشتری ایجاد میکنند. در سطوح بالا میتواند شما را تقریباً آسیبناپذیر کند.
فایر رزیستنس (Fire Resistance)
- نام: فایر رزیستنس، مقاومت در برابر آتش
- شناسه: fire_resistance
- توضیحات: ایمنی کامل در برابر آسیب ناشی از آتش، لاوا (Lava)، بلاکهای ماگما (Magma Blocks) و گلولههای آتشین بلیز (Blaze) ایجاد میکند. همچنین دید در زیر لاوا را بهبود میبخشد.
واتر بریثینگ (Water Breathing)
- نام: واتر بریذینگ، تنفس زیر آب
- شناسه: water_breathing
- توضیحات: از غرق شدن جلوگیری میکند و به شما امکان میدهد بدون تمام شدن نوار اکسیژن، زیر آب نفس بکشید. همچنین دید زیر آب را کمی بهبود میبخشد.
اینویزیبـلیتی (Invisibility)
- نام: اینویزیبـلیتی، نامرئی شدن
- شناسه: invisibility
- توضیحات: موجودیت تحت تأثیر را نامرئی میکند. البته، زره پوشیده شده و آیتمی که در دست دارد همچنان قابل مشاهده هستند. همچنین، محدوده تشخیص مابها نسبت به موجودیت نامرئی را کاهش میدهد.
نایت ویژن (Night Vision)
- نام: نایت ویژن، دید در شب
- شناسه: night_vision
- توضیحات: به بازیکن اجازه میدهد در تاریکی مطلق و زیر آب به خوبی ببیند، انگار که همهجا روشن است.
هلث بوست (Health Boost)
- نام: هلت بوست، افزایش سلامتی
- شناسه: health_boost
- توضیحات: حداکثر سلامتی (نوار قلبها) را افزایش میدهد. این قلبهای اضافی پس از پایان افکت از بین میروند. سطوح بالاتر قلبهای بیشتری اضافه میکنند.
ابزورپشن (Absorption)
- نام: ابزورپشن، جذب
- شناسه: absorption
- توضیحات: قلبهای اضافی (معمولاً زرد رنگ) به نوار سلامتی اضافه میکند که ابتدا آسیب را جذب میکنند. این قلبها قابل بازیابی نیستند و پس از دریافت آسیب یا پایان افکت از بین میروند. سطوح بالاتر قلبهای جذب بیشتری میدهند. (مانند قلبهای حاصل از خوردن سیب طلایی)
سچوریشن (Saturation)
- نام: سچوریشن، سیری
- شناسه: saturation
- توضیحات: نوار گرسنگی (Hunger) و سطح سیری پنهان (Saturation Level) را فوراً بازیابی میکند. این افکت عمدتاً از طریق غذاهای خاص یا دستورات به دست میآید.
لاک (Luck) (جاوا)
- نام: لاک، شانس
- شناسه: luck
- توضیحات: شانس پیدا کردن لوت (Loot) بهتر و بیشتر از منابعی مانند ماهیگیری یا صندوقچهها را افزایش میدهد. سطوح بالاتر این شانس را بیشتر میکنند.
اسلو فالینگ (Slow Falling)
- نام: اسلو فالینگ، سقوط آهسته
- شناسه: slow_falling
- توضیحات: سرعت سقوط را به شدت کاهش میدهد و تمام آسیب ناشی از سقوط را خنثی میکند.
کاندوئیت پاور (Conduit Power)
- نام: کاندوئیت پاور، قدرت کاندوئیت
- شناسه: conduit_power
- توضیحات: ترکیبی از چند افکت مثبت است که در نزدیکی یک کاندوئیت فعال در زیر آب به دست میآید: واتر بریذینگ، نایت ویژن (زیر آب) و هیست (زیر آب).
دالفینز گریس (Dolphin’s Grace) (جاوا)
- نام: دالفینز گریس، فیض دلفین
- شناسه: dolphins_grace
- توضیحات: سرعت شنا را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. این افکت تنها با شنا کردن در نزدیکی دلفینها یا از طریق دستورات قابل دریافت است.
هیرو آف د ویلیج (Hero of the Village)

- نام: هیرو آف د ویلیج، قهرمان روستا
- شناسه جاوا: hero_of_the_village
- شناسه بدراک: village_hero
- توضیحات: پس از دفاع موفقیتآمیز از یک روستا در برابر رید (Raid)، این افکت به بازیکن داده میشود. باعث میشود ویلیجرها (Villagers) تخفیفهای قابل توجهی در معاملات خود ارائه دهند و بسته به شغلشان، آیتمهایی را به سمت بازیکن پرتاب کنند.
افکتهای منفی (Negative Effects)
این افکتها برای بازیکن یا موجودیت مضر هستند و موانع یا آسیبهایی ایجاد میکنند. در نسخه جاوا، نام آنها معمولاً با رنگ قرمز در توضیحات معجون نشان داده میشود.
اسلونس (Slowness)
- نام: اسلونس، کندی
- شناسه: slowness
- توضیحات: سرعت راه رفتن را کاهش میدهد. سطوح بالاتر کندی بیشتری ایجاد کرده و میدان دید بازیکن را نیز کمی کاهش میدهد.
ماینینگ فتیگ (Mining Fatigue)
- نام: ماینینگ فتیگ، خستگی معدن
- شناسه: mining_fatigue
- توضیحات: سرعت کندن بلاکها و سرعت حمله را کاهش میدهد. سطوح بالاتر این سرعتها را بیشتر کاهش میدهند. (اثر مخالف Haste، معمولاً توسط الدر گاردینها (Elder Guardians) اعمال میشود).
اینستنت دمیج (Instant Damage)
- نام: اینستِنت دمیج، آسیب فوری
- شناسه: instant_damage
- توضیحات: فوراً به موجودات زنده آسیب میزند. سطوح بالاتر آسیب یا شفای بیشتری ایجاد میکنند.
ناژا (Nausea)
- نام: ناژا، تهوع
- شناسه: nausea
- توضیحات: صفحه نمایش بازیکن را به شدت لرزانده و منحرف میکند و دید را بسیار دشوار میسازد. این افکت سطوح مختلف ندارد. (معمولاً با خوردن پافرفیش به دست میآید).
بلایندنس (Blindness)
- نام: بلایندنس، کوری
- شناسه: blindness
- توضیحات: دید بازیکن را به شدت محدود میکند و یک مه سیاه غلیظ در اطراف او ایجاد میکند. همچنین قابلیت دویدن سریع (Sprinting) و وارد کردن ضربه کریتیکال (Critical Hit) را غیرفعال میکند.
هانگر (Hunger)
- نام: هانگر، گرسنگی
- شناسه: hunger
- توضیحات: سرعت خالی شدن نوار گرسنگی (نوار غذا) را افزایش میدهد. سطوح بالاتر باعث گرسنه شدن سریعتر بازیکن میشوند. (معمولاً توسط هاسکها (Husks) اعمال میشود).
ویکنس (Weakness)
- نام: ویکنس، ضعف
- شناسه: weakness
- توضیحات: آسیب حملات نزدیک (Melee Damage) را کاهش میدهد. سطوح بالاتر میزان کاهش آسیب را بیشتر میکنند. (مفید برای درمان زامبی ویلجرها).
پویزن (Poison)
- نام: پویزن، زهر
- شناسه: poison
- توضیحات: به مرور زمان به بازیکن آسیب وارد میکند، اما نمیتواند او را بکشد (سلامتی را حداقل به نصف قلب میرساند). سطوح بالاتر آسیب بیشتری در هر ثانیه وارد میکنند. این افکت روی موجودات مثل زامبی و… تأثیری ندارد. (با نوشیدن بطری عسل قابل حذف است).
ویدر (Wither)
- نام: ویدر
- شناسه: wither
- توضیحات: مانند پویزن، به مرور زمان آسیب وارد میکند، اما میتواند بازیکن را بکشد. نوار قلبها در زمان فعال بودن این افکت سیاه میشود. سطوح بالاتر آسیب بیشتری در هر ثانیه وارد میکنند. (معمولاً توسط ویدر یا ویدر اسکلتونها اعمال میشود).
لویتیشن (Levitation)
- نام: لویتیشن، شناوری
- شناسه: levitation
- توضیحات: باعث میشود موجودیت تحت تأثیر به سمت بالا شناور شود. سطوح بالاتر سرعت شناور شدن را افزایش میدهند. (معمولاً توسط حملات شالکرها اعمال میشود).
بد لاک (Bad Luck) (جاوا)
- نام: بد لاک، بدشانسی
- شناسه: unluck
- توضیحات: شانس پیدا کردن لوت بهتر از ماهیگیری و صندوقچهها را کاهش میدهد. سطوح بالاتر این شانس را بیشتر کاهش میدهند. (اثر مخالف Luck).
فَیتل پویزن (Fatal Poison) (بدراک)
- نام: فَیتل پویزن، زهر کشنده
- شناسه: fatal_poison
- توضیحات: مشابه افکت پویزن است اما میتواند بازیکن را بکشد. (رفتاری شبیه به ویدر دارد).
دارکنس (Darkness)
- نام: دارکنس، تاریکی
- شناسه: darkness
- توضیحات: یک افکت بصری جدید که باعث میشود دید بازیکن به صورت پالسی تاریک و روشن شود و یک مه سیاه لرزان ایجاد میکند. این افکت توسط واردن (Warden) و اسکالک شريکر (Sculk Shrieker) ایجاد میشود.
ویند چارجد (Wind Charged)
- نام: ویند چارجد، شارژ بادی
- شناسه: wind_charged
- توضیحات: موجودیتهای تحت تأثیر این افکت، هنگام مرگ یک انفجار بادی (مشابه حمله بریز (Breeze)) از خود ساطع میکنند که موجودیتهای اطراف را به عقب پرتاب میکند. این افکت از پوشنهای جدید در ترایل چمبرها (Trial Chambers) به دست میآید.
ویوینگ (Weaving)
- نام: ویوینگ، بافندگی
- شناسه: weaving
- توضیحات: موجودیتهای تحت تأثیر این افکت، هنگام مرگ تعدادی بلاک تار عنکبوت (Cobweb) در اطراف خود پخش میکنند. همچنین، این افکت به موجودیت اجازه میدهد کمی سریعتر در تارهای عنکبوت حرکت کند. این افکت از پوشنهای جدید در ترایل چمبرها به دست میآید.
اوزینگ (Oozing)
- نام: اوزینگ، لزجی
- شناسه: oozing
- توضیحات: موجودیتهای تحت تأثیر این افکت، هنگام مرگ دو اسلایم (Slime) متوسط از خود اسپاون (spawn) میکنند. اسلایمها خودشان به این افکت ایمن هستند. این افکت از پوشنهای جدید در ترایل چمبرها به دست میآید.
اینفستد (Infested)
- نام: اینفستد، آلودگی
- شناسه: infested
- توضیحات: موجودیتهای تحت تأثیر این افکت، ۱۰٪ شانس دارند که هنگام دریافت آسیب، ۱ تا ۳ سیلورفیش (Silverfish) از خود اسپاون کنند. سیلورفیشها خودشان به این افکت ایمن هستند. این افکت از پوشنهای جدید در ترایل چمبرها به دست میآید.
افکتهای خنثی (Neutral Effects)
این افکتها مستقیماً سود یا ضرری ندارند، اما میتوانند شرایط خاصی را ایجاد کنند یا نشاندهنده وضعیت خاصی باشند.
گلووینگ (Glowing) (جاوا)
- نام: گلووینگ، درخشش
- شناسه: glowing
- توضیحات: یک خط سفید درخشان در اطراف موجودیت تحت تأثیر ایجاد میکند که حتی از پشت بلاکها نیز قابل مشاهده است. (معمولاً توسط تیرهای شبحوار (Spectral Arrows) اعمال میشود).
بد اومن (Bad Omen)
- نام: بد اومن، بد شگونی
- شناسه: bad_omen
- توضیحات: با کشتن یک کاپیتان پیلیجر (Pillager Captain) که بنر شوم (Ominous Banner) حمل میکند، به دست میآید. اگر بازیکنی با این افکت وارد یک روستا شود، یک رید (Raid) آغاز میشود. این افکت دیگر مدت زمان ندارد و تنها با مردن یا نوشیدن شیر از بین میرود. (در آپدیت 1.21 تغییر کرده است).
رید اومن (Raid Omen) (جایگزین Bad Omen)
- نام: رید اومن
- شناسه: raid_omen
- توضیحات: زمانی که بازیکنی یک بطری شوم (Ominous Bottle) مصرف میکند و سپس وارد یک روستا میشود، یا زمانی که بازیکنی با افکت Bad Omen وارد روستا میشود، به این افکت تبدیل میشود. پس از پایان یافتن مدت زمان کوتاه این افکت، رید در آن مکان آغاز میشود.
ترایل اومن (Trial Omen)
- نام: ترایل اومن
- شناسه: trial_omen
- توضیحات: زمانی که بازیکنی یک بطری شوم مصرف میکند و در نزدیکی یک ترایل اسپاونر (Trial Spawner) قرار دارد، این افکت را دریافت میکند. این افکت باعث میشود ترایل اسپاونرهای نزدیک به نسخه شوم (Ominous Trial Spawner) تبدیل شوند که چالشبرانگیزتر هستند و لوت (loot) بهتری میدهند. ترایل اسپاونرها تا زمانی که بازیکن این افکت را دارد، شوم باقی میمانند. مابهای ترایل چمبر (Trial Chamber Mobs) به این افکت ایمن هستند.
نکات ویژه و دانستنیها
- رنگ افکتها: هر افکت رنگ مشخصی دارد که در ذرات، پوشنها و تیرهای آغشته (Tipped Arrows) استفاده میشود. اگر یک پوشن چندین افکت داشته باشد، رنگها با هم ترکیب میشوند.
- مقاومت و مصونیت موجودات:
- اندر دراگون (Ender Dragon)، ویدر (Wither)، NPC و ایجنت (Agent) به تمام افکتها ایمن هستند.
- جادوگرها (Witches) مقاومت طبیعی بالایی در برابر آسیب افکتها دارند (۸۵٪ در جاوا، ۹۵٪ در بدراک).
- ویدر اسکلتونها به افکت ویدر، ریجنریشن و پویزن ایمن هستند.
- مابهای ترایل چمبر به ترایل اومن ایمن هستند.
- اسلایمها به اوزینگ (Oozing) ایمن هستند.
- سیلورفیشها به اینفستد (Infested) ایمن هستند.
- بریزها (Breezes) به ویند چارجرد (Wind Charged) ایمن هستند.
- تیکهای زمانی: شمارشگر زمان تمام افکتهای فعال روی یک بازیکن به طور همزمان کاهش مییابد (هر ۲۰ تیک بازی، ۱ ثانیه)، صرف نظر از اینکه هر افکت چه زمانی اعمال شده است.
- انفجار کریپر: در نسخه جاوا، اگر یک کریپر (Creeper) تحت تأثیر یک یا چند افکت باشد و منفجر شود، یک ابر اثر منطقهای (Area Effect Cloud) برای هر افکت فعال از خود به جای میگذارد.
نتیجهگیری
افکتها بخش جداییناپذیر و هیجانانگیز ماینکرفت هستند که لایههای عمیقی از استراتژی را به گیمپلی اضافه میکنند. شناخت کامل این افکتها، چه مثبت و چه منفی، به شما کمک میکند تا در مبارزات، اکتشافات و حتی ساختوساز عملکرد بهتری داشته باشید. از معجونسازی برای به دست آوردن برتریهای تاکتیکی گرفته تا آگاهی از خطراتی که مابهای خاص ایجاد میکنند، دانش افکتها کلید موفقیت در دنیای بیپایان ماینکرفت است. امیدواریم این لیست جامع به شما در ماجراجوییهایتان کمک کند!
منبع: Minecraft.Wiki
عالی و مفید بود 🔥