دنیای ماینکرفت همواره در حال گسترش است و مابهای (mob) جدیدی به آن اضافه میشوند که هر کدام چالشها و ویژگیهای منحصربهفرد خود را دارند. یکی از قدیمیترین و نمادینترین دشمنان بازی، اسکلتون (Skeleton) است؛ تیرانداز استخوانی که در تاریکی پرسه میزند. اما اکنون، طبق گزارشها، موجانگ (Mojang) قصد دارد با معرفی یک نسخه جدید بیابانی به نام پارچد (Parched)، این خانواده را گسترش دهد. این ماب جدید قرار است در آپدیت «Mounts of Mayhem» اضافه شود و در اسنپشات 25w44a نسخه جاوا اضافه شده است. اما این دو ماب چقدر با هم تفاوت دارند؟ در این مقاله، به مقایسه عمیق اسکلتون معمولی و پارچد میپردازیم.
فهرست مطلب
آشنایی با اسکلتون (Skeleton)
قبل از اینکه به سراغ ماب جدید برویم، بیایید نگاهی دقیقتر به اسکلتون استاندارد بیندازیم. اسکلتونها یکی از اولین مابهای متخاصمی بودند که به ماینکرفت اضافه شدند و بخش جداییناپذیری از تجربه بقا (Survival) در بازی هستند.
ویژگیهای کلیدی اسکلتون معمولی
- ظاهر: اسکلتونها، همانطور که از نامشان پیداست، اسکلتهای متحرک با بافتی به رنگ خاکستری روشن و تیره هستند. آنها چشمها و دهانی تیرهرنگ دارند و بدنشان صرفاً از دندهها تشکیل شده است، به طوری که میتوان از میان آنها آنسوی دیگر را دید. آنها همیشه یک کمان در دست دارند.
- سلامتی: اسکلتونهای معمولی دارای ۱۰ قلب (۲۰ واحد سلامتی) هستند.
- حمله: آنها از راه دور با کمان به بازیکنان و گاهی به گالمهای آهنی شلیک میکنند. تیرهای آنها معمولی هستند و آسیب استانداردی وارد میکنند. هوش مصنوعی آنها باعث میشود که سعی کنند فاصله خود را با بازیکن حفظ کنند تا بتوانند به تیراندازی ادامه دهند.
اسپاون (Spawn) و مکانها
اسکلتونهای معمولی تقریباً در هر مکانی در دنیای اصلی (Overworld) که سطح نور صفر باشد و فضای عمودی کافی (دو بلاک) وجود داشته باشد، اسپاون میشوند. این شامل غارها، سطح زمین در شب و… میشود. آنها نمیتوانند روی برخی بلاکهای خاص مانند اسلبها (Slabs)، شیشه یا فرش اسپاون شوند.
علاوه بر این، اسکلتونها را میتوان در مکانهای خاص دیگری نیز یافت:
- دانجنها (Monster Rooms): این سازههای زیرزمینی کوچک اغلب حاوی یک اسپاونر ماب هستند که میتواند اسکلتون، زامبی یا عنکبوت اسپاون کند.
- ترایل چمبرها (Trial Chambers): در این سازههای جدیدتر که با آپدیت ۱.۲۱ اضافه شدند، اسکلتونها میتوانند از طریق اسپاونرهای آزمایشی (Trial Spawners) ظاهر شوند.
- دره شن و روح (Soul Sand Valley): این بایوم (biome) ترسناک در ندر (Nether) محل اسپاون تعداد زیادی اسکلتون و گست (Ghast) است.
دراپها (Drops)
هنگامی که یک اسکلتون معمولی کشته میشود، آیتمهای زیر را دراپ میکند:
- استخوان (Bones): بین ۰ تا ۲ عدد. استخوان برای ساخت پودر استخوان (Bone Meal) یا رام کردن گرگها استفاده میشود.
- تیر: بین ۰ تا ۲ عدد.
- کمان: شانس کمی برای دراپ کردن کمان خود دارند که ممکن است انچنت (Enchant) شده باشد.
- جمجمه اسکلتون: اگر اسکلتون توسط یک انفجار کریپر شارژ شده (Charged Creeper) کشته شود، سر خود را به عنوان یک آیتم (item) نادر دراپ میکند.
انواع دیگر اسکلتون
شایان ذکر است که اسکلتون معمولی انواعی هم دارد:
- استری (Stray): نسخه یخی اسکلتون که در بایومهای برفی و یخی اسپاون میشود. آنها تیرهای کندی (Slowness) شلیک میکنند و پودر استخوان، تیر و گاهی تیرهای کندی دراپ میکنند.
- ویدر اسکلتون (Wither Skeleton): ماب خطرناکتری که در قلعههای ندر یافت میشود، شمشیر سنگی دارد و افکت ویدر (Wither) را اعمال میکند.
- باگد (Bogged): نسخه جدیدی که در باتلاقها و ترایل چمبر (Trial Chamber) یافت میشود و تیرهای سمی شلیک میکند.
معرفی ماب جدید: پارچد (Parched)
بر اساس اطلاعات منتشر شده، پارچد (Parched) یک نسخه جدید و بیابانی از اسکلتون است که قرار است به بازی اضافه شود. نام “Parched” به معنای “خشکشده” یا “تشنه” است که کاملاً با تم بیابانی آن همخوانی دارد.
این ماب ظاهراً بخشی از یک آپدیت بزرگتر به نام «Mounts of Mayhem» است و در اسنپشات 25w44a جاوا (Java) معرفی شده است. گفته میشود این ماب در کنار «کمل هاسک» (Camel Husk) و نسخهای نامرده (Undead) از شتر، همراه با زامبی هاسک (Zombie Husk) و اسکلتون پارچد اسپاون میشود.
مقایسه جامع: اسکلتون معمولی در برابر پارچد
تفاوتهای اسکلتون معمولی و پارچد بسیار زیاد است و صرفاً به ظاهر محدود نمیشود. این تفاوتها در اسپاون، ظاهر، حمله، سلامتی و دراپها قابل مشاهده است. بیایید آنها را عمیقاً بررسی کنیم.
1. نحوه اسپاون و ظاهر آنها

اسکلتون معمولی
همانطور که گفته شد، اسکلتون معمولی تقریباً همهجا در تاریکی (سطح نور صفر) در دنیای اصلی و همچنین در دره شن و روح ندر اسپاون میشود. ظاهر آن کلاسیک و شناختهشده است: استخوانهای خاکستری روشن با یک کمان استاندارد.
پارچد (Parched)
پارچد، به عنوان یک نسخه خاص، قوانین اسپاون بسیار محدودتری دارد:
- مکان انحصاری: این ماب فقط و فقط در بایوم (biome) بیابان (Desert) و در سطح نور صفر اسپاون میشود.
- فقط در سطح: یک تفاوت عمده این است که پارچد، برخلاف اسکلتونهای معمولی، نمیتواند در زیر زمین (مثلاً در غارهای زیر بیابان) اسپاون شود. این ماب مخصوص سطح بیابان در شب است.
- اسپاون ترکیبی: نکته جالب این است که بیابانها پس از این آپدیت (Update)، میزبان ترکیبی از اسکلتونهای معمولی و اسکلتونهای پارچد خواهند بود. این بدان معناست که شبهای بیابان چالشبرانگیزتر و متنوعتر میشوند.
از نظر ظاهری، پارچد تفاوت چشمگیری با همتای کلاسیک خود دارد:
اسکلتون بیابانی (پارچد) لباسی مندرس و بژ رنگ به تن دارد. رنگ استخوانهایش کمی تیرهتر از اسکلتون معمولی است (شاید به دلیل آفتابسوختگی!)، چشمانی به رنگ بژ روشن و دهانی به رنگ خاکستری تیره دارد. این طراحی ظاهری به او کمک میکند تا بهتر در محیط بیابان استتار کند.
2. حمله، سلامتی و دراپها

بزرگترین تفاوتهای عملکردی در این بخش نهفته است. در حالی که هر دو از راه دور حمله میکنند، نحوه حمله و میزان مقاومت آنها کاملاً متفاوت است.
شباهت در حمله
هم اسکلتون معمولی و هم پارچد در اصول اولیه حمله شبیه هستند. هر دو میتوانند بازیکنان را از فاصله دور تشخیص دهند و شروع به شلیک تیرهای بینهایت به سمت آنها با سرعت یکسان کنند. هر دو ماب از هوش مصنوعی یکسانی برای حفظ فاصله و تیراندازی بهره میبرند.
تفاوتهای کلیدی در مبارزه
- سلامتی (Health):
- اسکلتون معمولی: ۱۰ قلب (۲۰ واحد سلامتی)
- پارچد: ۸ قلب (۱۶ واحد سلامتی)
این یک تفاوت قابل توجه است. پارچد ضعیفتر از اسکلتون معمولی است و راحتتر کشته میشود. این ممکن است برای متعادل کردن توانایی ویژه حملهاش باشد.
- نوع حمله (Attack Type):
- اسکلتون معمولی: تیرهای معمولی شلیک میکند که فقط آسیب (Damage) وارد میکنند.
- پارچد: تیرهای ضعف (Arrows of Weakness) شلیک میکند.
این مهمترین تفاوت است. افکت ضعف (Weakness) باعث میشود آسیب حملات نزدیک (Melee Attack) بازیکن به میزان دو قلب (۴ واحد آسیب) کاهش یابد. این بدان معناست که اگر یک پارچد به شما تیر بزند، مبارزه با دیگر مابها (مانند زامبی هاسک یا کریپر) که به شما نزدیک میشوند، بسیار دشوارتر خواهد شد.
دراپها (Drops)
- اسکلتون معمولی:
- ۰-۲ استخوان
- ۰-۲ تیر معمولی
- شانس دراپ کمان (گاهی انچنت شده)
- سر اسکلتون (فقط با انفجار کریپر شارژ شده)
- پارچد:
- ۰-۲ استخوان
- ۰-۲ تیر معمولی
- شانس ۵۰٪ دراپ تیرهای ضعف (Arrows of Weakness)
این یک مزیت بزرگ برای بازیکنان است. به دست آوردن تیرهای افکتدار معمولاً نیازمند ساخت معجون و استفاده از دیگ (Cauldron) یا دراگونز برث (Dragon’s Breath) است. اینکه پارچد مستقیماً تیر ضعف دراپ میکند، آن را به منبعی ارزشمند برای این نوع مهمات تبدیل میکند، به خصوص برای بازیکنان PvP یا کسانی که میخواهند ویلیجرها (Villagers) را راحتتر درمان کنند (هرچند افکت ضعف باید روی ویلیجر زامبی اعمال شود).
جدول مقایسه سریع
| ویژگی | اسکلتون معمولی (Skeleton) | پارچد (Parched) |
|---|---|---|
| سلامتی | ۱۰ قلب (۲۰ واحد) | ۸ قلب (۱۶ واحد) |
| مکان اسپاون | همهجا در Overworld (تاریکی)، دره شن و روح (Nether) | فقط سطح بایوم بیابان (تاریکی) |
| ظاهر | استخوانهای خاکستری روشن، بدون لباس | استخوانهای تیرهتر، لباس پاره بژ، چشمان بژ |
| نوع حمله | تیر معمولی (آسیب) | تیر ضعف (Weakness) |
| دراپ ویژه | سر (توسط کریپر شارژ شده) | شانس ۵۰٪ دراپ تیر ضعف |
استراتژی مبارزه با پارچد
مبارزه با پارچد نیازمند رویکردی کمی متفاوتتر از اسکلتون معمولی است. از آنجایی که آنها سلامتی کمتری دارند، سریعتر میمیرند. بهترین راه مبارزه با آنها نیز مانند اسکلتونهای دیگر، استفاده از کمان است؛ مبارزه از راه دور. اگر مجبور به مبارزه نزدیک شدید، یک سپر (Shield) ضروری است. سپر میتواند تیر ضعف را متوقف کند.
چالش اصلی زمانی است که شما توسط چندین ماب محاصره شدهاید. اگر یک پارچد به شما تیر بزند و شما ضعیف (Weak) شوید، کشتن زامبی هاسک (که افکت گرسنگی میدهد) یا کریپر (Creeper) بسیار سختتر میشود. اولویت شما باید همیشه از بین بردن پارچد از فاصله دور باشد تا از دریافت افکت ضعف جلوگیری کنید.
نتیجهگیری
پارچد (Parched) یک افزوده هیجانانگیز به نظر میرسد که تنوع بسیار مورد نیازی را به شبهای بیابان میآورد. بیابانها، به جز هاسکها، در شب تفاوت چندانی با سایر بایومها نداشتند. اما اکنون، با حضور پارچد، بازیکنان باید مراقب تیرهایی باشند که نه تنها آسیب میزنند، بلکه قدرت تهاجمی آنها را نیز فلج میکنند.
این ماب جدید، با وجود سلامتی کمتر، یک تهدید تاکتیکی است. در عین حال، پاداش کشتن آن (تیرهای ضعف) بسیار ارزشمند است. این تفاوتها نشان میدهد که چگونه ماینکرفت میتواند با تغییرات کوچک در مابهای کلاسیک، تجربیات جدید و چالشبرانگیزی خلق کند.
منبع: sportskeeda.com