آیا لایو اکشن Moana به باشگاه میلیاردی‌ های گیشه می‌پیوندد؟

سال ۲۰۲۶ میلادی برای گیشه جهانی یک آزمون بزرگ محسوب می‌شود. پس از همه‌گیری کرونا، چشم‌انداز اکران سینمایی دستخوش تغییرات قابل‌توجهی شده است و به نظر می‌رسد بازگشت به اوج فروش سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی در این صنعت به‌زودی محقق نخواهد شد. در نتیجه، دستیابی به نقطه عطف فروش ۱ میلیارد دلاری، که زمانی معیار موفقیت برای فیلم‌های پرچمداری مانند بازسازی لایو اکشن Moana استودیوی دیزنی (Disney) محسوب می‌شد، بیش‌ازپیش دشوار شده است. در حقیقت، تحلیلگران در طول سال جاری در مورد اینکه آیا فروش ۶۰۰، ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان باید به‌عنوان «یک میلیارد دلار جدید» در نظر گرفته شود، بحث کرده‌اند.

بازسازی لایو اکشن دیزنی؛ شانس Moana در تابستان ۲۰۲۶

تقویم اکران سال آینده مملو از عناوین بزرگ است. از بازگشت موردانتظار فیلم‌سازانی مانند کریستوفر نولان (Christopher Nolan) و استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) تا قسمت‌های جدید فرنچایزهای پرطرفدار، چندین فیلم برای سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده‌اند که در روزهای پیش از کووید، شانس بالایی برای عبور از مرز یک میلیارد دلار داشتند. سؤال بزرگ این است که چند فیلم از این میان، اگر اصلاً به این موفقیت دست یابند، قادر خواهند بود به این مهم برسند.

دیزنی مطمئناً امیدوار است که بازسازی Moana کار را به سرانجام برساند. این فیلم برای ۱۰ جولای (۱۹ تیر) برنامه‌ریزی شده است؛ یک بازه زمانی عالی در اوج تابستان که البته به معنای رویارویی با رقابت شدید نیز خواهد بود. بازسازی‌های لایو اکشن زمانی برای دیزنی معدن طلا بودند؛ از میان ۵۷ فیلم یک میلیارد دلاری تاریخ سینما، پنج فیلم (با احتساب The Lion King محصول ۲۰۱۹) بازسازی کلاسیک‌های محبوب این شرکت هستند. اما در سال ۲۰۲۵، این روند ثبات سابق را نداشت.

به‌عنوان مثال، فیلم لایو اکشن Snow White که با سروصدای فراوان و حواشی زیاد اکران شد، با فروش ۲۰۵ میلیون دلار در برابر بودجه‌ای که بین ۲۴۰ تا ۲۷۰ میلیون دلار گزارش شده بود، با شکست مواجه شد. اما تنها چند ماه بعد، Lilo & Stitch به تنها فیلم هالیوودی سال تبدیل شد که از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد.

نتیجه واضح این بود که برای موفقیت یک بازسازی در نزد مخاطبان امروزی، اثر اصلی باید برای مخاطبان جوان‌تر اهمیت داشته باشد. نسل هزاره (Millennials) نسلی هستند که فرزندان خردسال خود را به سینما می‌آورند و بسیار محتمل‌تر است که بخواهند Lilo & Stitch را با فرزندان خود به اشتراک بگذارند تا Snow White. این موضوع برای Moana ۲۰۲۶ بسیار نویدبخش است؛ زیرا فیلم اصلی از زمان اکران در سال ۲۰۱۶، یکی از محبوب‌ترین آثار در سرویس دیزنی پلاس (Disney+) بوده است. نه‌تنها احتمال بیشتری وجود دارد که کودکان نسخه جدید را ببینند، بلکه والدین نیز به بردن آن‌ها تمایل بیشتری خواهند داشت.

حتی دلگرم‌کننده‌تر اینکه، دیزنی پیش‌تر قدرت این علاقه را به اثبات رسانده است. فیلم Moana 2 پس از تبدیل شدن از یک سریال تلویزیونی دیزنی پلاس به یک فیلم سینمایی، در سال ۲۰۲۴ اکران شد و رکوردهای متعددی را برای دوره سودآور تعطیلات ثبت کرد و در نهایت به فروش جهانی بیش از ۱.۰۵ میلیارد دلار دست یافت. اگرچه لایو اکشن Moana مدت کوتاهی پس از آن عرضه می‌شود، اما تکرار عملکرد Moana 2 حتی در شرایط فعلی گیشه، غیرمنطقی نیست.

رقابت سهمگین در گیشه شلوغ ۲۰۲۶

بااین‌حال، Moana یک مانع بزرگ در مسیر خود به سمت ۱ میلیارد دلار دارد: گیشه ۲۰۲۶ بیش‌ازحد شلوغ است. در زمانی که فیلم‌ها به‌طورکلی می‌توانند تنها تا حد مشخصی توجه جلب کنند، دشوار خواهد بود که هر فیلمی فراتر از آخر هفته افتتاحیه خود متمایز شود. Moana شانس بیشتری نسبت به اکثر فیلم‌ها دارد، اما متأسفانه پنجره بسیار محدودی برای در انحصار گرفتن کانون توجه خواهد داشت.

در ۱۷ جولای (۲۶ تیر)، تنها یک هفته پس از اکران بازسازی لایو اکشن، فیلم The Odyssey به کارگردانی کریستوفر نولان (Christopher Nolan) اکران می‌شود. این فیلم ظاهراً پرانتظارترین اکران تابستان است و با پیش‌فروش برخی از سانس‌های فرمت پریمیوم خود یک سال جلوتر، قدرت خود را به رقبا نشان داده است. این فیلم، به‌ عنوان امتیازی برای آزمایش دوربین‌های کاملاً جدید شرکت، تمامی پرده‌های سینمایی آی‌مکس (IMAX) جهان را برای چند هفته در انحصار خود در خواهد آورد و فرصت اکران را از فیلم‌هایی مانند Spider-Man: Brand New Day که ۳۱ جولای (۹ مرداد) عرضه می‌شود، سلب خواهد کرد.

هر شانس Moana برای در دست گرفتن گفتگوی فرهنگی با اکران The Odyssey از بین می‌رود و این موضوع دقیقاً کمکی به فروش ۱ میلیارد دلاری نمی‌کند. البته این احتمال وجود دارد که این دو فیلم مخاطبان بسیار متفاوتی را هدف قرار دهند و بازسازی دیزنی بتواند در کنار اثر نولان به‌راحتی به بقای خود ادامه دهد و همچنان مخاطبان خانواده را جذب کند. اما تقویم شلوغ اکران می‌تواند به این فرصت نیز آسیب بزند.

در سال‌های اخیر، خانواده‌ها اغلب به‌طور غیرقابل توضیحی از انتخاب‌های سینمایی محروم بوده‌اند، اما در سال ۲۰۲۶ این‌گونه نیست. در آستانه اکران Moana، فیلم اصلی Hoppers از پیکسار (Pixar) در ماه مارس (اسفند)، The Super Mario Galaxy Movie در ماه آوریل (فروردین)، Toy Story 5 در ماه ژوئن (خرداد) و Minions 3 در تعطیلات ۴ جولای (۱۳ تیر) اکران می‌شوند. با در نظر گرفتن این‌ها و به‌ویژه با بازگشت فرنچایز فوق‌العاده محبوب Minions تنها یک هفته قبل از Moana، مخاطبان هدف این فیلم ممکن است به‌اندازه سال‌های دیگر برای تماشای آن به سینما رغبت نشان ندهند.

نقاط قوت Moana برای عبور از رقبا

بنابراین، اگر قرار است بازسازی Moana در سینماها به فروش ۱ میلیارد دلار برسد، واقعاً باید در برابر رقبا بدرخشد. برخی نقاط قوت به کمک آن می‌آیند:

  • اعتبار و محبوبیت فرنچایز Moana.
  • حضور دواین جانسون (Dwayne Johnson) که نقش صدای مائوئی (Maui) را در نسخه اصلی داشت و این نقش را در لایو اکشن تکرار می‌کند و سابقه طولانی در لنگر انداختن فیلم‌های پرفروش خانوادگی دارد.

بااین‌حال، مانند بسیاری از اتفاقات گیشه این روزها، بخش زیادی از موفقیت به کیفیت اجرا بستگی دارد و تریلرهای Moana واقعاً باید مخاطبان را متقاعد کنند که این فیلم را بر سایر آثاری که تابستان آینده برای جلب‌توجه رقابت می‌کنند، ترجیح دهند.

منبع: ScreenRant

مطالب مرتبط

دیگر مطالب مرتبط ما را بخوانید

فیلم و سریال

اخبار فیلم و سریال را با ما دنبال کنید

نظرات

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

مشاهده مطلب

برای مشاهده مطلب، لطفاً روی دکمه زیر کلیک کنید. با نمایش تنها یک تبلیغ، به نگهداری و ادامه فعالیت مگارنو کمک می‌کنید.

با موفقیت انجام شد

برای مشاهده مطلب، لطفاً روی دکمه زیر کلیک کنید. با نمایش تنها یک تبلیغ، به نگهداری و ادامه فعالیت مگارنو کمک می‌کنید.