دنیای سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe یا MCU) پس از حماسه بی‌نهایت (Infinity Saga)، وارد فازهای جدیدی شده و همچنان به گسترش خود ادامه می‌دهد. در این میان، شخصیت مرد عنکبوتی (Spider-Man) با بازی تام هالند (Tom Holland)، به یکی از محبوب‌ترین و کلیدی‌ترین قهرمانان این دنیا تبدیل شده است. پس از رویدادهای تکان‌دهنده و احساسی فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (Spider-Man: No Way Home) که در آن هویت مخفی پیتر پارکر (Peter Parker) برای تمام دنیا فاش شد و او برای نجات عزیزانش مجبور شد تا با کمک دکتر استرنج (Doctor Strange) کاری کند که همه، حتی نزدیک‌ترین دوستانش، او را فراموش کنند، طرفداران بی‌صبرانه منتظر ماجراجویی بعدی این قهرمان محبوب هستند.

حالا، با تایید رسمی ساخت فیلم چهارم و اعلام تاریخ اکران آن برای ۳۱ جولای ۲۰۲۶ (۹ مرداد ۱۴۰۵)، گمانه‌زنی‌ها در مورد داستان، شخصیت‌های شرور و مسیر آینده مرد عنکبوتی در MCU به اوج خود رسیده است. یکی از مهم‌ترین شایعات و گزارش‌هایی که پیرامون این فیلم منتشر شده، عنوان احتمالی آن یعنی «مرد عنکبوتی: روزی کاملاً نو» (Spider-Man: Brand New Day) است. این عنوان، که مستقیماً به یکی از خطوط داستانی مشهور و بحث‌برانگیز کمیک‌های مرد عنکبوتی اشاره دارد، می‌تواند نویدبخش آغاز فصلی کاملاً جدید و متفاوت برای پیتر پارکر در دنیای سینمایی باشد.

اما این «روز کاملاً نو» چه معنایی برای مرد عنکبوتی خواهد داشت؟ چه چالش‌هایی در انتظار اوست؟ و مهم‌تر از همه، با چه تهدیداتی روبرو خواهد شد؟ در این مطلب جامع، به بررسی کامل فیلم «اسپایدرمن ۴»، تحلیل پتانسیل خط داستانی «روزی کاملاً نو»، و کاوش در مورد شخصیت‌های شروری که ممکن است در این فیلم معرفی شوند، به خصوص احتمال ورود بحث‌برانگیز میراث کریون شکارچی (Kraven the Hunter) به MCU، خواهیم پرداخت.

موفقیت‌های مرد عنکبوتی در MCU: زمینه‌ساز آینده‌ای درخشان

پیش از پرداختن به آینده، نگاهی به گذشته و موفقیت‌های چشمگیر مرد عنکبوتی با بازی تام هالند در MCU ضروری است. از اولین حضور کوتاه اما به‌یادماندنی‌اش در «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (Captain America: Civil War) تا سه‌گانه مستقل خودش – «بازگشت به خانه» (Homecoming)، «دور از خانه» (Far From Home) و «راهی به خانه نیست» (No Way Home) – این نسخه از مرد عنکبوتی توانسته قلب تماشاگران را تسخیر کند. فیلم‌های او نه تنها از نظر تجاری بسیار موفق بوده‌اند (به‌طوری که «راهی به خانه نیست» به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل شد)، بلکه از نظر منتقدان نیز عموماً بازخوردهای مثبتی دریافت کرده‌اند.

بخشی از این موفقیت، مدیون رویکرد مارول استودیوز (Marvel Studios) و سونی پیکچرز (Sony Pictures) در به تصویر کشیدن شخصیت پیتر پارکر و دنیای اطراف اوست. آن‌ها توانستند تعادل خوبی میان اکشن ابرقهرمانی، درام نوجوانانه و کمدی برقرار کنند و شخصیتی قابل همذات‌پنداری خلق نمایند.

علاوه بر این، MCU در اقتباس شخصیت‌های شرور کلاسیک مرد عنکبوتی نیز بسیار موفق عمل کرده است. والچر (Vulture) با بازی مایکل کیتون (Michael Keaton) در «بازگشت به خانه» و میستریو (Mysterio) با بازی جیک جیلنهال (Jake Gyllenhaal) در «دور از خانه»، به عنوان دو تا از بهترین ویلن‌های اقتباس‌شده در کل دنیای سینمایی مارول شناخته می‌شوند. این در تضاد کامل با برخی تلاش‌های اخیر در دنیای سینمایی مجزای سونی قرار دارد.

پایان‌بندی «راهی به خانه نیست» نقطه عطفی در مسیر این شخصیت بود. پیتر پارکر حالا کاملاً تنهاست. دیگر خبری از حمایت تونی استارک (Tony Stark)، تجهیزات پیشرفته استارک اینداستریز (Stark Industries)، یا حتی دوستان نزدیکش ند فلینت (Ned Leeds) و ام‌جی (MJ) نیست. او به آپارتمانی محقر نقل مکان کرده، خودش لباس جدید و ساده‌تری دوخته و به نظر می‌رسد آماده است تا به ریشه‌های خود به عنوان یک قهرمان محلی و سطح خیابان (Street-level superhero) بازگردد. این وضعیت، زمینه‌ای عالی برای اقتباس خط داستانی «روزی کاملاً نو» فراهم می‌کند.

شکست‌های دنیای مرد عنکبوتی سونی (SSU) و مشکل کریون شکارچی

بررسی فیلم مرد عنکبوتی ۴ (Spider-Man 4)

در حالی که مرد عنکبوتیِ تام هالند در MCU می‌درخشید، شرکت سونی به صورت موازی در حال توسعه دنیای سینمایی خودش با محوریت شخصیت‌های مرتبط با مرد عنکبوتی بود که با نام دنیای مرد عنکبوتی سونی (Sony’s Spider-Man Universe یا SSU) شناخته می‌شود. فیلم‌هایی مانند «ونوم» (Venom) و دنباله‌اش، «موربیوس» (Morbius) و «مادام وب» (Madame Web) با هدف گسترش این دنیا ساخته شدند. با این حال، به استثنای موفقیت تجاری نسبی فیلم‌های ونوم، سایر آثار این مجموعه با استقبال سرد منتقدان و تماشاگران و شکست‌های تجاری مواجه شدند.

یکی از بزرگترین قربانیان این استراتژی، فیلم «کریون شکارچی» (Kraven the Hunter) بود. کریون، یکی از نمادین‌ترین و قدیمی‌ترین دشمنان مرد عنکبوتی در کمیک‌ها، شخصیتی با پتانسیل بسیار بالا برای اقتباس سینمایی است. با این حال، فیلم مستقل او که تلاش داشت پیشینه این شخصیت را بدون حضور مرد عنکبوتی روایت کند، با انتقادات شدیدی روبرو شد و در گیشه نیز عملکرد بسیار ضعیفی داشت (طبق گزارش‌ها، فروش جهانی آن بسیار پایین بود که نشان‌دهنده عدم استقبال عمومی است).

بسیاری از منتقدان معتقدند که مشکل اصلی فیلم‌های SSU، به خصوص آثاری مانند «موربیوس»، «مادام وب» و «کریون شکارچی»، دقیقاً غیبت مرد عنکبوتی است. این شخصیت‌ها ذاتاً و عمیقاً با مرد عنکبوتی گره خورده‌اند و روایت داستان آن‌ها بدون حضور یا حتی اشاره مستقیم به او، اغلب بی‌معنا و ناقص به نظر می‌رسد. تلاش برای تبدیل این ویلن‌ها یا ضدقهرمانان (Antiheroes) به شخصیت‌های اصلی و قابل همذات‌پنداری بدون وجود نیروی متضاد و انگیزه‌بخش مرد عنکبوتی، معمولاً به نتیجه مطلوبی منجر نمی‌شود.

نتیجه‌گیری

«اسپایدرمن ۴» پتانسیل این را دارد که یکی از مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین فیلم‌های فاز جدید MCU باشد. عنوان احتمالی «روزی کاملاً نو» و تاریخ اکران تابستان ۲۰۲۶، نویدبخش آغاز فصلی جدید برای مرد عنکبوتی تام هالند است؛ فصلی که احتمالاً با بازگشت به ریشه‌های سطح خیابان، گمنامی و چالش‌های کلاسیک این شخصیت همراه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *