چرا کریپر ماینکرفت نباید انواع مختلف داشته باشد؟

اگر تنها یک صدا در دنیای بازی‌های ویدیویی وجود داشته باشد که می‌تواند فوراً ترس و وحشت را به دل بازیکنان بیندازد، آن صدای Tsssss… معروف کریپر (Creeper) در ماینکرفت است. این موجود سبز رنگ و بی‌صدا، به نماد اصلی بازی تبدیل شده است. اما با روندی که استودیوی موجانگ (Mojang) در اضافه کردن انواع (Variant) جدید برای ماب (Mob) های مختلف در پیش گرفته، این سوال مطرح می‌شود: آیا کریپر هم باید انواع جدیدی دریافت کند؟

در اپدیت‌ (Update) های اخیر، ما شاهد اضافه شدن انواع جدیدی از زامبی‌ها، اسکلتون‌ها و حتی گست‌ها بوده‌ایم. این تنوع، جهان ماینکرفت را پویاتر کرده است. با این حال، استدلال قوی وجود دارد که کریپر باید از این قانون مستثنی باشد. در این مطلب، به این می‌پردازیم که چرا کریپر، این نمادین‌ترین موجود ماینکرفت، باید دست‌نخورده و کلاسیک باقی بماند.

توجه: این مقاله جنبه تحلیلی داشته و نظر شخصی نویسنده است، نه سازنده بازی.

ظاهر کریپر باید نمادین و جهانی باقی بماند

اولین و مهم‌ترین دلیل، جایگاه «نمادین» کریپر است. کریپر فقط یک ماب متخاصم در میان ده‌ها ماب دیگر نیست؛ او به معنای واقعی کلمه، چهره و نماد ماینکرفت است. تصویر این موجود روی تی‌شرت‌ها، اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌ها و حتی لوگوی خود بازی (در حرف A) دیده می‌شود. حتی افرادی که ماینکرفت بازی نکرده‌اند، اغلب این موجود سبز پیکسلی را می‌شناسند.

این شهرت افسانه‌ای از یک اتفاق جالب سرچشمه می‌گیرد. کریپر در واقع حاصل یک باگ (Bug) یا خطا در کدنویسی بود. زمانی که سازندگان در تلاش بودند مدل سه‌بعدی یک خوک را به بازی اضافه کنند، به اشتباه ابعاد طول و ارتفاع را جابجا کردند. نتیجه، موجودی دراز و عمودی با چهار پا بود که اصلاً شبیه خوک نبود. به جای حذف این مدل معیوب، توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند آن را به یک موجود کاملاً جدید تبدیل کنند. آن‌ها بافتی سبز رنگ به آن دادند، هوش مصنوعی انفجاری برای آن نوشتند و به این ترتیب، کریپر متولد شد.

این داستان پیدایش تصادفی، بخشی از هویت کریپر است. او نماینده خلاقیت از دل خطا است. به همین دلیل، هرگونه تغییر در ظاهر اصلی او، مانند افزودن یک کریپر یخی یا کریپر صحرایی، به این هویت یکپارچه و جهانی لطمه می‌زند.

چرا نباید نوع جدیدی از کریپر اضافه شود

جدا از بحث نمادین بودن، دلایل فنی و گیم‌پلی محکمی نیز برای عدم افزودن انواع جدید کریپر وجود دارد.

1. تضعیف عنصر ترس جهانی

انواع جدید کریپر عنصر ترس کریپر را از بین میبرد

ترس از کریپر در همه جا یکسان است. فرقی نمی‌کند در یک جنگل تاریک باشید، در یک غار عمیق یا در حال ساختن خانه خود در دشت. صدای Tssss در هر بایوم (Biome) و در هر شرایطی، یک معنا دارد: (فرار کن!). این یک تهدید جهانی و قابل پیش‌بینی — اما همیشه غافلگیرکننده — است.

اگر ماینکرفت شروع به اضافه کردن انواع مختلف کند، این ترس جهانی تضعیف می‌شود. برای مثال، اگر یک کریپر شنی فقط در صحراها اسپاون (Spawn) شود و شاید انفجار ضعیف‌تری داشته باشد، یا یک کریپر برفی که سرعت بازیکن را کم می‌کند، دیگر آن تهدید واحد و متمرکز وجود نخواهد داشت. کریپر فعلی به دلیل سادگی و قدرت تخریب بی‌رحمانه‌اش ترسناک است. پیچیده کردن آن، از تاثیرگذاری‌اش می‌کاهد.

2. کریپر به تنوع بایوم نیاز ندارد

بسیاری از انواع ماب برای افزودن تنوع به بایوم‌های خاص طراحی شده‌اند. برای مثال، ماب استری (Stray)، یک نوع از اسکلتون (Skeleton) است که در بایوم‌های برفی پیدا می‌شود و تیرهای سمی پرتاب می‌کند. یا هاسک (Husk) که یک نوع زامبی در صحرا است و به بازیکن گرسنگی می‌دهد.

اما کریپر، به خودی خود، با هر محیطی سازگار است. رنگ سبز او به خوبی در جنگل‌ها و دشت‌ها پنهان می‌شود و در عین حال، حضور او در غارها یا سازه‌های زیرزمینی به همان اندازه وحشتناک است. او نیازی به سازگاری با محیط ندارد، زیرا تهدید او نه از محیط، بلکه از ذات انفجاری و بی‌صدای او ناشی می‌شود.

3. اضافه شدن چندین نوع از ماب‌ها

ماب‌های زیادی انواع مختلف دارند

دلیل دیگر برای دست نزدن به کریپر این است که موجانگ در سال‌های اخیر، به خصوص در اپدیت‌های جدید، تمرکز زیادی روی افزودن انواع دیگر داشته است. بازی در حال حاضر از نظر تنوع ماب‌ها در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

آپدیت 1.21 و معرفی ترایل چمبر‌ها (Trial Chambers) را در نظر بگیرید. در این آپدیت، ما با ماب جدید باگد (Bogged) آشنا شدیم که یک نوع جدید و چالش‌برانگیز از اسکلتون است و در باتلاق‌ها و ترایل چمبر‌ها یافت می‌شود. این ماب تیرهای سمی شلیک می‌کند و به تنوع مبارزات در این مناطق کمک شایانی کرده است.

ما همچنین انواع زیادی برای زامبی‌ها (Drowned, Husk)، اسکلتون‌ها (Stray, Bogged) و حتی اسب‌ها (اسب زامبی، اسب اسکلتی) داریم. به نظر می‌رسد که موجانگ در حال حاضر به اندازه کافی روی تنوع بخشیدن به ماب‌های دیگر کار کرده است و نیازی نیست که این روند را به نمادین‌ترین ماب بازی نیز تعمیم دهد. گاهی اوقات، ثابت نگه داشتن برخی عناصر کلاسیک، برای حفظ هویت بازی ضروری است.

کریپر شارژ شده: یک نوع متغیر از کریپر

کربپر شارژ شده در ماینکرفت

یک نکته مهم که اغلب نادیده گرفته می‌شود این است که ماینکرفت عملاً یک نوع متغیر از کریپر را دارد: کریپر شارژ شده (Charged Creeper).

این نوع زمانی ایجاد می‌شود که یک رعد و برق به کریپر (یا در نزدیکی آن) برخورد کند. کریپر شارژ شده دارای یک هاله آبی رنگ قابل مشاهده است و قدرت انفجار آن به مراتب ویرانگرتر از کریپر معمولی است. این نوع بسیار نادر و موقعیتی است و یک هدف بسیار خاص در بازی دارد: اگر کریپر شارژ شده یک ماب دیگر (مانند زامبی، اسکلتون یا حتی کریپر دیگر) را بکشد، آن ماب سر خود را به عنوان آیتم (Item) دراپ می‌کند.

این نوع متغیر، بسیار هوشمندانه‌تر از یک نوع ساده‌ی مبتنی بر بایوم است. این یک رویداد پویا، نادر و بسیار پرخطر با یک پاداش منحصر به فرد (جمع‌آوری سر ماب‌ها) است. ماینکرفت به «کریپر یخی» یا «کریپر آتشی» نیاز ندارد؛ وجود کریپر شارژ شده به تنهایی تنوع کافی را برای این ماب خاص فراهم کرده است.

نتیجه‌گیری

کریپر چیزی فراتر از یک بلاک متحرک است که منفجر می‌شود؛ او قلب تپنده، هرچند ترسناک، ماینکرفت است. او نماد ریسک، غافلگیری و آن لحظات فراموش‌نشدنی «وای، نه!» است که همه بازیکنان تجربه کرده‌اند.

در حالی که افزودن انواع جدید به ماب‌های دیگر به جهان بازی عمق بخشیده است، کریپر باید به عنوان یک عنصر ثابت، کلاسیک و جهانی باقی بماند. داستان پیدایش تصادفی او، طراحی ساده و در عین حال ترسناکش، و صدای نمادین او، همگی دلایلی هستند که نشان می‌دهند برخی چیزها بهتر است همانطور که هستند باقی بمانند.

موجانگ به اندازه کافی ماب‌های جدید و چالش‌های متنوع مانند والت (Vault) و ترایل چمبر‌ها را اضافه می‌کند؛ بیایید اجازه دهیم کریپر همان هیولای سبز منفجر شونده‌ای بماند که همه ما می‌شناسیم و (از او متنفریم) دوستش داریم.

منبع: Sportkeeda.com

مطالب مرتبط

دیگر مطالب مرتبط ما را بخوانید

فیلم و سریال

اخبار فیلم و سریال را با ما دنبال کنید

نظرات

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

مشاهده مطلب

برای مشاهده مطلب، لطفاً روی دکمه زیر کلیک کنید. با نمایش تنها یک تبلیغ، به نگهداری و ادامه فعالیت مگارنو کمک می‌کنید.

با موفقیت انجام شد

برای مشاهده مطلب، لطفاً روی دکمه زیر کلیک کنید. با نمایش تنها یک تبلیغ، به نگهداری و ادامه فعالیت مگارنو کمک می‌کنید.

به ما بپیوندید...

کلیک کنید