توسعهدهندگان نسخه 1.21.6 ماینکرفت جاوا را منتشر کردند! با این بهروزرسانی ماینکرفت، لذت پرواز بر فراز دنیای Overworld را با آپدیت «Chase the Skies» تجربه کنید! این آپدیت یک گست پرنده (هپی گست – Happy Ghast) هیجانانگیز به بازی اضافه میکند و آسمانها را برای کاوش، ساختوساز و ماجراجوییهای بیشتر باز میکند. در این نسخه، توسعهدهندگان قدمهایی برای افزودن جلوههای بصری خیرهکننده به نسخه جاوا برداشتهاند. در نسخه 1.21.6، بهبودهایی در مه محیطی اعمال شده و ابرها تا دوردستهای افق امتداد یافتهاند. در این مطلب به تغییرات این نسخه خواهیم پرداخت پس با ما در این مطلب همراه باشید!
فهرست مطلب
ویژگیهای جدید
- اضافه شدن هپی گست
- اضافه شدن گستلینگ
- اضافه شدن بلاک دراید گست
- اضافه شدن هارنس
- اضافه شدن نوار مکانیاب
- اضافه شدن دیسک موسیقی “Tears”
- اضافه شدن 5 آهنگ موسیقی جدید
- اضافه شدن اچیومنتهای جدید
- اضافه شدن پشتیبانی از املای قدیمی اندونزیایی (قبل از اصلاحات اندونزیایی) و زبان کانتابری
هپی گست (Happy Ghast)
«هپی گست» یک ماب پرندهی جدید و قابل سوار شدن است.
1. بلاک گست خشک شده (Dried Ghast)
- بلاک گست خشک شده در سازههای فسیلی ندر یافت میشود و اولین مرحله از گروه هپی گست است.
- با 1 بلاک شن روح و 8 اشک شبح میتوان ساخت.
- وقتی غرق در آب میشود، در طول تقریباً 20 دقیقه، 3 بار سطح آبش تغییر میکند تا اینکه یک ماب گستلینک را به وجود میآورد.
- سطح هیدراتاسیون زمانی که دیگر غرقاب نباشد، با استفاده از همان مقیاس زمانی، کاهش مییابد.
- سطح هیدراتاسیون هنگام استخراج حفظ نمیشود.
- بسته به میزان هیدراتاسیون خود، صدا تولید میکند و ذرات را نشان میدهد.
- بلاک گست خشک شده وقتی حالت بلاکش تغییر میکند، فرکانس ارتعاش ۱۱ را منتشر میکند.
2. گستلینگ (Ghastling)
- گَستلینگ (Ghastling) نسخهی جوانتر ماب هپی گست (Happy Ghast) است.
- از یک بلاک گست خشکشده که به مدت حدود 20 دقیقه به طور مداوم غرق در آب بوده است، ظاهر میشود.
- بعد از ظاهر شدن، گستلینگ سعی میکند موارد زیر را دنبال کند:
- بازیکنان در شعاع 16 بلوک یا
- یک گروه بزرگسال، غیرآبزی و منفعل یا برخی از گروههای بیطرف در شعاع 16 بلوکی
- اگر هیچ بازیکن یا ماب مناسبی در نزدیکی نباشد، گستلینگ در فاصله ۳۲ بلوک از موقعیت اصلی خود، جایی که ظاهر شده یا آخرین بار با آن تعامل داشته، به صورت غیرفعال باقی میماند.
- اگر بیش از ۱۶ بلوک از مرز موقعیت اصلی خود دور شود، موقعیت اصلی خود را بازنشانی خواهد کرد.
- میتوان با استفاده از گلولههای برفی آنها را وسوسه و تغذیه کرد.
- بعد از حدود ۲۰ دقیقه یا اگر با گلولههای برفی تغذیه شوند، سریعتر به یک خرس شاد تبدیل میشود.
3. ماب هپی گست (Happy Ghast)
- میتواند به یک هارنس (نوعی زین) مجهز شود و سپس توسط حداکثر چهار بازیکن نصب شود.
- وسوسه شده توسط گلولههای برفی و هارنس
- فقط زمانی میتوان هپی گست را با هارنس وسوسه کرد که هیچ هارنس مجهزی نداشته باشد.
- به آرامی سلامت را بازیابی میکند، و این بازیابی در هنگام باران، برف یا هنگام پرواز در ارتفاعی برابر با ابرها، سرعت بیشتری میگیرد.
- اولین بازیکنی که سوار بر هپی گست شود، آن را کنترل خواهد کرد و بالای آن در صندلی جلو مینشیند.
- وقتی کنترل میشود، عینک محافظ هپی گست به پایین میچرخد و چشمانش را میپوشاند.
- بازیکنانی که بعد از بازیکن اول سوار میشوند، در شیارهای دو طرف آن قرار میگیرند و از بازیکن اول در جهت عقربههای ساعت شروع میکنند.
- با فشردن کلید دزدکی (Sneak)، بازیکن از بالای هپی گست پیاده میشود.
- اگر هپی گست بازیکنانی را که بالای آن ایستادهاند تشخیص دهد، تمام حرکات خود را متوقف کرده و به نزدیکترین جهت اصلی میچرخد.
- این اتفاق میافتد صرف نظر از اینکه آیا به هارنس مجهز شده است یا خیر.
- وقتی روی هپی گست نصب میشود، دوربین سوم شخص از بازیکن دورتر است.
- وقتی هیچ بازیکنی سوار یا پیاده روی روی هپی گست نباشد، رفتار پرسه زدن خود را شروع میکند.
- اگر بازیکنان در هوا از اسب پیاده شوند، هپی گست قبل از شروع به گشت و گذار، به سمت زمین فرود میآید.
- رفتار رومینگ مشابه گستلینگ است، با این تفاوت که شعاع آن 46 بلوک است.
- وقتی هارنس را میپوشید، هپی گست به موقعیت خانه نزدیکتر میشود و در شعاع 32 بلوکی حرکت میکند.
- وقتی قلاده بسته باشد، هپی گاست میتواند تا فاصله ۱۰ بلوک حرکت کند.
- هپی گست سعی میکند هنگام پرسه زدن نزدیک بلوکها بماند.
- قابل پرورش نیست.
- ورود به قایقها ممنوع است.
- هنگام دریافت آسیب، رفتار وحشتزدهای ندارد.
هارنس (Harness)
- هارنس (Harness) یک آیتم جدید است که میتوان آن را روی هپی گست نصب کرد تا بازیکنان بتوانند از آن استفاده کنند.
- این هارنس در 16 رنگ مختلف عرضه میشود.میتوان از توابع 3 بلاک چرمی، 2 بلاک شیشهای و 1 بلاک پشمی ساخت.
- رنگ مهار با رنگ بلوک پشمی که هنگام ساخت استفاده میشود، یکسان خواهد بود.
- میتوان آن را در کرفتینگ تیبل دوباره رنگ کرد.
- فقط در هپی گست قابل تجهیز است.
- به حداکثر ۴ بازیکن اجازه میدهد تا سوار بر Happy Ghast شوند.
- وقتی هیچ بازیکنی سوار نشده باشد، میتوان با استفاده از قیچی از هپی گست حذف شود.
نوار مکانیاب
نوار مکانیاب (Locator Bar) یک عنصر رابط کاربری جدید است که جهت سایر بازیکنان در جهان را نمایش میدهد.
- اگر بازیکن دیگری در جهان باشد (و آن بازیکن پنهان نشده باشد)، نوار مکانیاب در همان ناحیه نوار تجربه نمایش داده میشود.
- وقتی تجربه کسب شود، نوار تجربه ظاهر میشود.
- اگر هیچ بازیکن دیگری در جهان وجود نداشته باشد، نوار تجربه به صورت عادی نمایش داده میشود.
- قرار گرفتن در معرض بازیکنان دیگر در محدوده ۱۲۰ درجه، آن بازیکنان را به صورت نشانگرهای رنگی در نوار مکانیاب نمایش میدهد.
- سایر بازیکنانی که در بالا/پایین صفحه نمایش هستند نیز یک فلش بالا/پایین به همراه نشانگر خود نمایش میدهند.
- بسته به اینکه بازیکن دیگر چقدر از شما فاصله دارد، نشانگر به آیکونهایی با اندازههای مختلف تغییر خواهد کرد.
- نشانگرهای رنگی برای هر بازیکن به صورت تصادفی نمایش داده میشوند.
- اپراتورها میتوانند رنگ نشانگرها را با دستور /waypoint تغییر دهند.
- مثال: /waypoint رنگ @s را قرمز کنید تا یک نشانگر به رنگ قرمز تنظیم شود.
- بازیکنان یک تیم، رنگ نشانگر پیشفرض خود را با رنگ تیمشان جایگزین میکنند.
- اپراتورها میتوانند رنگ نشانگرها را با دستور /waypoint تغییر دهند.
- بازیکنان میتوانند با قوز کردن، پوشیدن کلاه مافیا یا کدو تنبل تراشیده شده یا استفاده از معجون نامرئی شدن، پنهان شوند.
- بازیکنان در حالت تماشاگر در نوار مکانیاب قابل مشاهده نیستند.
- با این حال، تماشاگران برای یکدیگر قابل مشاهده هستند.
- با تنظیم قانون بازی locatorBar روی false ، میتوان نوار مکانیاب را غیرفعال کرد.
دیسکهای موسیقی و صدا
- یک دیسک موسیقی جدید اضافه شد:
- «Tears» اثر آموس رادیبا کشتن
- یک گست با استفاده از گوی آتشینِ منحرف شده توسط یک بازیکن میتوان آن را به دست آورد.
- دارای خروجی مقایسهگر 10 در هنگام پخش در Jukebox
- 5 آهنگ موسیقی پس زمینه جدید از آموس رادی اضافه شد:
- «پایین و بالا»
- «ساعتهای شکسته»
- «کرمهای شبتاب»
- «لیلیپد»
- «پیانو اُ»
- صدای جدیدی برای زمانی که یک لید (Lead) میشکند اضافه شد.
- صداهای سفارشی جدید برای چیدن زین، زره اسب و فرشهای لاما اضافه شد.
- دسته بندی جدید حجم صدا به نام “UI” برای صداهای پخش شده توسط عناصر رابط کاربری، مانند کلیک دکمهها، اضافه شد.
- موسیقی اکنون حتی زمانی که بازی متوقف شده است نیز پخش میشود.
- گزینهای به تنظیمات موسیقی و صدا اضافه شده است که به بازیکنان اجازه میدهد تعداد دفعات پخش موسیقی را در دنیای بازی تغییر دهند.
- گزینهای به تنظیمات موسیقی و صدا اضافه شده است که امکان نمایش یک پیام موسیقی هنگام شروع پخش آهنگ را فراهم میکند.
- با فعال بودن این گزینه، آهنگی که در حال پخش است، همیشه در گوشه بالا سمت چپ منوی مکث درون بازی دیده میشود.
اچیومنتها (Achievements)
- اضافه شدن اچیومنت جدید «آب کافی داشته باشید!» برای پیشرفت در پرورش حیوانات خانگی، زمانی که یک بلاک دراید گست در آب قرار داده شود.
- اچیومنت ماجراجویی “پیوند دهنده قلب” اضافه شد که وقتی بازیکن یک قلب کریکنگ را با تراز صحیح بین دو بلاک چوب پیل اوک قرار میدهد، قفل آن باز میشود.
تغییرات
- مکانیک طناب (Lead) تغییر کرده و رسپی ساخت لید بهروز شده است
- زینها اکنون قابل ساخت و برش هستند.
- تکسچر گست بهروزرسانی شد.
- بهبود مه
- بهروزرسانیهای موسیقی و صدا
- بهبودهایی در صفحه پیکربندی Realms و معرفی تنظیمات ترجیحی منطقه
- پیگلینها اکنون میتوانند در مبادله بلاک دراید گست بدهند.
- قدرت اثر معجونهای پاششی اکنون بر اساس فاصلهی هیتباکسها تعیین میشود.
- حاشیه تحمل هدف پرتابهها اکنون با گذشت زمان تغییر میکند.
- تغییر در الایترا به طوری که هنگام پرواز، استفاده از فایر ورک فقط به عنوان تقویتکننده استفاده شود، حتی اگر بتوان آن را روی یک بلاک قرار داد.
- تماشاگران اکنون با موجوداتی که به ابعاد دیگر منتقل میشوند، تلهپورت میشوند، اما دیگر آنها را تماشا نخواهند کرد.
- فاصله دوربین سوم شخص هنگام تماشا یا سوار شدن بر گستها یا اندر دراگون افزایش یافت.
- تغییر (ترکیدن تیانتی در آب میتواند آیتمفریم، نقاشیها، آرمور استند و سایر اشیاء مشابه را از بین ببرد.) تا حدی برگردانده شده است.
- اشیاء تزئینی آویزان مانند نقاشیها و قابهای آیتم اکنون در برابر انفجارهای ترکیدن TNT در آب مقاوم هستند، در حالی که اشیاء و آرمور استمد بار دیگر در برابر آنها آسیبپذیر هستند.
- گرگها، گوسفندان و خوکها اکنون پاهایشان آینهای شده است.
- چارچوب تست دیگر سعی نخواهد کرد تستهای در حال اجرا را پس از راهاندازی مجدد سرور، مجدداً راهاندازی کند.
- ابرها اکنون تا افق وجود دارند و گزینهای برای کاهش آنها وجود دارد.
- الگوی ابرها در آسمان بهروزرسانی شد.
- اسبها، الاغها و قاطرها اکنون میتوانند با هویج تغذیه شوند تا التیام یابند، رشد کنند و خلق و خوی خود را بهبود بخشند.
- پانورامای صفحه اصلی بهروزرسانی شد.
- هیروبراین حذف شد
تغییرات در طناب (Lead)
- اسلایم بال (Slime Ball) در رسپی ساخت طناب با یک نخ (String) جایگزین شده است.
- مکانیک بهبود یافته طناب، با فیزیک اصلاح شده طناب، امکان اتصال پایدارتر طناب را فراهم میکند، به خصوص زمانی که موجودات بسته شده به طناب روی زمین نیستند.
- وقتی اشیاء بسته شده به طناب کشیده میشوند، اکنون به سمت موجودی که طناب را نگه داشته است، جهتگیری میکنند.
- استفاده از فایر ورک هنگام پرواز با موجودات بسته شده با طناب، اکنون اتصالات را قطع میکند.
- طنابها اکنون دو برابر ضخیمتر شدهاند و با ماینکرفت بدراک مطابقت دارند.
- اکنون میتوان از طنابها برای بستن دو ماب به یکدیگر استفاده کرد.
- تعامل مخفیانه با هر مابی در حالی که مابهای بستهشده به طناب را در دست دارید، این مابها را به موجودیتی که با آن تعامل دارید، متصل میکند.
- اگر به دلیل فاصله زیاد، بستن مجدد طناب منجر به پارگی فوری طناب شود، از بستن مجدد آن جلوگیری میشود.
- با استفاده از قیچی، میتوان طنابها را از مابهایی که به طناب بستهشدهاند جدا کرد.
- این امر در مورد اتصال دستهبند خود و همچنین تمام مابهای متصل به آن صدق میکند.
- اکنون توزیعکنندگان طناب میتوانند با استفاده از قیچی، طنابها را از موجودات جلوی خود جدا کنند.
- هنگام بستن طناب به مابهایی که از قبل به طناب بسته شدهاند، طناب قبلی آنها پاره میشود.
- شما نمیتوانید موجودات بستهشده به طناب را از بازیکنان دیگر بدزدید.
- تعاملات با گره طناب/فنس:
- برای مابهذیی که در محدوده گره/فنس لیش نیستند، ناموفق است.
- تمام مابهایی که به بازیکن بسته شدهاند، به گره/فنس بسته خواهند شد.
- اگر بازیکن هیچ موجودیتی را به عنوان برده نداشته باشد، تمام موجودیتهای برده شده خود را به بازیکن منتقل میکند.
- فقط با قابلیت تعامل مخفیانه قلادهها را وصل میکند.
- بریدن یا مشت کردن گره لیش منجر به شکستن تمام اتصالات فعلی خواهد شد.
- گره لیش (طناب) برای وجود داشتن حداقل به یک اتصال نیاز دارد.
- قایقها و مابهای بزرگی که میتوان با طناب بست اما در قایق جا نمیشوند (اسبها، الاغها، قاطرها، شترها و بوکشها) را میتوان با اتصال چهارگانه مخصوص به هپی گست بست.
- هپی گست همچنین وقتی چیزی را با استفاده از اتصال چهارگانه به اشتراک میگذارد، یک لایه سفارشی نشان میدهد.
- مابهای متصل به اتصال چهارگانه، اکنون بدون لگ رندر میشوند.
- فاصلهی باز کردن طناب از 10 به 12 بلاک تغییر کرده است.
- فاصلهی باز کردن طناب هپی گست با طناب 16 بلوک است.
- فاصله بین دو موجود قلادهدار بر اساس مرکز جعبههای محدودکننده آنها تعیین میشود، نه بر اساس پاهایشان.
تغییرات زین (Saddle)
ساخت زین
- زینها اکنون میتوانند با 3 چرم و 1 شمش آهن ساخته شوند.
- این رسپی زمانی باز میشود که بازیکن اولین چرم خود را بردارد.
برداشتن زینها و تجهیزات
- زینها، زره اسب، طناب و فرشها اکنون میتوانند با استفاده از قیچی از روی موبها برداشته شوند.
- این در صورتی که ماب سوارکار داشته باشد یا بازیکن خم شده باشد، کار نمیکند.
- زینها را نمیتوان با استفاده از قیچی از رویجرها جدا کرد.
- دیسپنسر با قیچی نمیتوانند زینها، زرههای اسب، هارنسها یا فرشهای مجهز به مابها را بردارند.
- زینهای قیچیشده، زره اسب و فرشها فرکانس ارتعاش 6 و زینهای بدون تجهیزات فرکانس 4 را منتشر میکنند.
تغییرات جدول لوت
زینهای میزهای غنیمت زیر حذف شده و با چرم ۱ تا ۵ جایگزین شدهاند:
- چستهای اتاق هیولا (Monster Room)
- چستهای شهر باستانی (Ancient City)
- چستهای هرم صحرایی (Desert Pyramid)
- چستهای هرم جنگلی (Jungle Pyramid)
- چستهای محراب دژ (Stronghold altar)
مه
- مه برای بهبود چشمانداز جوی تنظیم شد.
- اکنون وقتی بارون ببارپ مه غلیظ تر میشود.
- مه اکنون بر روی عناصر سهبعدی HUD مانند دستهای بازیکن اول شخص و آیتمهای موجود در دستها اعمال میشود.
تغییرات صداهای محیطی بلاکهای بیابانی
- صداهای شن و ماسه محیطی دیگر برای پخش نیازی به دسترسی به آسمان ندارند.
- صداهای شن و ماسه محیطی اکنون شانس کمی برای پخش شدن دارند.
- بلاکهای سفالی دیگر صدای شن و ماسه محیط را ایجاد نمیکنند.
- بلاکهای شنی دیگر صدای باد محیط را پخش نمیکنند.
- بلاکهای سفالی دیگر صدای باد محیط را ایجاد نمیکنند.
- چمن خشک کوتاه و چمن خشک بلند اکنون میتوانند وقتی بالای 2 بلاک شنی، شنی قرمز یا سفالی هستند، صداهای باد محیطی ایجاد کنند.
- صداهای محیطی Dead Bush اکنون شانس پخش شدنشان کمی افزایش یافته است.
موسیقی و صدا
- دستههای صوتی زیر تغییر نام دادهاند:
- Friendly Creatures -> Friendly Mobs
- Hostile Creatures -> Hostile Mobs
- قوانین مربوط به زمان پخش صداهای بلوکهای بیابانی محیطی اصلاح شدهاند
ریلمز (Realms)
- طرحبندی صفحه پیکربندی ریلمز برای استفاده از تبها تغییر کرد.
- تب «دنیاها» امکان تغییر در هر یک از اسلاتهای دنیا، ایجاد دنیاهای جدید و تغییر تنظیمات آنها را فراهم میکند.
- تب بازیکنان (Players) امکان مدیریت بازیکنانی که دسترسی دارند و سطح دسترسی آنها به ریلم (Realm) را فراهم میکند.
- تب اشتراک امکان مدیریت اشتراک ریلمز را فراهم میکند.
- تب تنظیمات امکان تغییر تنظیمات ریلم را فراهم میکند.
- تنظیمات ترجیحی منطقه (Region Preference) معرفی شد که امکان کنترل دقیقتر بر منطقهای که یک ریلم در آن میزبانی میشود را فراهم میکند.
- عبارت «بستن / باز کردن قلمرو» به «بستن موقت / باز کردن قلمرو» تغییر یافت.
- لوگوی ریلمز به صفحات بارگذاری ریلمز اضافه شد.
- اطلاعات منطقه هنگام اتصال به یک ریلم اضافه شد.
هدفگیری پرتابه
- حاشیه تحمل هدف پرتابهها اکنون با گذشت زمان تغییر میکند.
- پیش از این، همه پرتابهها حاشیه تحمل هدف 0.3 بلوک داشتند.
- حالا، همه پرتابهها بدون حاشیه برای دو تیک اول پروازشان شروع میشوند.
- پس از آن، حاشیه هدف به ازای هر تیک، 0.05 بلاک افزایش مییابد تا به حاشیه 0.3 بلاک قبلی برسد.
- این امر باعث میشود دقت بهتری در نزدیکی بازیکن یا موجود پرتابکننده وجود داشته باشد، در حالی که همچنان در صورت دورتر بودن پرتابه، مقداری فضای مانور برای برخورد وجود دارد.
اسپلش پوشنها
- فاصله معجونهای پاششی تا مابها تحت تأثیر اکنون به نزدیکترین فاصله بین جعبه ضربه موجود و جعبه ضربه معجون پاششی که در آن فرود آمده است بستگی دارد.
- این بدان معناست که اگر موجودی مستقیماً توسط معجون پاشش مورد اصابت قرار گیرد، اثر کامل معجون را دریافت خواهد کرد.
- اگر مابها با هم گروهبندی شوند، قدرت اثر یکسانی دریافت خواهند کرد.
تغییرات فنی
- نسخه دیتا پک اکنون 80 میباشد
- نسخه ریسورس پک اکنون 63 است.
- تمام فایلهای JSON (در جهانها، بستهها، پیکربندی و غیره) اکنون در حالت strict mode تجزیه میشوند.
- با فشردن F3 + V، اطلاعات نسخه سمت کلاینت چاپ میشود.
- گزارش «نحو فرمان» اکنون حاوی اطلاعاتی در مورد سطح مجوزهای مورد نیاز استآرگومان خط فرمان –quickPlaySingleplayer اکنون میتواند بدون شناسه برای راهاندازی به آخرین دنیای بازی شده استفاده شود.
- برای اطلاعات بیشتر از تغییرات فنی «اینجا» کلیک کنید
رفع باگ
- رفع حداقل 100 باگ در نسخه 1.21.6 / اطلاعات بیشتر
نحوه دریافت نسخه 1.21.6
برای نصب نسخه منتشر شده، لانچر ماینکرفت را باز کنید و روی پخش کلیک کنید! مطمئن شوید که لانچر شما روی گزینه “آخرین نسخه” تنظیم شده است.