موجانگ نسخه 1.21.80 رسمی ماینکرفت بدراک را امروز منتشر کرد! در این نسخه پیشتنظیمهای دنیای تخت اضافه شده و در دسترس است! حالا میتوانید از میان چندین پیشتنظیم هیجانانگیز درون بازی انتخاب کنید؛ از فلت (Flat) کلاسیک گرفته تا دنیایی فقط آب. همچنین تعداد زیادی رفع باگ و چند ویژگی جذاب دیگر نیز در پشت گزینه Experimental در نسخه 1.21.80 منتظر شما هستند!
در این مطلب شما میتوانید تغییرات این نسخه را به زبان فارسی بخوانید و همچنین آخر مطلب میتوانید فایل نسخه را دانلود و نصب کنید!
فهرست مطلب
تغییرات
- پیش تنظیم های دنیای فلت:
- در تب پیشرفته (Advanced) از صفحه ساخت دنیای جدید، با فعال کردن گزینه دنیای صاف (Flat World) میتوانید به پیشتنظیمهای دنیای صاف در نسخه 1.21.80 دسترسی داشته باشید:
- Classic Flat (صاف کلاسیک)
- Tunnelers’ Dream (رویای تونلزنها)
- Water World (دنیای آبی)
- Overworld (جهان سطحی)
- Snowy Kingdom (پادشاهی برفی)
- Bottomless Pit (چاه بیانتها)
- Desert (بیابان)
- Redstone Ready (آماده برای رداستون)
رفع اشکالات و ویژگیهای جدید
- رفع مشکلی که باعث میشد قابلیت “متن به گفتار” روی تبلتهای Fire اجرا نشود
- رفع باگی که باعث قطع کامل صدا در ویندوز بعد از ۴۰٪ لود شدن میشد
- موسیقی و صداها پس از زدن دکمه خروج دیگر پخش نمیشوند
- صدای اسپاون گرگ اکنون از نوع صحیح استفاده میکند
- موسیقی پایانی حالا هنگام ورود به بخش Credits از منوی تنظیمات در حالت Pause پخش میشود
- صداهای محیطی برای بلاکهای شن، بوش مرده و تراکوتا اکنون پخش میشوندبلاکهادیگر تلاش ناموفق برای رشد نهال باعث عقبگرد در “age_bit” نمیشود
- مشکل نورپردازی AO برای بلاکهای کوچکتر از ۱x1x1 برطرف شد
- لیست بلاکهای تحت تاثیر: پلهها، دیوارها، دروازهها، دکمهها، کیکها، صفحات، حصارها، سندان، چرخسنگ، هاپر، زنگ، منبر، تخممرغها، میز دم کردن
- گیاهان و گلها اکنون همان محدوده جابجایی تصادفی را مثل نسخه جاوا دارند
- ساخت بازالت با قرار دادن soul soil بعد از یخ و لاوا اکنون دوباره ممکن است
- آیکون خالی باز باندلها در کنترل لمسی درست نمایش داده میشود
- مدل بازیکن هنگام استفاده از اسکین سفارشی اکنون اندازه صحیح دارد
- بازیکنان دیگر از میان بلاکهایی که در مختصات x یا z برابر با توان ۲ هستند عبور نمیکنند (مثلاً ۲۵۶، ۵۱۲…)
- حذف پشتیبانی از واقعیت مجازی
- همگامسازی بهتر بین کلاینت و سرور هنگام عبور از پورتال در Realm
- افزودن فیلد جدید music_definition برای کنترل موسیقی در بایومها
- بازیکن هنگام خواب دیگر در زیر یا کنار تخت ظاهر نمیشود
- سنگقرمز دپسلیت دوباره با تعامل روشن میشود
- برخورد صحیح پس از مرگ در حالت شنا یا پرواز
- رفع باگ سرعت غیرطبیعی در شنا
- تغییر رفتار آتشبازی در هنگام پرواز با الایترا
- مکان یکسان ساختار Trail Ruins بین نسخه جاوا و بدراک در Mutated Birch Forest
- گزینه “فیلتر کلمات نامناسب” اکنون در پلیاستیشن، نینتندو و ایکسباکس فعال است
- رفع باگی که استفاده از آیتمها روی Mob Spawner را غیرممکن میکرد
- ریشههای Mangrove اکنون قابل استفاده به عنوان سوخت در کوره
- رفع باگ حذف آیتم از Chest هنگام تعامل Hopper
- اسلایمها و ماگما کیوب پس از تقسیم، اسم خود را حفظ میکنند
- کریکینگ ها پس از بارگذاری مجدد دنیا ناپدید نمیشوند
- طوطیها اکنون صدای فانتوم، زوگلین، گاردین، رویجر، پیلیجر و بلیز را تقلید میکنند
- اسکلتهای ویدر و پیگلینهای زامبی شده میتوانند در لاوا راه بروند
- تخم اسپاون حیوانات در باتلاق مانگرو گونه صحیح را مثل نسخه جاوا ایجاد میکند
- رفع مشکل برخورد تکراری توسط موجودات به بازیکنان ثابت
- شترها دیگر در فضاهای کوچک اسپاون نمیشوند
- ویلیجر های کشاورز دیگر گاهی هنگام برداشت محصول گیر نمیکنند
- پاهای ایووکر اکنون هنگام راه رفتن حرکت میکند
- رفع کرش هنگام کلیک چندباره برای بارگذاری دنیا در یک اسلات غیر فعال در ریلم
- افزودن امکان انتخاب منطقه میزبان سرور ریلم در تب “پیشرفته”
- نمایش منطقه سرور هنگام ورود به ریلم
- بازیکنان دیگر نمیتوانند دستورهایی را بسازند که هنوز یاد نگرفتهاند وقتی قانون doLimitedCrafting فعال است
- رفع مشکل کرش هنگام ایجاد Realm
- رفع کرش هنگام بارگذاری تکسچرهای گیاهی خاص
- رفع کرش در زمان تولید چانکهای جهان
- رفع مشکل بارگذاری افزونههای مارکتپلیس
- رفع باگ بارگذاری منوی اصلی پس از کنسل کردن درخواست انتقال سرور
- افکت کندی IV اکنون در منوی خلاق با سایر داروهای کندی دستهبندی شده جدا نیست
- بهروزرسانی آیکونهای کنترل لمسی برای دکمههای پرش و پیاده شدن
- خروج از بازی در حالت غیرفعال بودن انیمیشن صفحه، دیگر seed دنیا را ریست نمیکند
- امکان شخصیسازی کنترلها برای تماشاگران (اسپکتیتور)
- رفع باگ در کنترل لمسی هنگام مرگ در حالت Hardcore
- نمایش خطای “فضای کافی نیست” در منوی Edit World
- دکمه “دانلود همه بستههای گمشده” اکنون درست کار میکند
- رفع پیغام اشتباه هنگام خوابیدن در طوفان
- توقف چرخش پسزمینه در منوی اصلی در برخی موارد
- دنیاهای ذخیره شده دیگر در منوی Storage گم نمیشوند
- دکمه جدید “مدیریت حافظه” هنگام پر بودن حافظه
- دکمه جدید “پاک کردن کش دانلود”
- رفع مشکلات کش و فضای ناکافی
- رفع مشکل پاسخ ندادن بازی پس از ترک حالت خواب
- رفع انتخاب اشتباه شکافها با دسته بازی
- رفع مشکل تقسیم دستههای آیتمها در انبار
- بهروزرسانی وضعیت دوستان در نوار کناری
- باندل UI دیگر در هنگام تعامل با تبهای موجودی ناپدید نمیشود
- بهبود واکنش پس از خروج از صفحه خواب
- افزودن ذرات ضربه جادویی برای اسلحههای اینچنت شذه
- امکان ساخت تختهسنگهای برشخورده با سنگتراش
- توتم جاودانگی اکنون بازسازی ۴۵ ثانیهای مشابه جاوا میدهد
- قیچیها هنگام برداشت عسل از کندوها آسیب میبینند
- سپرها از انفجار آسیب میبینند
- خرگوشها با هر سطح Looting یک گوشت خام بیشتر میاندازند
- تبر آهنی با افیشنسی I همیشه در صندوق اتاق درختبری ظاهر میشود
ویژگی های آزمایشی
- برای آزمایش این ویژگیهای جدید در نسخه 1.21.80، گزینه آزمایشی «Drop 2 2025» را فعال کنید!
- دراید گستها:
- دراید گستها در ندر و در ساختارهای فسیل پیدا میشود
- میتوان آن را با 1 بلوک استخوان و 8 اشک گست ساخت
- وقتی زیر آب قرار گیرد، طی حدود ۲۰ دقیقه وارد ۳ وضعیت مختلف میشود تا یک گستلینگ تولید کند
- بسته به وضعیت، صدا و ذرات خاصی تولید میکند
- اگر در حین فرآیند خیس بودن استخراج شود، به وضعیت خشک بازمیگردد
- اگر از حالت خیس خارج شود، به وضعیت خشک اولیه در همان مقیاس زمانی بازمیگردد
- گستلینگ:
- گستلینگ نسخه جوان هپی گست است
- از دراید گست پس از حدود ۲۰ دقیقه زیر آب بودن ایجاد میشود
- به دنبال بازیکنان یا برخی موجودات غیردریایی خنثی در شعاع ۱۶ بلوک میگردد
- اگر کسی نزدیک نباشد، در شعاع ۳۲ بلوک از محل خود پرسه میزند
- با توپ برفی جذب و تغذیه میشود
- پس از حدود ۲۰ دقیقه یا سریعتر (در صورت تغذیه)، به هپی گست تبدیل میشود
- میتوان با دستور /summon happy_ghast ~ ~ ~ ~ ~ minecraft:spawn_baby احضارش کرد
- هپی گست:
- هپی گست یک موجود پرنده است که تا ۴ بازیکن را حمل میکند
- از گستلینگ پس از ۲۰ دقیقه (یا سریعتر با تغذیه) ایجاد میشود
- با کمربند قابل تجهیز است و بازیکنان میتوانند سوار شوند
- با توپ برفی و کمربند جذب میشود (کمربند فقط وقتی گست بیکمربند باشد)
- با آسیب دیدن وحشت نمیکند
- قابلیت تولید مثل ندارد
- آرامآرام جان بازمییابد؛ سریعتر هنگام باران، برف یا در ارتفاع ابرها
- اولین بازیکن سوار کنترل را به دست میگیرد
- عینک گست هنگام سوار شدن پایین میآید
- سایر بازیکنان بهترتیب عقربهساعت کنار خلبان سوار میشوند
- با دکمه crouch میتوان پیاده شد
- اگر بازیکن روی آن باشد، به نزدیکترین جهت اصلی افقی تراز میشود
- حتی با کمربند هم همین رفتار را دارد
- در حالت سوم شخص دوربین عقبتر میرودوقتی بیسوار است، عینک بالا میرود و در اطراف محل تولد حرکت میکند
- اگر بازیکنان در هوا پیاده شوند، به زمین نزدیک میشود
- وارد قایق نمیشود
- در محدوده ۶۴ بلاکی پرسه میزند
- با کمربند، به ۳۲ بلاک از خانه محدود میشود
- سعی میکند نزدیک بلاکها پرسه بزند
- باگی وجود دارد که میزان سلامتی آن ۴۰ است ولی باید ۲۰ باشد
- گست:
- بافت Ghast بهروزرسانی شده
- هارنس (زین مخصوص سوار شدن هپی گست):
- هارنس از ۳ چرم، ۲ شیشه و ۱ پشم ساخته میشود
- رنگ آن طبق رنگ پشم تعیین میشود
- قابل رنگکردن مجدد است
- فقط روی هپی گست قابل نصب است
- به ۴ بازیکن اجازه سوار شدن میدهد
- با قیچی و در صورت نبودن سوار، قابل جدا شدن است
- کامند:
- کامند جدید برای فعالسازی Locator Bar اضافه شده است
- ویبرانت ویژوال (Vibrant Visuals):
- ویژگیها، نورپردازی، افکتها و منابع گرافیکی همچنان در حال توسعه هستند، بنابراین انتظار تغییر و بهبود آنها را در طول زمان داشته باشید.
- دستگاههای پشتیبانیشده شامل ایکس باکس سری اس و ایکس، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، اندروید، iOS و کامپیوتر هستند.
- اندروید: پردازنده گرافیکی Adreno 640، Mali-G68، Mali-G77 یا Xclipse 530 به بالا
- iOS: چیپست A12 یا M1 به بالا
- کامپیوتر: اجرای ماینکرفت با DirectX 12
- تیم توسعه در حال آزمایش Vibrant Visuals روی دستگاههای بیشتری از نسخه بدراک است و ما امیدواریم در آینده فهرست دستگاههای پشتیبانیشده را گسترش دهند.
- برای فعالسازی Vibrant Visuals در یک دنیا، باید گزینه “Vibrant Visuals” را در تب Experimental هنگام ساخت یا ویرایش دنیا روشن کنید. پس از آن این گزینه در تنظیمات ویدیویی و منوی حالت گرافیکی درون بازی ظاهر میشود و میتوان آن را در کنار سایر حالتهای رندر انتخاب کرد.
- در تنظیمات ویدیویی، پیشتنظیمهایی برای انتخاب بین “ترجیح گرافیک” یا “ترجیح عملکرد” وجود دارد. همچنین میتوان تنظیمات دقیقتر گرافیکی را در بخش “Vibrant Visuals Options” تنظیم کرد.
- حالت splitscreen با Vibrant Visuals پشتیبانی نمیشود و در صورت پیوستن چند بازیکن به صورت محلی، بازی به حالت Fancy یا Simple تغییر میکند.
- افزونهها، اسکینها و آیتمهای Persona از Marketplace با Vibrant Visuals سازگار هستند، اما Worlds و بستههای بافت (Texture Packs) در حال حاضر با این حالت سازگار نیستند.
- نوار مکانیاب:
- نوار مکانیاب (Locator Bar) جهت بازیکنان دیگر را در HUD نشان میدهد
- وقتی فعال باشد و بیش از یک بازیکن در دنیا باشد، جای نوار XP ظاهر میشود
- شماره سطح بازیکن بالای آن باقی میماند
- جهتنماها زمانی نشان داده میشوند که دوربین به بازیکنی در شعاع ۱۲۰ درجه رو کند
- اگر بازیکن در ۳۰ درجه بالاتر یا پایینتر باشد، فلش بالا/پایین نمایش داده میشود
- حالت نشستن، پنهان شدن در Spectator، پوشیدن کدو یا سر ماب یا استفاده از معجون نامرئی بودن باعث میشود روی نوار مکانیاب دیده نشوید
- قرار است این قابلیت بعداً قابل فعال/غیرفعال کردن باشد
- حالا بازیکنان در حالت Spectator هم روی نوار مکانیاب برای سایر Spectatorها دیده میشوند
- مشکل شناختهشده: اگر Simulation Distance بالاتر از ۴ باشد، بازیکنان ممکن است در نوار مکانیاب دیده نشوند
بهروزرسانی های فنی و آزمایشی فنی
- در نسخه 1.21.80 بهروزرسانی های فنی زیادی اجرا شده است.
- برای خواندن اطلاعات بیشتر به سایت رسمی ماینکرفت مراجعه کنید