موجانگ نسخه 1.21.80 رسمی ماینکرفت بدراک را امروز منتشر کرد! در این نسخه پیشتنظیمهای دنیای تخت اضافه شده و در دسترس است! حالا میتوانید از میان چندین پیشتنظیم هیجانانگیز درون بازی انتخاب کنید؛ از فلت (Flat) کلاسیک گرفته تا دنیایی فقط آب. همچنین تعداد زیادی رفع باگ و چند ویژگی جذاب دیگر نیز در پشت گزینه Experimental در نسخه 1.21.80 منتظر شما هستند!
در این مطلب شما میتوانید تغییرات این نسخه را به زبان فارسی بخوانید و همچنین آخر مطلب میتوانید فایل نسخه را دانلود و نصب کنید!
فهرست مطلب
تغییرات
- پیش تنظیم های دنیای فلت:
- در تب پیشرفته (Advanced) از صفحه ساخت دنیای جدید، با فعال کردن گزینه دنیای صاف (Flat World) میتوانید به پیشتنظیمهای دنیای صاف در نسخه 1.21.80 دسترسی داشته باشید:
- Classic Flat (صاف کلاسیک)
- Tunnelers’ Dream (رویای تونلزنها)
- Water World (دنیای آبی)
- Overworld (جهان سطحی)
- Snowy Kingdom (پادشاهی برفی)
- Bottomless Pit (چاه بیانتها)
- Desert (بیابان)
- Redstone Ready (آماده برای رداستون)
رفع اشکالات و ویژگیهای جدید
- رفع مشکلی که باعث میشد قابلیت “متن به گفتار” روی تبلتهای Fire اجرا نشود
- رفع باگی که باعث قطع کامل صدا در ویندوز بعد از ۴۰٪ لود شدن میشد
- موسیقی و صداها پس از زدن دکمه خروج دیگر پخش نمیشوند
- صدای اسپاون گرگ اکنون از نوع صحیح استفاده میکند
- موسیقی پایانی حالا هنگام ورود به بخش Credits از منوی تنظیمات در حالت Pause پخش میشود
- صداهای محیطی برای بلاکهای شن، بوش مرده و تراکوتا اکنون پخش میشوندبلاکهادیگر تلاش ناموفق برای رشد نهال باعث عقبگرد در “age_bit” نمیشود
- مشکل نورپردازی AO برای بلاکهای کوچکتر از ۱x1x1 برطرف شد
- لیست بلاکهای تحت تاثیر: پلهها، دیوارها، دروازهها، دکمهها، کیکها، صفحات، حصارها، سندان، چرخسنگ، هاپر، زنگ، منبر، تخممرغها، میز دم کردن
- گیاهان و گلها اکنون همان محدوده جابجایی تصادفی را مثل نسخه جاوا دارند
- ساخت بازالت با قرار دادن soul soil بعد از یخ و لاوا اکنون دوباره ممکن است
- آیکون خالی باز باندلها در کنترل لمسی درست نمایش داده میشود
- مدل بازیکن هنگام استفاده از اسکین سفارشی اکنون اندازه صحیح دارد
- بازیکنان دیگر از میان بلاکهایی که در مختصات x یا z برابر با توان ۲ هستند عبور نمیکنند (مثلاً ۲۵۶، ۵۱۲…)
- حذف پشتیبانی از واقعیت مجازی
- همگامسازی بهتر بین کلاینت و سرور هنگام عبور از پورتال در Realm
- افزودن فیلد جدید music_definition برای کنترل موسیقی در بایومها
- بازیکن هنگام خواب دیگر در زیر یا کنار تخت ظاهر نمیشود
- سنگقرمز دپسلیت دوباره با تعامل روشن میشود
- برخورد صحیح پس از مرگ در حالت شنا یا پرواز
- رفع باگ سرعت غیرطبیعی در شنا
- تغییر رفتار آتشبازی در هنگام پرواز با الایترا
- مکان یکسان ساختار Trail Ruins بین نسخه جاوا و بدراک در Mutated Birch Forest
- گزینه “فیلتر کلمات نامناسب” اکنون در پلیاستیشن، نینتندو و ایکسباکس فعال است
- رفع باگی که استفاده از آیتمها روی Mob Spawner را غیرممکن میکرد
- ریشههای Mangrove اکنون قابل استفاده به عنوان سوخت در کوره
- رفع باگ حذف آیتم از Chest هنگام تعامل Hopper
- اسلایمها و ماگما کیوب پس از تقسیم، اسم خود را حفظ میکنند
- کریکینگ ها پس از بارگذاری مجدد دنیا ناپدید نمیشوند
- طوطیها اکنون صدای فانتوم، زوگلین، گاردین، رویجر، پیلیجر و بلیز را تقلید میکنند
- اسکلتهای ویدر و پیگلینهای زامبی شده میتوانند در لاوا راه بروند
- تخم اسپاون حیوانات در باتلاق مانگرو گونه صحیح را مثل نسخه جاوا ایجاد میکند
- رفع مشکل برخورد تکراری توسط موجودات به بازیکنان ثابت
- شترها دیگر در فضاهای کوچک اسپاون نمیشوند
- ویلیجر های کشاورز دیگر گاهی هنگام برداشت محصول گیر نمیکنند
- پاهای ایووکر اکنون هنگام راه رفتن حرکت میکند
- رفع کرش هنگام کلیک چندباره برای بارگذاری دنیا در یک اسلات غیر فعال در ریلم
- افزودن امکان انتخاب منطقه میزبان سرور ریلم در تب “پیشرفته”
- نمایش منطقه سرور هنگام ورود به ریلم
- بازیکنان دیگر نمیتوانند دستورهایی را بسازند که هنوز یاد نگرفتهاند وقتی قانون doLimitedCrafting فعال است
- رفع مشکل کرش هنگام ایجاد Realm
- رفع کرش هنگام بارگذاری تکسچرهای گیاهی خاص
- رفع کرش در زمان تولید چانکهای جهان
- رفع مشکل بارگذاری افزونههای مارکتپلیس
- رفع باگ بارگذاری منوی اصلی پس از کنسل کردن درخواست انتقال سرور
- افکت کندی IV اکنون در منوی خلاق با سایر داروهای کندی دستهبندی شده جدا نیست
- بهروزرسانی آیکونهای کنترل لمسی برای دکمههای پرش و پیاده شدن
- خروج از بازی در حالت غیرفعال بودن انیمیشن صفحه، دیگر seed دنیا را ریست نمیکند
- امکان شخصیسازی کنترلها برای تماشاگران (اسپکتیتور)
- رفع باگ در کنترل لمسی هنگام مرگ در حالت Hardcore
- نمایش خطای “فضای کافی نیست” در منوی Edit World
- دکمه “دانلود همه بستههای گمشده” اکنون درست کار میکند
- رفع پیغام اشتباه هنگام خوابیدن در طوفان
- توقف چرخش پسزمینه در منوی اصلی در برخی موارد
- دنیاهای ذخیره شده دیگر در منوی Storage گم نمیشوند
- دکمه جدید “مدیریت حافظه” هنگام پر بودن حافظه
- دکمه جدید “پاک کردن کش دانلود”
- رفع مشکلات کش و فضای ناکافی
- رفع مشکل پاسخ ندادن بازی پس از ترک حالت خواب
- رفع انتخاب اشتباه شکافها با دسته بازی
- رفع مشکل تقسیم دستههای آیتمها در انبار
- بهروزرسانی وضعیت دوستان در نوار کناری
- باندل UI دیگر در هنگام تعامل با تبهای موجودی ناپدید نمیشود
- بهبود واکنش پس از خروج از صفحه خواب
- افزودن ذرات ضربه جادویی برای اسلحههای اینچنت شذه
- امکان ساخت تختهسنگهای برشخورده با سنگتراش
- توتم جاودانگی اکنون بازسازی ۴۵ ثانیهای مشابه جاوا میدهد
- قیچیها هنگام برداشت عسل از کندوها آسیب میبینند
- سپرها از انفجار آسیب میبینند
- خرگوشها با هر سطح Looting یک گوشت خام بیشتر میاندازند
- تبر آهنی با افیشنسی I همیشه در صندوق اتاق درختبری ظاهر میشود
ویژگی های آزمایشی
- برای آزمایش این ویژگیهای جدید در نسخه 1.21.80، گزینه آزمایشی «Drop 2 2025» را فعال کنید!
- دراید گستها:
- دراید گستها در ندر و در ساختارهای فسیل پیدا میشود
- میتوان آن را با 1 بلوک استخوان و 8 اشک گست ساخت
- وقتی زیر آب قرار گیرد، طی حدود ۲۰ دقیقه وارد ۳ وضعیت مختلف میشود تا یک گستلینگ تولید کند
- بسته به وضعیت، صدا و ذرات خاصی تولید میکند
- اگر در حین فرآیند خیس بودن استخراج شود، به وضعیت خشک بازمیگردد
- اگر از حالت خیس خارج شود، به وضعیت خشک اولیه در همان مقیاس زمانی بازمیگردد
- گستلینگ:
- گستلینگ نسخه جوان هپی گست است
- از دراید گست پس از حدود ۲۰ دقیقه زیر آب بودن ایجاد میشود
- به دنبال بازیکنان یا برخی موجودات غیردریایی خنثی در شعاع ۱۶ بلوک میگردد
- اگر کسی نزدیک نباشد، در شعاع ۳۲ بلوک از محل خود پرسه میزند
- با توپ برفی جذب و تغذیه میشود
- پس از حدود ۲۰ دقیقه یا سریعتر (در صورت تغذیه)، به هپی گست تبدیل میشود
- میتوان با دستور /summon happy_ghast ~ ~ ~ ~ ~ minecraft:spawn_baby احضارش کرد
- هپی گست:
- هپی گست یک موجود پرنده است که تا ۴ بازیکن را حمل میکند
- از گستلینگ پس از ۲۰ دقیقه (یا سریعتر با تغذیه) ایجاد میشود
- با کمربند قابل تجهیز است و بازیکنان میتوانند سوار شوند
- با توپ برفی و کمربند جذب میشود (کمربند فقط وقتی گست بیکمربند باشد)
- با آسیب دیدن وحشت نمیکند
- قابلیت تولید مثل ندارد
- آرامآرام جان بازمییابد؛ سریعتر هنگام باران، برف یا در ارتفاع ابرها
- اولین بازیکن سوار کنترل را به دست میگیرد
- عینک گست هنگام سوار شدن پایین میآید
- سایر بازیکنان بهترتیب عقربهساعت کنار خلبان سوار میشوند
- با دکمه crouch میتوان پیاده شد
- اگر بازیکن روی آن باشد، به نزدیکترین جهت اصلی افقی تراز میشود
- حتی با کمربند هم همین رفتار را دارد
- در حالت سوم شخص دوربین عقبتر میرودوقتی بیسوار است، عینک بالا میرود و در اطراف محل تولد حرکت میکند
- اگر بازیکنان در هوا پیاده شوند، به زمین نزدیک میشود
- وارد قایق نمیشود
- در محدوده ۶۴ بلاکی پرسه میزند
- با کمربند، به ۳۲ بلاک از خانه محدود میشود
- سعی میکند نزدیک بلاکها پرسه بزند
- باگی وجود دارد که میزان سلامتی آن ۴۰ است ولی باید ۲۰ باشد
- گست:
- بافت Ghast بهروزرسانی شده
- هارنس (زین مخصوص سوار شدن هپی گست):
- هارنس از ۳ چرم، ۲ شیشه و ۱ پشم ساخته میشود
- رنگ آن طبق رنگ پشم تعیین میشود
- قابل رنگکردن مجدد است
- فقط روی هپی گست قابل نصب است
- به ۴ بازیکن اجازه سوار شدن میدهد
- با قیچی و در صورت نبودن سوار، قابل جدا شدن است
- کامند:
- کامند جدید برای فعالسازی Locator Bar اضافه شده است
- ویبرانت ویژوال (Vibrant Visuals):
- ویژگیها، نورپردازی، افکتها و منابع گرافیکی همچنان در حال توسعه هستند، بنابراین انتظار تغییر و بهبود آنها را در طول زمان داشته باشید.
- دستگاههای پشتیبانیشده شامل ایکس باکس سری اس و ایکس، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، اندروید، iOS و کامپیوتر هستند.
- اندروید: پردازنده گرافیکی Adreno 640، Mali-G68، Mali-G77 یا Xclipse 530 به بالا
- iOS: چیپست A12 یا M1 به بالا
- کامپیوتر: اجرای ماینکرفت با DirectX 12
- تیم توسعه در حال آزمایش Vibrant Visuals روی دستگاههای بیشتری از نسخه بدراک است و ما امیدواریم در آینده فهرست دستگاههای پشتیبانیشده را گسترش دهند.
- برای فعالسازی Vibrant Visuals در یک دنیا، باید گزینه “Vibrant Visuals” را در تب Experimental هنگام ساخت یا ویرایش دنیا روشن کنید. پس از آن این گزینه در تنظیمات ویدیویی و منوی حالت گرافیکی درون بازی ظاهر میشود و میتوان آن را در کنار سایر حالتهای رندر انتخاب کرد.
- در تنظیمات ویدیویی، پیشتنظیمهایی برای انتخاب بین “ترجیح گرافیک” یا “ترجیح عملکرد” وجود دارد. همچنین میتوان تنظیمات دقیقتر گرافیکی را در بخش “Vibrant Visuals Options” تنظیم کرد.
- حالت splitscreen با Vibrant Visuals پشتیبانی نمیشود و در صورت پیوستن چند بازیکن به صورت محلی، بازی به حالت Fancy یا Simple تغییر میکند.
- افزونهها، اسکینها و آیتمهای Persona از Marketplace با Vibrant Visuals سازگار هستند، اما Worlds و بستههای بافت (Texture Packs) در حال حاضر با این حالت سازگار نیستند.
- نوار مکانیاب:
- نوار مکانیاب (Locator Bar) جهت بازیکنان دیگر را در HUD نشان میدهد
- وقتی فعال باشد و بیش از یک بازیکن در دنیا باشد، جای نوار XP ظاهر میشود
- شماره سطح بازیکن بالای آن باقی میماند
- جهتنماها زمانی نشان داده میشوند که دوربین به بازیکنی در شعاع ۱۲۰ درجه رو کند
- اگر بازیکن در ۳۰ درجه بالاتر یا پایینتر باشد، فلش بالا/پایین نمایش داده میشود
- حالت نشستن، پنهان شدن در Spectator، پوشیدن کدو یا سر ماب یا استفاده از معجون نامرئی بودن باعث میشود روی نوار مکانیاب دیده نشوید
- قرار است این قابلیت بعداً قابل فعال/غیرفعال کردن باشد
- حالا بازیکنان در حالت Spectator هم روی نوار مکانیاب برای سایر Spectatorها دیده میشوند
- مشکل شناختهشده: اگر Simulation Distance بالاتر از ۴ باشد، بازیکنان ممکن است در نوار مکانیاب دیده نشوند
بهروزرسانی های فنی و آزمایشی فنی
- در نسخه 1.21.80 بهروزرسانی های فنی زیادی اجرا شده است.
- برای خواندن اطلاعات بیشتر به سایت رسمی ماینکرفت مراجعه کنید
سلام ببخشید این نسخه رو هم میشه روی کامپیوتر اجرا کرد؟
سلام خیر نسخه بدراک قرار گرفته در چنل فقط برای موبایل هستند.